View : 2960 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author안석순-
dc.creator안석순-
dc.date.accessioned2016-08-25T02:08:21Z-
dc.date.available2016-08-25T02:08:21Z-
dc.date.issued1980-
dc.identifier.otherOAK-000000030254-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/175486-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000030254-
dc.description.abstract독일 민족사에 있어서 종교개혁처럼 많은 사람의 관심을 끈 사건은 드물 것이다. 어느 시대이건 그 시대가 타락할 때마다 개혁자들이 나와서 그 사회를 개혁했던 것은 누구나 아는 사실이다. 루터의 개혁운동도 이런 개혁운동의 하나인 것이다. 그러면 루터의 어느 배경이 이런 개혁운동을 일으키게 되었고 어떤 결과를 나타내게 되었나? 그것은 루터가 살고있던 독일이라는 시대의 모든 사람들에게 그들의 일상생활과 직접적인 관련이 있는 것이다. 이 종교개혁운동은 그 시대의 사회적, 문화적, 종교적, 정치적인 큰 변혁을 이루어 놓았고 또한 종교개혁은 거대한 교육개혁도 수반하고 있다. 이 논문에서는 교육 개혁에 대해 중점적으로 연구하게 될 것이다. 루터시대의 교육은 온전히 교회와 교황의 봉사자로서만 존재했었다. 교육의 목적도 교권이나 교리 전통의 보존에만 있었기에 교육이 인간자체의 행복이나 삼의 향상을 위한 교육다운 교육이 되지 못하게 되었던 것이다. 이 논문은 루터의 저서들과 그의 후대에 그를 연구한 문헌을 연구하는 방법으로 종교개혁의 의의와 배경과 종교개혁을 전후한 중세교육의 변화에 대해 연구하게 될 것이다. 이 시대는 르네상스 운동이 일어났고 이 운동으로 인한 인문주의 발달은 인간의 지식을 눈뜨게 함으로 종교개혁을 부채질 하였다. 루터의 종교개혁과 교육개혁은 그의 신학사상에 기초하고 있는데 그의 의인사상(義人思想)과 소명론(召命論), 만인제사직(萬人祭司織)과 성서이해(聖書理解)에 의한 그의 사상으로 인해 중세 교회의 행위에 의한 구원이 "믿음으로 만"으로 바뀌었고 교황, 주교, 사제와 일반대중의 성(聖)속(俗)의 계급이 철폐되었으며 모두 하나님 앞에서 왕같은 제사장이 되었다는 사상으로 하여금 교황의 특권인 면죄의 행위를 비난했다. 모든 사람은 그 가치에 있어서 동등하다. 다른 것은 그들이 하는 기능이 다른 것 뿐이다, 라고 해서 특권계급을 동등화시킨 것이다. 그의 성서이해로 말마암아 교황의 성서해석에서 성서가 해석할 수 있다는 새로운 장을 열어 인간에게 구원을 주는 성서가 크리스챤의 원리가 됨을 강조하였다. 이 성서에 죄인을 구원하시는 뜻이 있기에 모든 사람이 성서를 읽어야 한다고 그는 성서번역을 시도했다. 그는 종교개혁의 성공을 위해 교육을 방편으로 삼았고 그의 신학 사상에 의거해서 만인이 교육을 받아야 한다는 공공교육 혹은 시민교육을 주장했고, 이 교육을 위해 학교를 주장하며 국가와 사회의 발전을 위해 학교가 필요함을 역설했다. 또한 교황과 교리의 지배가 아닌 국가의 책임아래 성서의 권위 밑에 교육을 하는 공교육이 일어나게 되었다. 이 운동은 근대적 학교를 세우며 프로테스탄트 교육관의 기초가 되었다. 루터의 교육개혁이야말로 종교개혁의 소산물중 가장 대중들에게 이익을 준 일이라 할 수 있겠고 교리에 얽메인 삶을 살던 중세인들에게 인간의 참 삶을 위해 교육이 사용된 것임을 알 수 있다. 또한 중세에 여자의 교육을 시도한 것은 오늘날 여권신장의 첫 시도라고도 할 수 있을만큼 놀라운 시도였고 그의 기술과 직업교육은 한 시대를 앞선 그의 놀라운 선견지명임을 인정하지 않을 수 없다.;The Reformation is the greatest concern in German history It is well known that some reformers appeared and tried to change the ruined society whenever the era depravates the community. It is one of the reformations that Luther has initiated. Then what background made Luther do such reforamtion and what consequenes came followed? The results related immediately to the people who lived in the German society with Luther together in daily life. The movement of the Reformation made a great social, cultural, religious and political Change. For the more the Reformation accompanied an outstanding educational change. I would like to study about the educational reformation concentrically in this thesis. The education in the era of Luther was only for Church and Papacy to serve. Education couldn't serve for the welfare of human nature and the elevation of life, because the purpose of it was for conservation of the accleciastical authority, dectrine and the tradition of church. In this thesis the sighificance and background of the Reformation, the educational change in the middle age, especially in the time of Reformation will be studied in the method of study Luther's works and those of his followers. The development of humanism which was bloomed after the Renaissance opened the eye of human knowledge and stimulated the Reformation. The Reformation and the educational change are standing on the basis of Luther's thelolgy. The notion of salvation in the middle age which was attainable by deed had been changed that of only by faith(sola fide) by the main theory Justigication, Vocation, Priesthood of Believers, New understanding bible. The Pop's Indulgences were blamed by the thought that everyone has the same right before God, so that the Blame leveled the classes between Pop, Bishop and laymen, and the blame could admit the different functions. According to auther's Understanding of the bible, Pop's interpretation of bible altered with the new interpretation which could interpretate bible itself. The new interpretation opens new chapter so that only the Bible which could give the salvation to human nature coulde be the principle of christian. He began to translate bible which could be read to everyone becouse it could relieve the sinners. To lead the reformation succesfully he emphasized the education, and on his belief he wanted everyone to be educated. He claimed the public education through which the nation and society would be promoted. So then the pure education that under the responsibility of the nation, according to the authority of the bible, and on the exclution of popacy and doctrine was possible. The new spirit movement resulted to build modern school, and became the basis of a protestant education outlook. It was Lututer's educational reformation that the greatest gift to the public among the products of the Reformation, and the gift encouraged them who lived the lawful life in the middle age. Expecially the initiation of the women education was the key to open the women right. In addition the world recognizes that Luther's vacational education was the one epoch advanced stop.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = ⅳ Ⅰ. 서론 = 1 Ⅱ. 종교개혁의 시대적 배경과 루터의 실학사상 = 5 A. 종교개혁의 시대적 배경 = 5 B. 루터의 신학사상 = 10 Ⅲ. 루터의 종교개혁과 교육 = 24 A. 종교개혁의 본질 = 24 B. 15C, 16C, 이전의 교육의 흐름 = 27 C. 중세기 교육기관 = 35 Ⅳ. 루터의 교육적 공헌 = 44 A. 교육 개혁자 루터 = 44 B. 성서 번역 = 48 C. 교육의 목적 = 51 D. 교육의 내용 = 52 E. 교육의 장소 = 56 F. 대중교육 = 60 G. 공헌의 평가 = 62 Ⅴ. 결론 = 64 A. 종합평가 = 64 B. 오늘날 교회와 교육의 관계 = 65 참고문헌 = 70 ABSTRACT = 74-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2709070 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject루터-
dc.subject종교개혁-
dc.subject중세교육-
dc.subject기독교-
dc.subjectLuther, Martin-
dc.title루터의 종교개혁의 교육적 공헌-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(THE) EDUCATIONAL CONTRIBUTION OF LUTHER'S REFORMATION-
dc.format.pagev, 76 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 교육학전공종교교육분야-
dc.date.awarded1980. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 종교교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE