View : 126 Download: 0

마케팅 커뮤니케이션 수단으로서 이벤트디자인에 관한 연구

Title
마케팅 커뮤니케이션 수단으로서 이벤트디자인에 관한 연구
Other Titles
(A) Study of designing events as a means of marketing communication : with priority given to corporate events
Authors
김미정
Issue Date
1991
Department/Major
산업미술대학원 산업미술학과실내디자인전공
Keywords
마케팅커뮤니케이션이벤트디자인기업이벤트실내디자인
Publisher
이화여자대학교 산업미술대학원
Degree
Master
Abstract
With the 21st century just around the corner, our life has been changing drastically. Quality has become more important inner resources have been often accounted for. Such rapid change life. Our modern times which require a fusion of spirit and material attach values to the components of culture and develop them on a spiritual basis. Corpporations, which are sensitive to environmental changes, are improving in their ability to adapt new plans for the bettement of our culture, life and environment. Corpporations utilize "events" to create new modes which connect the quality of our culture to business, so they can obtain the business intended objectives. We have become accustomed to the word, "event, "since the end of the 80's. Though it a very public concept, events are a field that leaves much to be desired for lack of thorough planning and qualified planners. This study recognizes events as a medium for corporate communication creating the concept of the 3rd Space as an active marketing place where companies can deliver information catering to consume's needs. In the business environment where information, culture and service are mixed with products, corporations should provide consumers with cultural satisfacdtion and confidence in companies and commodities, while pursuing profits and enhancing their public image. On the basis of this affirmative view, rresearch has been conducted as follows: - Define the purpose and scope of the stud and describe the research method. - After reviewing the background of events and tdhe components of marketing communiction, advance a theory of commodities, and offer a marketing research method for product planning. - Analyze the diversified cororate environment with the theory of "corporate culture", and introduce a way to activate the corporate event. From the marketing point of view, recognize the corporate event as an effective method to enhance the corporate image and deliver the corporate message and information. - Place emphasis on elaborate design in the process of conducting the event, and show the building. According to the concept of the event, plan and design a fashion show under a theoretical background and a survey of the market. - Corporate events produce image differentiation, formulate a corporate culture, create psychological satisfaction for consumers by providing information, differentiate products and promote sales. With these advantages, corporate events are judged to be the most humanistic communication method. In conclusion, we should conduct further studies to develop an accurate and systematic approach, which appreciates the value of culture and brings out a human media of communication.;20세기 후반이후, 고도의 경제적 성장으로 인하여, 우리의 생활에 물질적 풍요함이 깃들고 아울러 화해의 시대에 접어 듬과 동시에, 21세기가 목전에 다가선 오늘날, 강력한 문화적 MOVEMENT가 요구되고 있음을 본다. 그러나 시대가 요구하는 이와같은 대변화는, 기술면에서의 향상도 병행하여 추구하면서 생활 문화면에 반영시켜 참 의미에서의 문화적 지원으로서 활용하는 일도 중요하다는 것이다. 이러한 의미에서 우리의 생활양식은 종종 양에서 질로서의 전환, 대중화를 넘은 개성화의 발전, 정신과 여유의 중시등의 가치관의 급속한 변화로서 한마디로 말하면 생활의 질(quality of life)에 대한 신중한 재검토 등으로 정리될 수 있다. 이러한 것을 포괄하여 기업과 산업의 입장에서도 극히 중요한 의미를 지닌 「생활 문화 산업」은 문화, 생활, 환경제안 능력의 필요성이 증대하고 있는 점에서도 잘 나타나고 있다. 또한, 기업은 문화산업이라는 새로운 시도로 비지니스적 상승효과를 이루도록 문화의 질과 영업적 측면을 연계시키는 매체로서 이벤트라는 새로운 미디어를 활용한다. 오늘날 산업사회의 문화적 측면에서 볼때 인간적 문화공간의 창조가 요구되고 단순한 기능 지상주의가 아니라, 다양한 가치관과 생활양식을 받치고 주장하는 Field Media로서 문화 구축을 담당하는 것이 공간 디자인 이라고 일컬어지고 있다. 이벤트는 우리의 환경에서 80년말 들면서 익숙해진 단어로서, 공공연히 행해졌으나, 기획의 부재와 철저한 기획미비로 미홉함이 많은 분야이다. 그러나 오늘날 현저하게 부각되는 매체산업으로서 관심의 대상이 되고 있다. 본 연구에서는 커뮤니케이션 매체로서 인식되어진 다종다양한 성격의 이벤트를 기업이벤트로 규정하며, 소비자 욕구(Needs)에 편성한 쌍방 커뮤니케이션측면에서 기업의 정보 발신과 적극적인 판매장으로서 제 3공간이라는 컨셉트(Concept)를 제안한다. 정보, 문화, 서비스가 상품과 복합되어 나타나는 새로운 상업형태의 판매 환경으로서 소비자에게는 막연한 불만에 대한 만족을 기업에게는 이윤과 이미지를 상승시키는 차원의 긍정적인 반응의 의의를 바탕으로 연구과정은 다음과 같다. ·연구목적과 범위를 정하고 방법을 기술하였다. ·이벤트의 배경과 마케팅 커뮤니케이션의 요소를 고찰하여 상품론을 전개하고 상품기적을 행하기 위한 마케팅 리서어치(marketing research)를 모색한다. ·기업 문화 이론을 통해 다변화하는 기업 환경의 활성화 방향의 모색함과 함께 기업 이벤트를 기업이미지 차별화 방안과 정보, 메시지의 효과적인 전달 방안에 촛점을 맞춰 인식하였다. ·이벤트 과정(EVENT PROCESS)를 통한 철저한 soft면에 충실하며 운영면에서 기획작업을 실시하고 그 방향에 따라 디자인을 전개한다. ·이벤트 테마로서 패션쇼를 기획하고 운영하여 디자인으로 제시한다. 본연구의 논점인 기업이벤트를 기업측면에서는 이미지 차별화와 기업 문화형성을 소비자측면에서는 정보와 문화제공의 심리적 만족감을 마케팅 측면에서도 상품차별화 및 판매촉진 등의 이점을 가진 가장 설득적인 커뮤니케이션으로 판단하였다. 궁극적으로 문화적 가치, 쌍방커뮤니케이션의 인간적 미디어로서의 가치를 지향하는 치밀하고 체계적인 접근 방법에 대한 연구의 필요성이 요구되며 그 가치가 인정되어야 한다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
디자인대학원 > 실내디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE