View : 879 Download: 0

과학사를 이용한 수업이 중학생의 과학과 관련된 태도에 미치는 영향

Title
과학사를 이용한 수업이 중학생의 과학과 관련된 태도에 미치는 영향
Authors
김은선
Issue Date
1997
Department/Major
교육대학원 물리교육전공
Keywords
과학사수업중학생과학
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
현대는 과거의 어느 때보다 과학과 기술이 사회와 인간의 삶에 미치는 영향이 급속히 증대되고 있다. 그러나, 많은 학생들은 과학을 일상생활과는 거리가 먼 어려운 학문으로 간주하는 경향이 있다. 한편, 과학학습에서 학생들의 흥미를 유발시키기 위해 과학사를 학교 수업에 도입하려는 시도가 전세계적으로 일어나고 있다. 따라서 과학사를 도입한 수업이 학생들의 과학과 관련된 태도에 미치는 영향을 알아보는 데 본 연구의 목적이 있다. 본 연구에서 알아보고자 하는 내용은 다음과 같다. 강의 중심의 전통적 수업과 과학사를 도입한 수업을 적용했을 때 과학과 관련된 학생들의 태도에 어떤 유의미한 변화가 나타나는가? 연구 대상자는 서울시 소재의 1개 중학교 1학년 남학생 2개반 81명이며, 실험반 41명, 통제반 40명이다. 연구방법은 중학교 1학년 '힘과 운동'단원을 과학자 중심의 과학사를 이용하여 새로이 구성하고 약 8주동안 실험반은 과학사 중심의 수업을, 통제반은 강의 중심의 전통적인 수업을 하였다. 수업의 전후에 설문지를 통하여 태도변화를 검사하였고 연구 결과는 과학과 관련된 태도영역별로 t검증과 공분산분석을 하였다. 본 연구를 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 1. 과학 수업에 대한 태도에서 과학사를 도입한 수업을 받은 실험반의 학생들과 전통적 수업을 받은 통제반 학생들의 점수는 유의미한 차이를 나타내지 않았다. 2. 과학학습에 대한 태도 영역에서는 실험반은 통제반보다 긍정적인 반응을 나타내었다(B<0.05). 3. 과학의 가치 영역에 대한 태도에서 실험반과 통제반은 유의미한 차이를 보이지 않았다. 4. 과학자에 대한 영역에서 실험반과 통제한의 태도의 차이는 유의미하지 않았다. 5. 과학사를 도입한 수업에 대한 태도에서 실험반과 통제반은 유의미한 차이를 보이지 않았다. 6. 과학자와 사회의 상호작용에 대한 태도영역에서 실험반과 통제반은 유의미한 차이가 없었다. 7. 과학 지식의 가변성 영역에서 실험반과 통제반의 태도의 차이는 유의미하지 않았다.;Science and technology has tremendous impact on our lives, today. However, students generally tend to consider science a difficult subject far removed from their lives. To deal with this scheme a global movement is currently in process. This movement introduce a history of science as a subject in the classroom. It is the purpose of this study to examine the effects of the science class using the history of science over the students' attitude toward science. The following is the major this study is going to deal with : Does any meaningful change occur in the students' attitude toward science and the scientists when the traditional lecture-centered lesson and the lesson using the history of science are applied. The object of this study is the first year 81 boys of two classes un a middle school in Seoul, experimental group 41 and controlled group 40. The method of the study is as follows. The chapter 'Power and Movement' of middle school science textbook, was reconstructured using the history of science focused on the scientists and for 8weeks the history-centered lessons were performed in the experimental group and the traditional ones were performed in the controlled group. Before and after the class, the changes their attitude were checked through the questioning paper and t-test and ANCOVA were performed on each domain of the attitude related to science. The conclusion of this study is as follows. 1. In the aspect of students' attitude to science classes, there is no meangful differance in the marks between the students who took tradional lessons and the students who took lesson. 2. In the aspect of students' attitude to learning science, the experimental group shows more positive response than the controlled group does. 3. In the aspect of students' attitude to value of science, there is no meangful differance in the marks between the experimental group and the controlled group. 4. In the aspect of students' attitude to the scientists, there is no meangful differance in the marks between the experimental group and the controlled group. 5. In the aspect of students' attitude to science classes using the history of science, there is no meangful differance in the marks between the experimental group and the controlled group. 6. In the aspect of students' attitude to the interaction between the scientists and the society, there is no meangful differance in the marks between the experimental group and the controlled group. 7. In the aspect of students' attitude to the changeableness of science, there is no meangful differance in the marks between the experimental group and the controlled group.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 물리교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE