View : 959 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author이진-
dc.creator이진-
dc.date.accessioned2016-08-25T02:08:52Z-
dc.date.available2016-08-25T02:08:52Z-
dc.date.issued2001-
dc.identifier.otherOAK-000000029341-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/175371-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000029341-
dc.description.abstract오늘날 현대 예술은 각 영역간의 경계가 점차로 모호해지고 있으며 각 예술 장르사이의 통합으로 다양한 시도가 행해지고 있다. 이러한 맥락에서 디자인과 조형예술도 상호의존적이며 유기적인 관계를 갖고 서로 다른 표현방법과 조형개념을 자유롭게 공유하면서 새로운 의미를 발견하고 있다. 또한 디자인이 단순히 실용성과 기능성에 그치는 것이 아니라 예술성을 바탕으로 한 디자인(Artistic design)에 대한 수요가 증대되고 있다. 이러한 시대적 흐름을 바탕으로 예술의 한 영역인 회화와 의상디자인의 접목은 끊임없이 시도되고 있고, 개성적이며 새로움을 추구하는 패션디자인 분야에서 회화의 조형성은 의상디자인 영감의 원천으로 활용되어 의상디자인의 창의성을 향상시킬 수 있을 것으로 기대된다. 이에 본 연구는 19세기말 독창적 예술세계를 펼쳐나간 후기 인상주의 화가 빈센트 반 고호(Vincent Van Gogh)의 회화 작품을 현대 복식에 도입하여 예술적 가치를 지닌 독창적인 현대 복식 디자인을 창출하고자 한다. 특히 고호의 강렬한 색채적 특징과 율동성을 띤 붓자국, 색점을 의상디자인에 응용하여 보다 풍부한 예술적 표현성을 창출함으로써 복식디자인의 표현영역 확대를 목적으로 한다. 본 연구에서는 회화 이미지, 즉, 고호의 선적 특성을 표현하기 위해 자수기법을 활용하였다. 다양한 재료와 자수 응용기법을 통해 평면적인 회화작품 이미지에 부조적 입체감과 재질감을 표현하고 또한, 이를 통해 수공예적인 고부가가치를 지닌 의상디자인을 제시하고자 한다. 본 연구의 이론적 배경으로는 빈센트 반 고호의 회화형성 배경과 작품의 조형적 특성을 살펴보고 회화가 복식의 영감이 된 사례와 그 방법론을 알아보았다. 또한 자수기법의 개념과 역사, 자수의 종류 및 기법에 대해 연구하고 현대자수의 새로운 표현기법과 재료, 그에 관한 작품사례를 분석하였고, 복식디자인에 있어서 자수기법의 응용 사례에 대해 알아보았다. 이를 토대로 고호 회화의 특징적 모티브를 재구성하고 자수기법을 응용하여 작품 총 8벌을 제작하였다. 이러한 연구과정을 통하여 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째, 창조적인 디자인의 창출을 위해 회화가 의상디자인 발상의 모티브로 적합하며 같은 회화작품이라도 주관적인 해석과 적용방법에 따라 다양하게 응용될 수 있음을 알 수 있었다. 둘째, 고호의 작품을 의상디자인에 표현함에 있어서 고호회화의 독특한 조형적 특성은 의상에 응용할 수 있는 범위가 매우 넓다는 것을 알 수 있었다. 또한 평면적인 회화작품이 인체와 결합되어 새로운 디자인이 창출되고 회화와는 다른 입체감이 표출됨으로써 새로운 시각적 조형공간을 표현할 수 있었다. 셋째, 자수기법은 고호회화의 특성인 역동성을 띤 붓터치의 표현에 잘 부합되고 자수기법을 의상에 적용하는 것은 고급화가 지향되는 21C 복식산업에 적합함을 알 수 있었다. 넷째, 다양한 재료의 사용과 그에 적합한 자수기법의 활용은 복식소재의 표현영역을 확대시키고 붓염, 실크스크린, 퀼팅등의 기법과 함께 응용되어 작품의 완성도와 독창성을 극대화시킬 수 있었다. 특히 리본자수는 색상, 종류, 두께가 다양하여 다양한 스티치효과를 줄 수 있고 입체적인 표현이 가능하며 선의 표현이 용이하여 고호의 터치를 표현하기 적합한 기법이었다. 다섯째, 고호작품의 색상은 디자이너에게 독창적인 조형의 세계를 제시하고 무한한 아이디어를 제공하는 요소임을 알 수 있었다. 이러한 고호의 색상의 표현에 있어서 견사의 사용은 풍부한 색감의 깊이를 줄 수 있으며 꼬임의 형태에 자유로운 변화를 줄 수 있으므로 본 연구자의 의도에 따라 색채의 자유로운 혼합이 이루어질 수 있었다. 이와 같이 회화의 조형성은 의상디자인에 전개될 때 무한한 가능성을 가짐을 알 수 있다. 앞으로도 다양하게 회화와 의상과의 접목이 시도되어 복식의 예술성을 높이고 보다 창의적인 디자인 창출이 이루어져야 할 것이며 회화를 의상에 응용하는데 있어서 의상이라는 조형적 언어를 빌어 시대정신에 부합되고 작가자신의 주관적인 가치가 자유롭게 반영된 작품제작이 이루어졌으면 한다.;Today's modern art has its boundaries vague with each other, and various kinds of trials are being made with the integration of each art genre. In this sense, design and modeling art is also mutually dependent having an organic relationship, and it is discovering and sharing new expression methods and modelling concept. Also, design is not merely limited to practicality and functionality, and demand of artistic design on the basis of artistic character is increasing. Based on this flow, application of painting to clothing design is being continuously tried, and the modelling character of painting in fashion design, which pursues individuality and novelty, is expected to improve creativity of clothing design. Hereby, this study is intended to create unique modern clothing that has artistic value by applying Vincent Van Gogh's painting of the 19th century to modern clothing to create unique modern clothing design. Especially, Gogh's strong color and dynamic brushing touch can create rich artistic expression when applied to clothing design, and it is aimed at expanding the expression ares of clothing design. To express painting image, that is, to express linear characteristics of Gogh, I used embroidery. Through various materials and embroidery technique, I expressed embossing touch to plane painting image, and I suggested high value added clothing design. As a theoretical background of this study, I examined the background of Van Gogh's painting and the modelling characteristics of his work, and also looked at the examples of painting that became an inspiration of clothing. Also, I studied kinds and technique of embroidery as well as its concept and history, and analyzed new expression and material of modern embroidery and also the cases of work about him. In addition, I examined cases of applying embroidery to clothing design. Based on the study above, I re-organized the characteristic motive of Gogh's painting, using embroidery technique, and made total eight pieces of work. First, I found that painting is appropriate for the motive of clothing dosing to create creative design, and also the same painting work can be variously applied. Second, the unique modelling character of Gogh's painting has a wide range of application to clothing. Also, by combining the plane painting with the human body, a new design was created and I could express new visual space. Third, embroidery technique is appropriate for dynamic brush touch, and it is also good for the 21st century's clothing industry pursuing high quality. Fourth, the use of various materials and appropriate embroidery technique expands the expression scope of clothing materials, and it can maximize the completion and originality of work applied with brush coloring, silk screen and quilting. Especially, the ribbon embroidery can make various stitch effect with its various colors, kinds and sizes, and it is also a good method to express Gogh's touch with its cubic and linear expression. Firth, colors of Gogh's work suggests unique world of modelling to a designer, and it is an element that provides infinite ideas. Using silk for expressing Gogh's color can give depth of rich color, and it can also give free change to the form of twist, so I could make free mixture of colors as intended. As written above, the modeling characteristics of painting have infinite possibilities when developed for clothing design. I hope more paintings will be applied to clothing to elevate the artistic character of clothing and to produce more creative designs. Also, I hope more clothing designs will be created applying a modelling language called clothing, and it will also reflect the subjective value of an artist on work.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = ⅹⅰ 1. 서론 = 1 1.1. 연구의 목적 = 1 1.2. 연구의 내용 및 방법 = 1 2. 이론적 배경 = 3 2.1. 빈센트 반 고호(Vincent Van Gogh)의 예술세계 = 3 2.1.1. 고호의 예술적 형성배경 = 3 2.1.2. 고호회화의 조형적 특성 = 14 2.2. 회화와 의상 디자인 = 22 2.3. 자수(Embroidery) 기법 = 38 2.3.1. 자수의 개념과 역사 = 38 2.3.2. 자수의 종류와 기법 = 41 2.3.3. 현대자수 디자인 사례 = 49 3. 작품 제작 = 61 3.1. 작품제작 의도 및 방법 = 61 3.2. 작품 및 해설 = 64 4. 결론 및 제언 = 115 참고문헌 = 117 ABSTRACT = 121-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent13460150 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 디자인대학원-
dc.subject빈센트 반 고호-
dc.subject의상디자인-
dc.subject자수-
dc.subjectEmbroidery-
dc.title빈센트 반 고호(Vincent Van Gogh)의 작품을 응용한 의상디자인 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle자수(Embroidery)기법을 중심으로-
dc.title.translated(A) study on clothing design applied by Vincent Van Gogh's work-
dc.format.pagexii, 123 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major디자인대학원 디자인학과의상디자인전공-
dc.date.awarded2001. 8-
Appears in Collections:
디자인대학원 > 패션디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE