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예술로서 회화와 디자인의 상호 관련성에 관한 연구

Title
예술로서 회화와 디자인의 상호 관련성에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on the Unity of Painting and Design as Art : Office system furniture show room design
Authors
손선기
Issue Date
1991
Department/Major
산업미술대학원 산업미술학과실내디자인전공
Keywords
회화디자인사무용시스템가구쇼룸
Publisher
이화여자대학교 산업미술대학원
Degree
Master
Abstract
The contents of a generation's Art is dominated by that generation's dominating phsycology. Paintings and design (especially in interior and architectural design), as a method of expressing Art, are implied as being mediums of plane art, pure art and spacial art, practical art respectively. They both, under the dominating philosophy of a generation, share the point of relaying the same meaning. The environment in which man lives mist fulfill the sensuous desires of each individual. Furthermore in sufficient alterations, by enriching man's emotions it must allow one to experience the meaning of beauty . In this sense, composing the objective environment with picturesque concepts along with picturesquely designing the environment establishes a new form of interior architectural environment in which man can experience Art. One way to achieve this for example is with the picturesque concept of an office system furniture show room design. In this example we can relate to the reciprocol actions in the history of paintings and architectural design and find the homogeneitles and interrelative actions in their respective characteristics. The process of research is as follows. 1. I described the purpose and scope of research and illustrated the applied techniques. 2. First by studying the definition of Art. We are able to clearify the attributes of paintings and architectural design. And by closely examinaing its status in Art we can establish a basis for studying the interrelation of paintings and architectural design. 3. I examined the similarities of paintings and architectural design in view of method of message conveyance and structure theory. By viewing paintings and architectural design as symbolic organizations I found similarities in communication methods. Furthermore, we can see that they both have 2-dimentional expression methods in the boundaries of Art. Considering the composition principles, paintings and formations follow the gestalt theory and the perspective, optical illusion theories. Through these theories perception and analysis is possible. In the sense of components, they share the common points of formation principles in coordination, emphasis, ballance, proportion and rhythm. 4. We studied the affirmatively applied examples of cubism, de stijl and Expressionism in paintings and architectural design. 5. Through these theories we achieve proprieties through the office system Furniture show room example. First we analysed the concept of the work and explained the design application according to the analysis. This and considering the abilities, we came up with the ultimate plan. 6. Following this course we came to understand the correlation of paintings and architectural design as an Art form, This demonstrates the proprieties through the interior environment design according to the analysis.;한시대의 예술의 내용은 그 시대의 지배철학에 지배받는다. 예술표현의 수단으로서의 회화와 디자인은(특히 실내와 건축디자인) 그들이 각각 평면예술과 공간예술이라는, 순수예술과 실용예술이라는 매체의 특이성에도 불구하고 서로가 한시대의 지배철학 아래서의 공통 개념을 인식시켜 준다는 중요한 공통점을 갖는다. 사람이 사는 환경은 인간의 지각적 욕구를 충족시키고 안정된 지각의 실마리를 부과함과 동시에 적절한 변화속에서 사람의 감정을 풍부하게 하여 미를 경험하게 하는 것이어야 하는데 그러한 의미에서 회화적인 컨셉(Concept)으로 목적환경을 구성하고 다시 회화적으로 디자인되어진 환경이 인간에게 예술적 환경을 체험할 수 있는 실내-건축-환경의 새로운 형태를 정립하기 위한 방법으로서 회화와 건축디자인의 역사속에서의 상호작용과 각각의 특성 속에서 서로의 동질성과 상관관계를 밝히고 회화작품의 분석을 통한 사무용 시스템 퍼니쳐 쇼·륨 디자인을 통해 그 가능성을 제시하고자 하는데 그 목적이 있으며 연구의 과정은 다음과 같다. 1. 연구의 목적과 범위를 설명하고 방법을 기술하였다. 2. 우선 예술의 개념을 고찰함으로써 회화와 건축디자인의 속성을 분명히 하여 예술속에서의 위치를 규명하여 회화와 건축디자인의 상관 관계에 대한 연구의 기초를 마련한다. 3. 회화와 건축디자인의 공통점을 크게 메세지의 전달 방법과 구성 원리의 측면에서 살펴 보았다. 회화와 건축디자인을 하나의 상징체계로 봄으로써 커뮤니케이션 수단으로서의 공통점을 찾아보았고 또한 그들은 예술의 범주내에서 2 차원적 표현 수단을 공통적으로 갖고 있음을 알 수 있다. 구성원리에 있어서 회화와 조형물은 게슈탈트 이론과 원근, 착시의 이론을 통해 형태의 지각적 분석이 가능하며 구성요소에 있어서는 통일성, 강조, 균형, 비례, 리듬의 공통적 조형원리를 갖고 있었다. 4. 종합적으로 회화와 건축디자인에 긍정적으로 수용되었던 큐비즘드스틸, 표현주의 회화와 건축디자인의 예들을 살펴보았다. 5. 이같은 이론들을 통하여 타당성을 갖고자 그 모델로서 본 연구자의 회화작품의 분석을 통한 사무용 시스템 퍼니쳐 쇼·룸을 계획하였다. 먼저 컨셉(Concept)으로서의 회화작품을 분석하였고 분석을 통한 디자인에의 적용방식을 설명하였으며 이와 기능을 고려 최종 플랜(Plan)을 도출하였다. 6. 이러한 과정을 거쳐 예술로서의 회화와 디자인은 서로 깊은 상관성을 지니고 있음을 알게 되었고 이는 회화의 분석을 통한 실내 환경을 디자인 함으로써 그 타당성이 입증되었다.
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디자인대학원 > 실내디자인전공 > Theses_Master
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