View : 18 Download: 0

中學校 美術鑑賞敎育의 實態調査硏究

Title
中學校 美術鑑賞敎育의 實態調査硏究
Other Titles
(A) Survey on the education of Art Appreciation in the Middle Schools of Seoul City
Authors
崔馨允
Issue Date
1987
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Keywords
중학교미술감상교육실태조사연구미술교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
최근에 많은 학자들이 美術敎育을 美的 感覺 敎育의 방향으로 理解하면서 鑑賞指導의 측면을 중요시 하고 있으며, 우리나라에서도 全人 敎育의 充實에 역점을 두어 미술교육에 있어서 鑑賞의 重要性을 크게 강조 하고 있다. 또한 靑少年期는 人間의 成長 發達을 결정하게 되는 중요한 시기이며, 문제는 어떻게 하면 美術鑑賞 敎育이 靑少年의 情緖와 人格形成에 도움이 되는가 하는 것이다. 이에 따라 中學校 美術鑑賞 敎育의 實態를 정확히 把握할 必要性을 느끼며, 本 硏究의 目的은 靑少年들의 情緖와 바람직한 人格形成을 위한 美術鑑賞 敎育의 내실있는 運營을 위해 效率的 學習方法 改善에 필요한 資料를 제시하는데 있다. 그리고 本 硏究에서 밝히고자 하는 문제는, 학교 현장에서의 중학생들의 미술 감상 전반에 걸친 興味度와 認識度, 敎科書의 문제, 감상지도의 運營狀況, 社會敎育의 呼應度, 改善方案 등이며, 이를 위해서 서울 각 지역의 중학교 美術敎師 111名과 남·女中學生 765名에게 質問紙를 配布, 回收하여 그 결과를 分析 하였는데 그것을 정리하면 다음과 같다. 1. 美術鑑賞에 대한 학생들의 興味度와 認識度가 높은 것으로 나타났으나, 학교에서 鑑賞指導 運營狀況은 잘되지 않고 있는 것으로 나타났다. 2. 美術敎科書의 依存度와 活用度가 높은 반면, 滿足度가 낮았다. 3. 학생들이 美術 展示場을 이용하는 적극적 감상은 敎師들의 推薦과 깊은 연관이 있는 것으로 나타났다. 4. 청소년의 수준에 알맞은 放送媒體나 社會敎育 프로그램의 開發이 필요하며, 이에 대한 弘報 活動이 요구된다. 5. 視聽覺 敎材의 확보와 現場 見學 學習을 통한 역동적 미술 감상 활동이 이루어져야 하겠다. 실제 교육 현장에서 이상의 문제점을 보완 하여, 학생들의 미술 감상에 대한 參與度를 높이고, 미술 감상을 통한 情緖의 敎育을 鼓吹 시킨다면, 바람직한 人格形成에 기초가 되게 하고, 올바른 價値觀을 가진 文化的 國民의 資質을 涵養하는 데 도움이 되리라 본다.;Recently many scholars are inclind to understand art appreciation in term of the education of the sense of art, emphasizing the importance of guidance for appreciation. Therefore the importance of art appreciation has been emphasized in Korea. The age of youth is an important period for the growth and development of human being and so we have to give a deap thought to the way by which we can help the youth form cultural sense and fine character. Therefore the need for the correct survey on the reality of art appreciation education given by middle schools in Korea has become necessary. The purpose of the thesis is to present materials necessary for the improvement of study method to be effective, which will contribute to the operation of art appreciation education that will help the youth form a fine character and cultural sense. In this study I have tried to identify the degree of interest shown by the student to the subject of art appreciation, the problems involved in the text books, the reality of conducting the class of art appreciation, response from the view point of social education, and improvement plan thereof. For this purpose, I sent questionaire to middle school teachers of art and to 765 male-female students. The finding was as follows ; 1. The degree of interest and recognition shown by the student in the field of art appreciation is rather higher, but the reality of class conduct in that subject is not satisfactory. 2. The degree of reliance upon the text books shows high, but the degree of satisfaction shows low. 3. The recommendation and encouragement by the teachers have much contributed to the active participation by the students in are exhibition appreciation. 4. Appropriate broadcasting program and social educational program comparable to the level of the youth should be developed. 5. Audio-visual materials should be acquired and actual on the spot appreciation of art should be done. It is necessary for the teachers to augment the short-comings of art appreciation education through on the spot education, thereby enhancing the degree of participation in art field. At the same time of encouragement for the education of cultural sense is made I am sure that it will be helpful for the youth to form the right value sense and to cultivate cultural sense of the people in Korea.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 미술교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE