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한국어 학습자의 듣기 전략 훈련 효과에 관한 연구

Title
한국어 학습자의 듣기 전략 훈련 효과에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on the Effect of Listening Strategies Training for Students of Korean
Authors
김은정
Issue Date
2001
Department/Major
교육대학원 외국어로서의한국어교육전공
Keywords
한국어학습자듣기 전략 훈련효과
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
Even though listening comprehension plays a key role in facilitating language learning, it is not considered a separate nor important component of language learning in Korean when compared to grammar, reading and speaking. Strategy training for Language Learners that leads students to take the initiative in their learning and teaching is also an unexplored field. Therefore, the purpose of this paper is to make classroom-oriented suggestions for listening strategies training in Korean language as a more effective learning and teaching method. This paper explores the practicality and effectiveness of listening strategies training through analysing the actual results of classroom application for listening strategies training. This paper has five main parts: First, it describes the purpose of this paper and reviews relevant preceding research concerned with listening strategies training. Second, it researches theoretical studies on the listening comprehension process and listening strategies that students used in its process. And it looks at strategies training models to examine how to train students most effectively. Eased on these findings, a list of Korean listening strategies is compiled and a model of Korean listening strategies training for this investigation is posited. Third, for the investigation of the effect of listening strategies training in Korean learning, it describes the experimental methodology and procedures in Korean classroom instruction. Listening strategies training was conducted 10 times over five weeks and the subjects were 23 students enrolled in the Korean Language Program of UNESCO. For this experiment, the subjects with the same listening ability were divided into an experimental group (listening strategies training) and a control group (no listening strategies training). Forth, it presents the results of the experiment. The hypothesis that listening strategies training will result in the improvement of listening comprehension was confirmed. Students who received strategies training improved significantly over those who did not receive such training on the listening proficiency test. Also in the results of the interview to gauge the use of listening strategies after the experiment, students who received strategies training used more various strategies more often than those who did not receive such training. Fifth, it concludes with the results. Listening strategies training has a positive effect on listening comprehension ability and it helps students become more effective and independent language learners.;듣기 교육의 중요성에도 불구하고 한국어 교육에 있어 듣기 교육은 아직까지 문법 교육이나 읽기, 말하기 교육에 비해 간과되어온 분야이다. 학습자들이 교수·학습 과정에서 주도적 역할을 수행하도록 하는 전략 훈련에 관한 연구 또한 아직 미개척 분야로 남아있다. 따라서 본 연구는 듣기 전략 훈련이 한국어 학습자들의 듣기 학습에 어떠한 영향을 미치는지를 분석하여 그 실제적 효용성을 검증함으로써 보다 효율적인 듣기 교수·학습 활동의 일환으로 듣기 전략 훈련을 제시하는데 그 목적이 있다. 1장에서는 한국어 듣기 수업이 학습자 중심의 듣기 전략 훈련을 포함하여야함을 밝히고 듣기 전략 훈련과 관련된 선행 연구들을 살펴보았다. 2장은 이론적 배경으로 언어학습에서의 듣기의 개념과 중요성 및 듣기 이해과정을 살펴보고 이러한 듣기 이해 과정 속에 학습자들이 활용하고 있는 듣기 전략들을 구체적으로 살펴보았다. 이와 함께 이러한 듣기 전략을 어떻게 효과적으로 훈련시킬 수 있는지 전략 훈련 모델을 검토하고 이를 바탕으로 본 연구의 실험을 위한 듣기 전략 목록을 작성하고 듣기 전략 훈련의 틀을 마련하였다. 3장에서는 듣기 전략 훈련 수업이 한국어 학습자들의 듣기 학습에 미치는 영향을 알아보기 위해 실제 한국어 교수현장에서 수행될 실험 연구의 방법 및 절차를 소개하고 본 연구의 제한점을 밝혔다. 본 연구는 한국어 학습자들을 듣기 전략 훈련 수업을 실시하는 실험집단과 전통적인 방법으로 듣기 수업을 실시하는 통제집단의 동질한 두 집단으로 구성하여 약 5주에 걸쳐 총 10회의 수업이 이루어 졌다. 4장에서는 연구 결과를 밝혔다. 듣기 전략 훈련 수업에 따른 듣기 능력 평가 차이 검증에서 두 집단간 유의미한 차이가 있는 것으로 나타나 듣기 전략훈련이 학습자들의 한국어 듣기 능력 향상에 긍정적인 효과를 가져오는 것으로 밝혀졌다. 또한 듣기 전략 훈련 후 실시된 전략 활용에 대한 설문 결과, 듣기전략 훈련 수업을 받은 학습자들이 전통적인 듣기 수업을 받은 학습자들에 비해 다양한 전략을 더 비중 있게 활용하는 것으로 나타나 전략 활용의 정도가 듣기 능력에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 5장에서는 연구 결과를 토대로 결론을 제시하였다. 듣기 전략 훈련 수업은 듣기 능력 향상에 긍정적인 영향을 미치며 학습자들이 보다 적극적이고 능동적으로 듣기 과제를 수행해 나갈 수 있도록 돕는다. 또한 교실에서 연습된 듣기전략은 교실 밖에서의 실생활에까지 확장되어 활용되며 듣기 학습만이 아니라 타 언어기능의 학습에도 유용하게 작용한다는 것이 본 연구의 결론이다. 나아가 본 연구 결과와 결론을 종합하여 후속 연구의 필요성을 제기하였다.
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교육대학원 > 외국어로서의한국어교육전공 > Theses_Master
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