View : 18 Download: 0

南寬의 作品 世界에 관한 硏究

Title
南寬의 作品 世界에 관한 硏究
Other Titles
Nam Kwan's artistic World : With emphasis on the abstract art
Authors
李明娥
Issue Date
1985
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Keywords
남관작품 세계abstract art
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
이 논문은 한국의 대표적 추상화가의 한 사람인 남 관(南 寬, 1911~ )의 작품세계에 관한 연구로, 그의 대표적 작품을 분석하여, 독자적 작품세계의 형성과 전개 그리고 그 특성을 연구하고 미술사적 의의를 고찰하였다. 여기서는 남 관의 작품세계를 모색기, 파리, 시대, 서울 시대의 세 시기로 나누어 분석하였다. 그는 모색기에 이미 탁월한 뎃상 실력과 서양 전통의 구상적 표현 기법을 철저하게 익히고 있었으며, 파리 시대에는 동양의 에스프리와 자신의 체험을 서양의 견고한 재료를 통해 표현하는 독자적 작품세계를 형성하게 되었으며 이러한 그의 작품이 국제 화단의 인정을 받게 된다. 1958년 이후 6회에 걸친 살롱 드메(Salon de Mai)의 초대 출품과 1966년 망통 회화 비엔날(Biennale de Peinture, Menton) 에서의 대상 수상 그리고 국내외 화랑에서 가진 개인전과 초대전을 통해 도리발(B. Dorival), 레베크(J. J. Leveque )등 현대 미술 평가의 권위자들부터 호평을 받았다. 서울 시대에는 파리 시대에 형성했던 자신의 예술 원칙을 일관성있게 지켜가면서, 그 원칙 안에서 다양한 변모를 추구하여 한층 심화된 예술 경지를 보여주고 있다. 그리고 남 관 작품의 일반적 특성은 천태만상의 인간상 표현, 마스크와 상형문자와 같은 기호에 의한 공간 구성, 청색을 주조로 한 서정적 색채와 창의적인 꼴라쥬 기법에 의한 독특한 마티에르에 있다. 그리하여, 이 논문의 연구 결과, 남 관은 한국 내지 동양의 문화적 전통을 그의 뛰어난 감성과 능숙한 서양화 기법을 통해 현대적인 추상 회화로 발전시켰으며, 동양적인 특색을 지닌 그의 작품은 국제화단에서 그 예술성이 높이 평가됨으로써 한국 현대 미술사상 처음으로 큰 국제적 성과를 거두었으며, 이 점에서 미술사적 의의가 있다는 것을 알게되었다.;This dissertation is an analysis of the works of Nam Kwan, one of the most outstanding abstract painters in Korea, and a study of the formation and the development of the works of Nam Kwan, and an investigation of the art- historical significance. This dissertation analyed the works o f Nam Kwan as three period-the first period when he was in search of the ways and means, the second period when he was in Paris , the third period when he was in Seoul. completely the excellent dessin In the first period he already learned capability and the plastic techniques of western style . In the second period he formed the artistic realm of his own expressing the oriental esprit and his experiences through the firm materials of the west. and his art like that became to be acknowledged in the international painting circles. Accordingly he was invited to participate in the Salon de Mai Exhibition six times from 1958, and the received the Grand prix of the Biennale Exhibition of Paintings,Menton, in 1966. Returning Homeland 1968, in the third period he consistantly maintains the rules which he formed in the second period and he shows the various transformations and deepend stage under such rules. The important motive of the art of Nam Kwan is the human image which he view through his experience based on. Oriental spirit, and the specific character of the art of Nam Kwan is the fact that combining the motive with the Korean-traditional mask and pictograph, he expresses that motive by means of peculiar western style techniques and delicate color mainly composed with blue. The result of this dissertation shows the fact that the art of Nam Kwan became to be highly estimated in the international painting, circles in the respect that he expressed the Korean or oriental spirit through the skilled and peculiar western style techniques. Therefore the art of Nam Kwan has art historical meaning as a first international outcome of modern art of Korea.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 미술교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE