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dc.contributor.author김주현-
dc.creator김주현-
dc.date.accessioned2016-08-25T02:08:19Z-
dc.date.available2016-08-25T02:08:19Z-
dc.date.issued2001-
dc.identifier.otherOAK-000000029703-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/175475-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000029703-
dc.description.abstract다양한 가치의 공존과 거대한 경제력 그리고 사회적 영향력을 동반한 문화트랜드 속에서 오늘날의 소비자들은 지식과 정보체득 그리고 욕망의 해소를 향해 끝없이 변화하는 사회구조에 동참을 게을리 하지 않을 수 없게 되었다. 불과 몇 년 사이에 인터넷과 이동 통신이 대중생활을 영위하기 위한 필수품으로 자리잡게 되었듯이 소비자들은 이러한 생활패턴에 흥미를 느끼기도 하고 새로운 가치를 부여하는가 하면 자신의 다양성과 개성을 표현하는 도구로써 과감히 투자를 하기도 한다. 현대인들은 자신의 개성을 표현할 수 있는 남다른 제품과 행동양식을 추구하여 심지어는 자신만이 소유할 수 있는 고유한 물건을 만들어 내기도 한다. 오늘 날의 남성들은 과거에 비해 자신의 신체와 외관으로부터 오는 미적 가치 추구에 보다 적극성을 발휘한다. 인간의 아름다움을 표현하려는 욕구발산은 그 어느 시대에 있어서도 예외가 없었지만 이 시대처럼 다양화된 매체와 제작기술에 의해 욕망이 자유롭게 표출된 적은 없었다. 이러한 관심과 사회적 변화 속에서도 그 동안 국내화장품 시장의 타겟은 여성에 집중되어 왔고 남성들의 의식이 본격적으로 상품에 채용되기도 전에 세련된 감각과 취향이 주도하는 국외 고급 브랜드는 우리 시장에 자연스럽게 안주할 수 있었다. 여기서 디자인이 갖는 이미지 경쟁력이 매우 큰 역할을 하게 되는 데 남성의 미의식 그리고 사회적 가치관은 화장품 용기와 브랜드에 그대로 반영되고 있다. 최근 남성용화장품 시장에 국내 유수기업의 경쟁이 치열해지면서 디자인을 통한 차별화가 본격화되고 있다. 이에 본 연구에서는 아래와 같이 남성화장품 사용자의 욕구를 보다 정확히 조사하고 시장으로부터 성공적인 제품을 개발할 수 있도록 제품의 컨셉과 디자인 개발방향 그리고 개발시안을 제시하고자 한다. 첫째, 연구의 필요성과 그에 따른 범위를 기술한다. 둘째, 남성화장품에 대한 일반적인 고찰과 화장품의 종류, 성격, 유형을 조사 분석하여, 구매동기 및 구매결정태도를 유추하고 이를 토대로 상품개발 배경설정 및 기획을 한다. 셋째, 마지막으로 화장품 용기개발시안 제시한다. 디자이너 개인의 능력과 관점에서 개발의 기획과 디자인의 제 과정을 섭렵할 수는 없다. 그러나 기획초기의 참여, 확실한 디자인전략, 품질과 브랜드밸류를 지켜나가면서 디자인을 발전시켜 나갈 때 보다 더 성공에 다가갈 수 있을 것이다.;In the cultural trend that has accompanied the coexistence of diverse values, the gigantic economic power and the social influence, the consumers of today cannot neglect the acquirement of knowledge and information, and the participation in the social structure that changes infinitely toward the solution of desire. As Internet and mobile communication have been occupied as the must to lead the popular life, the consumers invest daringly in it as a tool expressing the diversity and personality of their own while interested in the life pattern like this or granting a new value to it. People of now pursue the peculiar products and behavior patterns to express the personality of their own, and even make their own object that they alone can possess. Men of today pursue more positively the aesthetic value coming from their own bodies and appearances compared with the past. Although there always has been the emission of desire to express the beauty of human being without exception, the desire has never been expressed liberally by the diverse media and the manufacturing techniques like in this era. In these interests and the social changes, the target of domestic cosmetics market still has been focused on women in the meantime. Before the consciousness of men has been fully adopted in the product, the foreign brands that the polished sense and taste have lead could settle naturally in our market. The image competitiveness of design has played the great part in here. The aesthetic consciousness and the sense of social value are being reflected as they are. As the competition of domestic leading companies has become hot in the cosmetics for men recently, the discrimination by design is getting serious. Hereby this study intends to propose the direction and tentative plan of design development so as to examine the desire of users who use cosmetics for men correctly and to develop the successful products in the market as below. This study also analogizes the purchasing motive and the purchasing decision attitude through the general consideration to the cosmetics for men, and the research and analysis of the kinds, characteristics, and patterns, and establishes and plans the background of product development on the basis of this. Ⅰ. Need for the research and description of its range. Ⅱ. Study on kind, personality, and pattern of common mens cosmetics. Motive and decision in buying these products can be used as a base in developing and planning of the background of products. Ⅲ. As a result, suggestion of development of container for cosmetics will take place. Success of the product does not only depend on the design or the original plan. Original plan, design, function, efficiency, proper time and reasonable investment are all used in effective rising. Then, the product could succeed with all these factors and the role of designs will be accomplished only on this background.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = ⅵ Ⅰ. 서론 = 1 1. 연구목적 = 1 2. 연구범위 및 방법 = 2 Ⅱ. 본론 = 3 1. 남성화장품의 일반적 고찰 = 3 1-1. 화장과 남성 = 3 1-2. 남성화장품의 도입과 발달 과정 = 4 1-3. 남성화장의 사회적 인식 = 5 2. Consumer group 및 시장분석 = 6 2-1. 남성들의 외모와 화장품에 대한 관심도 = 6 2-2. 남성들의 미의식과 화장품 구매동기, 선호 이미지 = 10 2-3. 국산/외제 구매 결정 및 태도 조사 = 13 2-4. 남성들의 피부에 대한 고민/NEEDS = 17 3. 남성화장품의 유형분석 = 20 3-1. 화장품의 종류와 내용물에 따른 분류 = 20 3-2. 용기의 유형, 재질 분석 = 25 3-3. 국내외 화장품 주요 브랜드 = 31 4. 용기개발배경 및 디자인 전략 = 32 4-1. 문제 해결을 위한 방향 설정 = 32 4-2. 디자인 Guide line = 33 4-3. Concept 설정 = 41 5. 용기디자인 개발 사례 = 42 시안A. 이지적이고 섹시한 남성미를 표현하는 고품격 남성화장품 = 42 시안B. 개성을 중시하면서 자기 자신만의 독특한 스타일을 소유하고자 하는 현대 남성의 의식을 형상화한 제품 = 42 시안C. 천연 허브 추출물을 함유한, 거칠고 지친 남성의 피부를 위한 천연 제품 = 43 시안D. 스포츠 이온 화장품인 보닌 스포츠 스킨 = 44 Ⅲ. 결론 = 49 참고문헌 = 50 ABSTRACT = 52-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent3036189 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 디자인대학원-
dc.subject용기디자인-
dc.subject남성-
dc.subjectSkin care-
dc.subject제품디자인-
dc.title남성용 Skin care 용기디자인 개발에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(A) study on designing Skin-care cosmetic container for man-
dc.format.page53 p. : 삽도.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major디자인대학원 제품디자인전공-
dc.date.awarded2001. 8-
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