View : 34 Download: 0

휴대용 단말기에서 사용자 감성에 따른 개인화 서비스에 대한 연구

Title
휴대용 단말기에서 사용자 감성에 따른 개인화 서비스에 대한 연구
Other Titles
Personalized Service Based on User's Senses for the Handheld Device
Authors
최경희
Issue Date
2003
Department/Major
디자인대학원 디자인학과정보디자인전공
Keywords
휴대용 단말기사용자 감성개인화 서비스User's Senses
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
최근 소비자의 감성적 만족이 부각되는 고도의 서비스 시장의 도래와 함께 모바일 환경에서도 사용자의 정서적, 심리적 만족감의 중요성이 중시되고 있다. 특히 모바일은 그 매체적 특성으로 인해 개개인의 감성 만족도에 대한 중요성이 더욱 증대되고 있다. 모바일 폰은 무선 서비스를 제공하는 대표적인 매체로서 타인과 공유하여 사용되는 경우가 거의 없는 매우 사적인 통신 수단이기 때문에 유선에서보다도 더욱더 개인화가 필요할 것이며 그 방법 또한 유선에서의 접근 방법과는 다르게 접근해야만 할 것이다. 이에 본 연구에서는 는 20대 후반 수동적인 사용자들을 대상으로 그들의 다양한 요구와 개인의 감성 및 행동유형에 따른 분류를 바탕으로, 이들의 관심과 요구사항, 선호도에 따른 개인화 서비스에 따른 그래픽 콘텐츠와 인터페이스 스타일을 개발하여 모바일 폰에 사용될 수 있는 개인화, 자동화된 서비스를 제안하는 데 그 목적이 있으며, 사용자들의 유형을 분류하고 각각의 감성에 따라 선호하는 요소를 구분하고 결과적으로 제공되는 서비스에 각각의 유형과 요소들이 어떻게 관계하여 적용되는지 제시하고자 한다. 이러한 모바일 폰에서의 개인화 서비스의 제공으로 인해 무선 정보의 부가가치를 높이고 사용자의 참여와 만족도를 향상시켜 결과적으로 모바일 폰을 사용한 정보 활용을 증가시키는 효과를 기대할 수 있을 것이다. 개인화 서비스가 초기에는 제한적으로 이루어질 수 있지만 지속적으로 사용자의 유형을 분석하고 그에 맞는 디자인을 개발한다면 다양하고 질 높은 서비스 개발의 기초가 될 뿐만 아니라, 입력된 사용자 정보를 이용하여 콘텐츠, 광고 등 향후 모바일 폰의 활용도를 높이는 데에도 적극 이용될 수 있을 것이다. 또한 서비스의 자동화를 통하여 초보자들에게도 질 높은 서비스 이용이 가능해질 수 있다. 앞으로도 사용자 유형 및 각 디자인요소에 대한 좀더 세분화된 분석을 통하여 이를 기반으로 객관화 시킬 수 있는 연구가 필요하다.;Recently, the society which is being higher level of service market, the emotional and psychologic satisfaction for customer would be getting more important in mobile community, In Particular, Mobile is getting more improved because of the specificity of its media. Mobile phone is the first media which is representative to offer the wireless service. Its very private and effective means of communication which doesn't need to share with people. So that it would be more necessary to personalize than the wire and the way which is in mobile communication would be also different from communication by wire and should approach it. Therefore, this report, we need to develop the graphic contents interface style according to the late 20ages who are passive users and has in interests and requirement and the preference and the main target is that we suggest the personalized or automatized service which are used in mobile phone and divide the user types and sort of the preference each of the sence and we try to suggest that how the types and factors are applied to the service which is offered in effective In this mobile phone, offered personalized service, make high level of the value added of the wireless information and make improve to users' participation and satisfaction. Eventually we could expect to increase the effect of using mobile phone and information. At the beginning of the personalized service, it could be limited but continuously, if we try to find out the types of users and develop the proper design of that. It would be more various and higher quality service and would be used to develop the use of the mobile phone such as contents and advertisements etc with using information of users and besides, it could be possible for more higher quality with the automatic service for the beginners. For the more, we need to study about more types of user and more detail of each design factor and on the basis of it, study to make them to objectify
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
디자인대학원 > 정보디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE