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벽장식을 위한 陶板의 연구

Title
벽장식을 위한 陶板의 연구
Other Titles
(A) STUDY ON CERAMIC TITLES FOR WALL DECORATION
Authors
李惠貞
Issue Date
1984
Department/Major
산업미술대학원 산업미술학과요업디자인전공
Keywords
벽장식도판제작공정백자토
Publisher
이화여자대학교 산업미술대학원
Degree
Master
Abstract
現代美術의 뚜렷한 양상 중의 하나는 環境과 美術의 만남이다. 이것은 美術의 대상이 소수의 美術애호가로 부터 대중으로 전환되었다는 것과, 美術이 사회적 기능을 갖게 되었다는 것을 의미 한다. 이에따라, 人間은 스스로의 環境을 개선하고 극복하려는 의지의 하나로 現代의 美術을 새로운 것에 대한 도전과 실험 속에서 構築시켜 나가고 있으며, 現代陶藝도 재료와 機材의 과학화에 힘입어 인간생활의 여러 영역에서 대중에게 접근하고 있다. 이의 일환으로, 본 연구에서는 環境陶藝에 대한 적극적 접근방법으로, "벽장식을 위한 陶板의 硏究"라는 論題下에, 문헌 및 서울 일원에 시공된 實例를 참고 조사한 결과, 韓國의 古代에는 博이, 건축용재로 활용되면서 環境陶藝의 역할을 수행해 왔으나, 현대에 와서 陶藝의 재질이나 기법이 활용되지 못하고 평면적 표현법에 치우쳐 있으며 다양하지 못함을 발견하였다. 이에 대한 개선 방법을 타진해 보고자 재질감의 다양한 표현과 浮彫的표현을 디자인 방향으로 설정하고, 기존해 있는 태토를 陶板의 성형법과 소성방법에 따라 배합 사용하고, 그에 따른 소성가마의 활용으로 이를 뒷받침하여 작품제작에 들어 갔다. 작품제작의 첫단계로, 디자인 방향에 의한, 기하학적 요소를 갖춘 10개의 단위문양을 완성하고, 성형방법 및 소성가마, 태토 등을 결정 하였다. 성형방법은, 가압성형법과 이장주입성형법을 이용하여 재질감의 서로 다른 효과를 표현하고자 하였으며, 소성가마는 기존해 있는 가마 중 陶板소성이 가능한, 옹기 소성용 가마, 일반 도예용 가마, 기와 소성용 가마를 이용하여 재질감 및 소성공정의 용이성, 경제성 및 陶板소성의 타당성을 타진하였다. 작품제작의 결과는 다음과 같다. 첫째, 태토의 경우 잔류점토(residual clay)나 퇴적점토(Sedimentary Clay)를 그 특성을 살리면서 陶板용 태토로 배합 사용한 결과, 파손율을 줄일 수 있었고 발색효과 및 재질감의 표현에 변화를 얻을 수 있었으며, 둘째, 성형방법에 있어서 가압성형의 경우에는 태도의 자연스러운 질감을 내는데 적합한 방법이며, 이장주입성형의 경우는 대량생산을 효율적으로 할 수 있는 방법임을 알 수 있었고, 세째, 소성가마의 경우 기존해 있는 몇몇 가마를 사용해 본 결과, 소성가마의 구조와 연료, 소성시간에 따라 파손율의 차이, 태토의 발색효과, 변형의 유형이 다름을 알 수 있었고, 이에따른 다각적 연구가 필요함을 느꼈으며, 네째, 작품제작의 결과, 연구자의 작품제작에 가장 적합했던 방법을 기와소성용 가마에서 얻을 수 있었는데(작품7, 8에 사용) 몇가지 陶板用으로서 발견한 타당성은 다음과 같다. 1) 1차소성만 하므로 소성공정이 간편하고, 2) 소성시간이 길기 때문에 파손을 줄일 수 있으며, 3) 수직으로 겹쳐서 재임을 하기 때문에 가마의 용적에 비해 많은 양이 적재되고, 형태의 변형에도 안전성이 생기며, 4) 폐품(헝겊, 타이어등)을 연료로 사용하기 때문에 연료비가 적게 든다.;One of the outstanding aspects of the modern art is the meeting of environment and art. This means that the subject of art was converted from a small number of art lovers to the masses, and that art has come to possess a social function. Consequently man keeps on constructing the modern art in a challenge and research on something new as a will to improve and overcome its own environments, and modern ceramic art, taking advantage of the materials and scientific tools and equipment, is also approaching to the public in many fields of human life. As a part of this study, I Have made referential investigation, as a positive method of approach to environmental ceramics, of literature and case examples throughout Seoul under the subject of "A Study on Ceramic Tiles for Wall Decoration" and as a result there of, it was found out that environmental ceramic art had begun to play its role actively with the use of Korean bricks in the ancient times in Korea, but that, in modern times, they can not utilize the quality of material or techniques of ceramic art, excessively learning toward the method of plane expression with poor achievements. After having sounded the possibility of improving this with the direction being set toward the expression of the qualitative feelings of material and relief, I embarked on the production of work supporting this by means of utilizing a variety of groundwork and methods of plasticity. As the first step for the production of works, I completed ten (10) unit patterns containing geometrical elements by means of the direction of design, and decided the methods of moulding, kilns, clay, etc. With regard to the methods of moulding, I tried to express different effects of the feeling of material utilizing Press Moulding and Slip Casting and, as to the kilns, I utilized the Wooden Fired Kiln, Down Draft Kiln, and Roof Tile Fired Kiln which enable the baking of ceramic plates among existing kilns, and sounded the feeling of material, the easiness and economy of the process of baking, and the feasibility of the baking of ceramic plates. The results of the production of works are as follows: First, in the case of clay, I used a mixture of residual clay or sedimentary clay with the clay for ceramic plates making the most of its characteristics and, as the results, was able to reduce the breakage rate, and obtain changes in the effects of coloration and the expression of the feeling of material. Second, as to the methods of moulding, it was found out that Press Moulding was a suitable method for showing natural sense of the quality of clay, and that slip casting was one which could enable effective mass production. Third, in the case of wooden fired kiln, I used several existing kilns and, as the results there of, found out that, depending on the structure of kilns, fuels used, and the time of baking, the breakage rates, coloration effects of clay, and types of transformation were different. Fouth, as a result of the production of works, the most suitable method for the production of this researcher could be obtained in the roof-tile fired kiln (used for works 7 and 8), and some of the propriety found for ceramic plates are as follows: 1) It requires the 1st baking only, and therefore, the process of baking is simple; 2) Breakage could be reduced because of long baking time; 3) They are vertically laid one upon another, and large quantity of articles could be piled up compared to the measurements of kiln, producing safety in spite of transformation in type; and 4) Waste articles (rags, tires, etc.) are used as fuel, and therefore, the cost of fuel runs low.
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디자인대학원 > 도자디자인전공 > Theses_Master
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