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과학사를 도입한 국내외 과학교육 연구 경향의 비교 및 분석

Title
과학사를 도입한 국내외 과학교육 연구 경향의 비교 및 분석
Other Titles
(A) comparative analysis of the history of science in science education
Authors
김미경
Issue Date
2001
Department/Major
교육대학원 물리교육전공
Keywords
과학사과학교육연구 경향비교
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
Recently, in the field of science education, history of science is added to science lessons as a way for effective teaching of science and a new direction of science education. The purpose of this study is to comparatively analyze the trend in the history of science research both at home and abroad. For this study, 235 history science research materials, which were published from 1980 to 2800 both at home and abroad, were sampled and classified according to the year of publication, the purpose of study, the subject of study, the method of study, the contents of study, and the type of publication, and then they were comparatively analyzed. The results of this study are as follows. The highest number of study at abroad (49.5%) was in the beginning of 1990's whereas, the highest number of study at home (51.6%) was in the end of 1990's. There were many studies on the effects of the introduction of history of science in science education at abroad (86.3%) whereas, there were many studies on the necessity of the introduction of history of science in science education at home (58.1%). In details, there were many studies carried out on the history of science, to increase, interest induction (36.9%) and the effects of understanding the concept (42.1%), at abroad whereas, there were many studies carried out on the necessity of the introduction of history of science to make concepts understandable, at home(77.8%). There were many studies on developing (64.2%) the teaching materials (58.8%), at abroad whereas, there were many studies investigating and analyzing (41.9%) the text books or reference books (29.0%) and students (42.0%), at home. There were many studies on the history of science on science in general dealing with science combinedly, abroad where as, there were many studies emphasized on one special field, especially on the field of physics, at home. There were many studies of the history of science on academic materials collection (24.5%) and academic journal (75.5%), at abroad whereas, there were many studies of the history of science on theses (64.5%), at home. With these results, a study on the history of science research in science education not only with the aim of an effective of intellect but also with the aim of effective of affect is needed at home. To improve the quality of the study and to become a study which can be used on a education field, teaching materials or the research on the development of teaching methods are needed which are managed by the academic society or group of teachers, at home. In addition, a study where the 4 fields- physics, chemistry, biology, earth science- are balanced is needed at home.;20세기초·중반부터 모든 가치의 절대성을 부인하고 상대적 입장을 취하는 현대 과학 철학이 등장하였고 이러한 현대 과학철학을 학생들에게 올바로 인식시키기 위한 방법으로 과학사가 중요하게 여겨졌다. 이에 따라 최근 과학교육계에서는 과학 학습 태도를 높이고 과학본성을 인식시키고, 과학교육의 방향을 정립하기 위한 한 방안으로써 과학사를 과학 교육에 도입하려는 시도를 해왔다. 이에 본 연구는 과학사를 도입한 국내외 과학 교육 연구 경향을 비교 분석하여 국내 과학사 연구의 나아갈 방향을 제안하였다. 연구 대상은 1980년에서, 2000년까지 20여 년 동안 발행된 과학사를 도입한 국내외 과학사 연구자료로 총 235편이며, 이 자료를 발행년도별, 연구목적별, 연구대상별, 연구방법별, 연구내용별, 출간형태별로 분류하여 비교 분석하였다. 연구 결과, 발행 연대에 따른 분석에서 국내는 1990년대 후반에 연구가 가장 많이 이루어졌고 국외는 1990년대 초반에 가장 많은 연구가 이루어졌다. 연구 목적에 따른 분석에서 국내는 과학사 도입이 필요하다는 연구가 과학사를 적용한 효과에 대한 연구보다 많이 이루어진 반면 국외는 과학사를 적응한 효과에 관한 연구가 과학사 도입이 필요하다는 연구보다 많이 이루어졌다. 연구 목적을 5가지의 세부내용으로 분류한 분석에서 국내는 개념인식, 오개념 극복과 같은 인지적 영역에 대한 연구에 편중되어 있는 반면 국외는 흥미유발이나 과학적 태도 형성과 같은 정의적 영역과 개념 인식, 오개념 극복과 같은 인지적 영역의 연구가 균형 있게 이루어졌다. 연구대상에 따른 분석에서 국내는 교과서와 문헌이나 학생을 대상으로 하는 연구가 많이 이루어진 반면 국외는 교육자료를 대상으로 한 연구가 많이 이루어졌다. 연구 방법에 따른 분석에서 국내는 조사·분석이나 실험 연구가 많이 이루어진 반면 국외는 교수자료나 수업 방법을 개발하는 연구가 많이 이루어졌다. 연구 내용에 따른 분석에서 국내는 물리 영역에 편중된 반면 국외는 통합적 내용을 담고 있는 연구가 많이 이루어졌다. 출간 형태에 따른 분석에서 국내는 과학사를 도입한 과학 교육 연구가 학위 논문형태로 주로 출간된 반면 국외는 학술지 및 기관지 형태로 주로 출간되었다. 이 같은 연구 결과 국내 과학사 연구는 인지적인 영역뿐만 아니라 정의적 영역의 효과를 목적으로 한 연구가 필요하며, 연구의 질적인 면을 높이기 위해서나 현장에서 활용 가능한 연구가 되기 위해서는 외국과 같은 교사단체나 학회에서 이루어지는 공동 연구 형태로 교수 자료나 교수 방법을 개발하는 연구가 필요하고, 물리, 화학, 생물, 지구과학 4가지 영역에 균형 있는 연구가 필요하다.
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