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dc.contributor.author김금주-
dc.creator김금주-
dc.date.accessioned2016-08-25T02:08:22Z-
dc.date.available2016-08-25T02:08:22Z-
dc.date.issued1987-
dc.identifier.otherOAK-000000030547-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/175488-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000030547-
dc.description.abstractToday functions of information and communication in Korea become more and influential and spread themselves in our daily life due to the rapid development of economy which has contributed to the high standard of Life as well as flourishing corporate society. It cannot be denied that corporate efforts resulted in Korea's being one of the forerunners among developing countries and such efforts have been and should be continued. In more and more expanding society, however, corporate communication has doubled its complexity , making communication system profound for us to perceive in such a flood of information. It is for these reasons that from Late 1970s to early 1980s companies introduced CIP for the image management in the aspect of integrated design. Uniform, as part of CIP, has been given weight to express the corporate image. Uniform pattern design has played an important role in visually conveying the corporate image getting out of the past image of uniformity for the group. Uniform pattern design uses corporate Logo or symbol character and its kinds vary from company to company. Generally speaking, while pattern design has widely been used in such home-fashion items as curtain, wall-paper, carpet, covers, kitchenware and sheet as well as clothing taking great proportion in dyeing industry, it is a problem that Korea lags behind foreign countries in developing the unique design. For this study three hundred questionnaires were distributed to office girls who wear uniform and the random sampling method was used to select their companies in Seoul. The question-and-answer method was adopted in the survey and their liking and preference in the situation were analyzed. According to the result it was proved that stripe, dot, and check generally lead the patterns of the uniform. Colordyed cloth without pattern was more easily observed and the rate of preference was also high. From the result it was extracted that individuals as well as companies had a fixed idea that uniform should have genteel color and pattern. For the work, therefore, I tested the bright and feminine pattern design whose themes of Taekuk, clouds and waves had Korean images.'Based on the analysis of the survey, I also attempted to put variety and uniqueness in design escaping from monotonousness. I especially intended to notify the fact that a little more efforts on the development of pattern design would expect greater performance because uniform pattern design plays its part as an uniform with image conveyance to be purported in companies , shops and other places. On the other hand, one of the things that drove home to me was that related organizations and makers should give more opportunities for pattern designers to obtain practical technology and information so that they will be able to act to the best of artistic sense, actively participating in industrial society. I hope that uniform pattern design would help from the beautiful atmosphere with more bright and jolly color when Korea is at the threshold of the advanced country.;오늘날 우리나라는 경제의 급격한 발달로 국민생활 향상은 물론 기업들이 성장되면서부터 정보 및 커뮤니케이션 기능이 더욱 더 대두되게 되었으며, 그 속에서 우리들은 생활하게 되었다. 이렇게 우리나라가 경제 성장국으로 도약하게 된 것은 기업들이 노력한 성과임을 부언할 수 없을 것이며 이와 같은 노력들은 현재 뿐만 아니라 미래에도 계속될 것이다. 그러나 점점 팽창되어 가는 사회속에서 기업들의 정보 전달은 복잡함을 더해가고 있고 그러한 정보속에서 생활하는 우리들은 감지 할 수 없을 정도로 전달 체계의 자극이 심화되어 가고 있다. 이러한 이유들로 인해 70년댄 후반부터 80년대초에 이르러 기업들은 디자인 통합 차원의 이미지 관리를 위해 C.I.P.를 도입하였다. 그 C.I.P.의 일환으로 유니폼들은 회사의 이미지를 표현하는데 중요한 비중을 차지하게 되었다. 과거, 단체복의 일관성에서 벗어나 기업의 이미지를 시각적으로 전달해 주는 역할을 하게 된 것은 무엇보다도 유니폼의 패턴디자인( Pattern Design )이라 할 수 있다. 유니폼 패턴디자인은 회사의 로고나 심볼, 케릭터를 활용한 것으로써 그 종류는 회사의 직종과 그 업무에 따라 매우 다양하다. 일반적으로 패턴디자인의 활용은 의류 뿐만 아니라 커텐, 벽지, 카페트, 응접?V트의 커버, 주방용품, 이불보 등 홈패션( Home Fashion )에서 광범위하게 적용되어와 염색계의 커다란 부분을 차지하고 있지만 우리나라에서는 독자적인 디자인 개발이 외국에 비해 미진하다는 문제점이 있다. 이에 본연구에서는 실제로 유니폼을 착용하는 여사원을 대상으로 하여 설문지 300부를 서울 시내 지역에 무작위 추출로 기업을 선정하여 조사자와 응답자의 일문일답 방식의 설문조사를 하고 현황조사 및 기호도, 선호도를 조사 분석하였다 그 결과에 의하면 대체로 현재 유니폼의 패턴은 줄무늬(Stripe Pattern)와 물방울무늬(Dot Pattern), 격자무늬(Check Pattern)가 주종을 이루고 있음을 엿볼 수 있었다. 또한 무늬가 없이 색채만으로 염색된 직물을 사용하고 있는 경우가 더욱 많았으며 선호도 역시 마찬가지로 나타나 유니폼이라 하면 차분한 색감과 무늬이어야 한다는 고정관념의 영향이 기업뿐만 아니라 착용자의 인식을 지배하고 있었다. 따라서 본연구자는 작품제작에 있어 설문조사 분석의 내용으로부터 밝혀진 결과 단조로움의 제약성에서 벗어나 보다 더 다양하면서도 독자적인 디자인으로, 한국적인 이미지의 '태극'과 '구름'과 '물결'을 테마로한 밝고 명랑하며 여성적인 이미지가 담긴 패턴 디자인을 시도해 보았다. 또한 유니폼의 패턴디자인이 그 착용 장소가 회사 내에서라든가 대중과 접촉하는 매장 또는 그외 장소에서 그 목적하고자 하는 이미지 전달과 함께 유니폼으로써의 역할을 하기 때문에 좀더 패턴 디자인 개발에 역점을 두어 제작 된다면 훌륭한 성과를 거둘 수 있겠다는 관념을 불어넣어 주고자 하였다. 또, 한편으로 본연구의 진행과정에서 느낄 수 있었던 점은 패턴디자인의 육성을 위한 인력배출이라든가 실제적인 기술과 정보를 습득할 수 있는 기회를 관련 단체나 산업체에서 만들어 주어 패턴디자이너의 충분한 예술감각 발휘와 함께 산업사회에 적극 참여할 수 있는 여건을 조성해 주었으면 하는 바램을 가지게 되었다. 또한 본연구자는 경제 대국으로 도약하고 있는 우리사회의 유니폼 패턴디자인이 보다 밝고 명랑하여야 아름다운 사회 환경이 이룩될 수 있다는 신념에서 앞으로도 계속 연구 정진할 수 있는 기틀을 다지게 되었다는데 큰 의의를 가지게 되었다.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = ⅴ Ⅰ. 序論 = 1 A. 연구 목적 = 1 B. 연구 범위 및 방법 = 3 Ⅱ. 유니폼의 개념과 패턴 분류 = 5 A. 유니폼의 개념 = 5 B. 유니폼에 나타난 패턴 분류 = 8 Ⅲ. 패턴의 현황조사 및 분석 = 29 A. 패턴의 현황 = 30 B. 조사내용 및 분석 = 31 Ⅳ. 작품의 제작 = 41 A. 작품제작의 방향과 방법 = 41 B. 작품의 해설 = 44 Ⅴ. 結論 = 55 참고문헌 = 57 설문지 = 59 ABSTRACT = 64-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent4899933 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 산업미술대학원-
dc.subject한국-
dc.subject유니폼패턴-
dc.subject디자인-
dc.subject시작품제작-
dc.title우리나라 유니폼패턴 디자인에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle시작품제작을 中心으로-
dc.title.translatedSTUDY OF UNIFORM PATTERN DESIGN IN KOREA-
dc.format.page66 p-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major산업미술대학원 산업미술학과염색디자인전공-
dc.date.awarded1987. 8-
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디자인대학원 > 염색디자인전공 > Theses_Master
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