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"陶磁製 時計開發에 관한 硏究"

Title
"陶磁製 時計開發에 관한 硏究"
Other Titles
(A) Developmental Study of the Clock Made use of Cermic Material
Authors
김소영
Issue Date
1991
Department/Major
산업미술대학원 산업미술학과요업디자인전공
Keywords
도자제시계점토이장주입성형시계 개발
Publisher
이화여자대학교 산업미술대학원
Degree
Master
Abstract
現代에 이르러서 陶藝의 의미는 점차 그 範圍가 擴大되어 가고 있다. 일상생활에 필요한 生活用器는 물론이고 더 나아가 造形藝術로서의 중요한 위치를 確保하고 있다. 造形藝術로서의 工藝는 用과 美를 합쳐서 말하는 것으로 美的 價値와 實用的 價値를 겸비한 藝術을 말한다. 또한 現代藝術은 자기의식과 개성의 表現을 중시하며 보다 더 강한 자기 자신의 表現을 위해 새로운 素材의 開發과 技法의 硏究가 必然的으로 이루어지게 되었다. 그리하여 흙을 素材로하는 陶藝의 領域은 특히 現代에 와서 用器的 기능 이외에 새로운 視覺造形의 대상으로 부각되고 있으며 表現世界 擴大의 試圖인 것이며 이것은 곧 藝術的 價値와 더불어 實用性을 갖는 機能的인 공예로서 日常生活과 밀접한 새로운 形態의 陶製製品이 요구되고 있는 상황이다. 특히 現代에 중요한 부분을 차지하고 있는 時計는 생활수준의 향상으로 인하여 時計의 用途와 機能이 단순한 實用의 範圍를 벗어나 裝飾的 요소로서 독창적인 디자인과 신소재의 활용으로 室內 環境物로서의 조화를 이루고 전체적인 生活空間 연출에 새로움을 줄 수 있는 기능을 요구하는 실정이므로 本 硏究는 오늘날의 추세에 부응하여 우리 생활과 더불어 발전해온 흙을 이용하여 장식적인 기능과 심미적인 기능을 갖는 "陶磁製 時計 開畿" 관하여 硏究하고자 한다. 硏究方法은 時計의 이론적인 배경으로 時計의 起原과 歷史的 考察을 통하여 우리나라와 서양시계의 발달과 변천과정을 살펴보았다. 市場調査에서는 現在 市販되고 있는 각종 時計製品의 現況을 기초로 時計의 형태와 디자인을 調査하였다. 또한 재료면에 있어서, 신소재로 粘土 製品이 다양하지 않으므로 粘土의 材質을 살려 陶製時計의 開發을 多角的으로 검토해서 실제 製作함으로써 陶製時計의 가능성을 제시하고 生活環境과 調和 및 變化를 꾀할 수 있는 現代的인 感覺을 中心으로 作品을 디자인하여 住居空間에서의 활용을 도모코저 하는데 本 硏究의 의의가 있다고 하겠다. 作品製作은 石膏型을 이용한 이장주입성형을 하였으며, 소성은 0.5㎥의 크기인 Gas 가마에서 산화소성 및 환원소성을 하였고, 作品에 따라 1차소성을 1,100℃로 소성한 후 저온유약을 시유하여 1,100℃로 다시 2차소성하여 유약이 기물에 부착할 수 있도록 한 다음 저온matt 투명유를 Spray하여 3차소성은 1,000℃ 내외로 酸化燒成하였다. 또한 전사지를 使用하여 전기가마에서 800℃ 내외로 소성하여 완성하므로 소성방법을 다양하게 시도해 보았다.;Arriving to modern times, the meaning of ceramic art grows to be extended gradually both in its scope and range. A secures important post not merely as the tool or vessel necessary to everyday life but further as formative art. The "industrial art" in formative art is a word said upon what composed both meanings of 'utility' and 'beauty', that is, it means an art that is equipped with both aesthetic and pragmatic values. ALso, modern art gives emphasis on the expression of selfconsciousness and individuality, and, for more strong expression of an artist's own self, it has necessarily been followed by development and study of new materials and techniques. And, now, the field of the ceramic art which used earth as the material emerges as an object of visual formative art, especially arriving to today, beyond its function as the receptacle. It is a trial to extend the expressional world. That is, it means that we are now in a very situation in which such new forms of ceramic manufactures that would be closely related to everyday life aS having both artistic and pregmastic values are demanded. Especially, the clock, which takes an important part in the contemporary, goes further away, in its usage and function, beyond the level of mere practical usage, chiefly due to the general improvement in life level, and demands such a function that may contribute to its completing a harmony as an interior environmemtal article and also the its giving freshness to the production of total life space by making use of new materials and design techniques peculiar to the decorative elements as such. So, this study, in conformity with this trend of today, has pursued a 'development of the clock that made use of ceramic material' and that has decorative, aesthetic functions and other practical multi-objectivities, by making use of the culture of earth which has developed in parallel with our lives. For this, developmental and transitional processes of our and Western clocks were first observed through a historical investigation into their origins and species. And, in a market research, forms and designs of the clock were surveyed and analyzed, on the basis of the present conditions of the manufactures placed on sales. Upon this, the study has groped for guidelines for improvement through an analysis of the data of actual conditions of out-field designs; since, in the aspect of material, there are not various manufactures that made use of the clay as new material, the development of the ceramic clock has been reviewed diversively so as to be made actually by making the best use of the quality of the clay, presenting a potential possibility of the appearance of the ceramic clock; and, the artifact has been designed with priority given to the modernistic senses by which harmony and variance in conformity to the life environment would be achieved, in order to have it made full use of in dwelling spaces.
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