View : 602 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author이연희-
dc.creator이연희-
dc.date.accessioned2016-08-25T02:08:19Z-
dc.date.available2016-08-25T02:08:19Z-
dc.date.issued1985-
dc.identifier.otherOAK-000000029709-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/175478-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000029709-
dc.description.abstract현대의 섬유예술가들은 전통적 섬유예술에서 볼 수 있는 관객과 작품간의 대립적 관계에 의한 심리적 장애를 파괴하기 시작했는데 이는 관객과 작품이 동일한 상황에 놓여지게 되는 환경공간을 도입하는 데 그 실현이 가능하다는 것을 암시하는 것이다. 즉 섬유예술 작품이 작가의 독자적 세계를 보여주는 제한된 "틀"로서의 성격을 벗어났을 때 작품의 실용적이거나 장식적인 성격 같은 전통적인 관념은 당연히 지워지고 작품과 관객과의 관계가 밀접해져 주변의 환경공간과 관객과의 상호유기적인 관계를 꾀하게 되었다. 이러한 현상들은 특히 60년대 이후 섬유예술이 독립된 쟝르로서 미술사에 등장할 무렵에 나타나기 시작하여 "환경" (Environment)^(1), 혹은 "직물환경" (Le tissage Environment)^(2), "섬유환경" (Textile Environment )등의 명칭이 섬유예술의 영역에 새롭게 등장하기 시작하였다. 섬유예술이 전통적 섬유예술과 뚜렷하게 구분될 수 있는 것은 가변화 현상^(3)을 내포하고 있다는 점이다. 이는 섬유예술이 이미 작품 내부의 문제를 벗어나 외부적 환경을 의식하고 있음을 뜻하며, 전통적 섬유예술이 새로운 차원의 환경공간에서 이행되고 있음을 시사하는 것이 된다. 이런 의미에서 환경섬유예술은 작품 내부에만 국한 되었던 공간을 벗어나 관객과 마주 대함으로써 그 의미를 지니게 되며 이는 또한 환경공간 전체적 상황에 의하여 파악되어져야 한다는 점을 강조하는 것이다. 따라서 섬유예술의 입체 오브제라도 놓여져 있는 주위 공간과 분리되어 생각할 수 없으며 환경공간이라는 전체적 상황속에서 파악되어 졌을 때 비로소 그 작품의 존재성을 지니게 되는 것이라 하겠다. 섬유예술이 전통적 개념의 한계성을 탈피할 수 있는 한 방법은 새로운 환경공간에 적극적으로 개방되어지고 환경과 작품이라는 전체적 구조 속에 포함되어짐으로써 가능해질 것이다. 이를 위해 환경섬유예술의 환경에 대한 접근은 관객과 주위 공간을 포함한 전체적 상황에 그 목적을 두지 않으면 안 되고 그것은 작품과 관객과 환경공간이라는 제요소의 상호 복합적인 관련 하에서 파악되어져야만 환경예술 작업이라는 진실한 의미와 실현이 가능해 지리라 생각한다.;Modern fiber artists broke down psychological obstacle resulting from oppositional relation between the audience and the object. This fact implies that they introduce environmental space for the purpose of setting the audience and the object in the same situation. Since the 1960's modern fiber art tends to use real environmental space instead of concrete limited space. As the work of fiber art deviates from the character of limited frame, which shows the artist's own world, traditional notions such as utility and decorative guality of the works can be done away with, and the distance between the audience and the work can be narrowed. Therefore, the artist must promote the interorganic relation between the environmental space and the audience. Mosely, Johnson and Koening, in their book, 「Craft Design」 define fiber art for environmental space as a "structural design which is based upon the fiber unit of the same element and as the field of a whole design constituted of all kinds of textile, thread or fiber. This definition suggests that fiber art posesses broad potentiality of expression in the horizontal organism. Under the influence of Abstract Expressionism, Dadaism, Surrealism and Environmental Art in the 1950's and the 1960's, fiber art developed into a distinctive world of art in the 1970's. Nonartistic character of fiber art in the 1970's relates to the three-dimensional object of art of the 1960's. Yet it does show connection with the traditional fiber art in the sense that it uses the same instrument and material. However, the particular distinction between the modern fiber art and the traditional one lies in the enlargement at the size and its changeable phenomena. The fact that fiber art becomes larger in size shows that fiber art is already of the external environment beyond the inner problem of the work. This change suggests that traditional fiber art is shifting toward a new dimension of environmental space. The environmental space of fiber art, therefore, becomes meaningful when it faces the audience. Also it can be understood by the overall situation in the environmental space. This means that three-dimensional object of fiber art can only exist in the presence of the environmental space, and that it can only then confirm its existence in the whole space of the environment. Fiber art should open up actively to new environmental space and be included in the whole structure-i.e., the environmental space and works-in order to escape from the traditional limits of the environmental space. Although the artists in the 1970's show various patterns in developing their works, most of them commonly use and embellish the environmental space as an enlarged work field. Fiber art, since it forms the whole environmental space, unlike the separate works of the traditional fiber art, should stress on the creativity of the overall situation involving the audience and the environmental space. Therefore, fiber art should be seen under the interrelation of work, audience and environmental space which best exhibits the characteristic of the environmental space.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = ⅴ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 목적 = 1 B. 연구의 방법 및 범위 = 2 Ⅱ. 섬유예술과 환경공간과의 관계 = 4 A. 섬유예술과 환경공간의 의미 = 4 B. 환경섬유예술의 변모 = 8 C. 섬유예술과 실제적 환경공간 = 12 Ⅲ. 환경공간에서의 섬유예술의 새로운 조망 = 16 A. 장소의 시각적 형상화로서의 섬유예술 = 16 B. 환경적 차원에서 부각되는 섬유예술 = 19 Ⅳ. 작품제작 및 해설 = 24 Ⅴ. 결론 = 34 참고문헌 = 37 ABSTRACT = 40-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1522038 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 산업미술대학원-
dc.subject섬유예술-
dc.subject환경공간-
dc.subject작품제작-
dc.title섬유예술의 환경공간에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle작품제작을 중심으로-
dc.title.translated(THE) APPROACH OF ENVIRONMENTAL SPACE IN FIBER ART : ON PRODUCTION OF WORKS-
dc.format.page42 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major산업미술대학원 산업미술학과섬유디자인전공-
dc.date.awarded1986. 2-
Appears in Collections:
디자인대학원 > 섬유디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE