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국내 가전제품 표현 Concept에 관한 연구

Title
국내 가전제품 표현 Concept에 관한 연구
Other Titles
(A) STUDY ON CREATIVE CONCEPT OF ELECTRIC GOODS FOR HOME : Centering on campaign advertising
Authors
임영순
Issue Date
1984
Department/Major
산업미술대학원 산업미술학과광고디자인전공
Keywords
가전제품표현 컨셉광고 컨셉캠페인 광고
Publisher
이화여자대학교 산업미술대학원
Degree
Master
Abstract
광고 디자인은 경제, 사회, 문화적인 환경 전반에 대한 종합적인 분석과 창조적인 예술성을 통합하는 미래지향적인 분야이다. 본 연구는 국내 가전제품 중 냉장고 제품의 표현 Concept을 새로운 생활제안의 정보로써, 뉴 라이프 스타일( New Life Style )이라는 이미지의 창출을 목적으로 하였다. 냉장고 제품 캠페인의 표현 계획에 따르는 기초이론의 전개로는 마케팅과 커뮤니케이션 환경을 광고 디자인 측면에서 언급하였고, 소비자 의식에 영향을 주는 요인을 중점적으로 다루었다. '소비자에서 생활자에로'라는 새로운 개념은 생활의 질적인 향상을 추구하는 현대인의 다양하고 복잡한 소비패턴에 부응하는 것으로서 냉장고의 실질적인 기능가치에서 사용가치, 더 나아가 쾌적한 생활공간을 즐길 수 있는 가구패션의 감각을 적용하여 뉴 라이프 스타일의 이미지와 연결 지었다. 가전업계의 시장현황과 광고표현의 비교분석을 통하여 캠페인의 전략적인 방안을 세웠으며, 그 표현 Concept을 소비자와 직접적으로 커뮤니케이트 할 수 있는 P.O.P.광고와 D.M을 활용하여 시각적 효과를 표현하였다. 그러나 구체적으로 완전하게 전달하기에는 미숙함이 있어 감각적인 메시지의 전달로서 다루어 보았다.;Advertising design is a field toward the future that unifies the synthetic analysis and creative art all over the economical, social and cultural environments. In this paper. I aimed at the expression concept as an information of the new life suggestion and creation of the NEW LIFE STYLE image in refrigerater. In methodology, I mentioned the marketing and communication environments in the side of advertising design in order to develop the basic theory following the expression plan of the refrigerator campaign, and dealt with the elements influenced on the consummer consciousness importantly. The new concept 'from consummer to living being' corresponds to the various and complicated consumption patterns of moderns who pursuit the qualitative improvement of their lives. And by applying it from the functional aspect of refrigerator to the utility valuer further more to the furniture fashion (interior) through which we can enjoy more comfortable and more agreeable living space, I connected it to the image of a new life style creation. Through the previous analysis of refrigerator market circumstances (G c., D co., S co.,) and creative concept of advertising, I drew up the strategic plan of the campaign, and used the P.O.P and D.M. as expression means to communicated with consummers directly, so expressed the visual effect. But the lacks of my expression ability made it difficult to communicate concretely and perfectly. And so this art work shows only sensual message.
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디자인대학원 > 정보디자인전공 > Theses_Master
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