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모성 이미지에 의한 남성 언더웨어 디자인 연구

Title
모성 이미지에 의한 남성 언더웨어 디자인 연구
Other Titles
(The) Study of Men's Underwear Design Applying Motherhood Images
Authors
임상미
Issue Date
1999
Department/Major
디자인대학원 염색디자인전공
Keywords
모성 이미지남성 언더웨어디자인Motherhood Images
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
20세기의 마지막 문턱에서 새로운 또 한 차례의 밀레니엄을 목전에 둔 우리는, 대량 생산에의 요구와 첨단 기술의 발전, 인터넷 등을 통한 정보화의 촉진과 확대 속에서 자신의 위치를 돌아보고, 앞으로 다가올 급변하는 세계에 대처할 나름대로의 방안을 찾기 위해 노력하게 된다. 디자인 산업 또한 예외일 수 없는 현실에서, 텍스타일 디자이너들은 날로 극심해져 가는 경쟁 속에서 품질과 디자인에 차별화를 둔 상품 개발에서 활로를 찾고자 노력하고 있다. 위와 같은 현실을 감안할 때, 새로운 시대에 맞는 디자인이란 디자이너 자신의 오리지널리티(originality) 즉 독창성이 살아있는 디자인이라는 것을 인식하고, 이를 위하여 본 연구자의 개인적인 모성 체험을 창의적인 디자인 창작의 베이스로서 형상화하고자 하였다. 또한 남성 언더웨어라는 아이템을 선택하여, 임신과 출산이라는 여성의 특수한 체험에서 오는 이미지들을 지금까지 주로 방관자의 역할을 해 왔던 남성에게 입힘으로써 새 생명이 자라나고 태어나기까지의 체험을 의식으로 공유할 수 있도록 의도하였다. 이러한 목적을 구체화시키기 위하여 첫째, 모성 이미지를 채택하게 된 동기와 배경으로서, 여성 중심적 가치관을 표방하는 다양한 서구 페미니즘 이론의 입장을 수용하고, 여성의 사적 체험을 남성이 주도하는 현 사회의 공적 관심사로 공유시키고자 하는 페미니즘 미술에서 본 연구와의 공통 분모를 이끌어 내고자 하였다. 둘째, 남성 언더웨어라는 아이템에 대한 폭 넓은 이해를 위하여 서구 남성 언더웨어 의 변천사를 정리하고,국내 남성 언더웨어 브랜드의 현황조사를 통해 현재 국내 시장 이 당면하고 있는 문제점을 진단하였다. 세째,개인의 감수성을 표현해 내기에 적합한 수작업으로서 홀치기(tie-dye) 발염기법을 선택하여 베이스 작품을 선행 제작하고, 이들을 컴퓨터를 이용하여 다양한 텍스타일 패턴 디자인으로 변형시킴으로써 대량 생산의 길을 모색하였다. 네째, 이렇게 얻어진15점의 작품을 원단에 스크린 프린팅하여 제작하고, 실제적인 활용의 예를 보여주기 위해 남성용 트렁크 팬티 15점을 함께 제작하여 제시하였다. 이러한 연구 결과를 통하여 다음과 같은 결론을 도출하였다. 첫째, 수공 기법인 홀치기 발염으로부터 얻어진 모티프를 사용하여 스크린 프린팅이 가능한 디자인을 제작함으로써,보다 많은 이들에게 모성에 대한 인식을 새롭게 하려는 본 연구자의 디자인 의도를 공감시킬 수 있는 토대를 마련할 수 있었다. 둘째, 서구 선진국에 비하여 상대적으로 그 규모가 영세한 국내 남성 언더웨어 시장은, 독창적인 디자인 개발이 시급한 당면파제의 하나이다. 보다 과학적이고 체계적인 시장 분석과 관리가 필수적이며,디자이너 또한 급변하는 소비자들의 다양한 기호를 파악하여, 창조적이며 동시에 실용적인 디자인을 창조하기 위하여 부단한 자기계발이 요구된다. 마지막으로, 현재 패션의 조류에서 보듯이 단색을 선고하고 있는 기존의 타 패션 아이템들과 함께, 점차적으로 프린트가 설 자리를 잃어가고 있는 남성 패션에 있어서 남성 언더웨어는 드물게 패턴 프린트가 선호되고 있는 아이템이다. 또한. 밖으로 드러나지 않는 언더웨어의 성격상 자유롭고 다양한 디자인 구사가 가능한 만큼,디자이너의 창조적 역량이 비교적 제한받지 않고 펼쳐질 수 있으므로.이 분야에서 텍스타일 디자이너의 위치는 매우 중요하다고 하겠다. 이상에서와 같이 본 연구자는 모성적 감수성에 입각한 이미지들을 이용하여 남성의 언더웨어 디자인으로 활용함으로써 남녀 양성이 함께 체험하는 모성에의 길을 열 수 있기를 기대하였다. 그와 함께 수공예에 기초를 둔 독창적이고 실용적인 디자인을 개발하여 국내 남성 언더웨어의 고부가가치 상품화에 기여하는 방안을 제시하고자 하였다.;With the new millenium nearby, a lot of effort is being put into developing new products distinctive in both quality and design to meet the desires of the consumer' s taste, which is overflowing m variety more than ever. This study, based on the idea that the essential key for the present state is originality in design, has applied personal motherhood experiences in bringing out a wholly creative new piece of work. Additionally, the experiences of pregnancy and giving birth, that are excluded to men only, have been used as the images for men's underwear with the intention to give men, who have merely been onlookers. at least a taste of those experiences. As a means for explaining this, first the western theories of feminism have been observed and taken as a viewpoint, along with matters in common with feminist art, which suggests the personal experiences of women as a mutual interest of both genders in the male dominated society. Secondly, for a more thorough understanding, a survey on western history of men' s underwear has been made and the difficulties for such businesses in the Korean market have also been pointed out through research on present conditions. Third, the discharged tie-dye method has been used in making the base work, and then, the handcraft has been moderated into various textile patterns on the computer making it possible for mass production. Fourth, the 15 designs derived from the above method are screen printed onto the fabrics, and 15 pairs of boxer shorts are made for actual samples. The following conclusions have been drawn from the above study. The designer's personal experiences from everyday life can be reproduced through the means of high technology, and can be mutually experienced by many others. Also, as the Korean market for men' s underwear is relatively smaller than the western market, development of original designs is the most urgent assignment for us. To accomplish this, systematic market analysis and maintenance must be made and the designers must focus on producing both creative and practical designs after observance of the consume's tastes. And finally, among men' s fashion items, boxer shorts is one of the few products where printed patterns are favored. As they are worn inside and therefore is generally not visible, the designer may work quite freely without any restraint in creating designs. Because of this, it can be said that the textile designer's role is very crucial in this field. This study has been written with the hope of finding a way that motherhood could be experienced by both genders through using the images of motherhood in men's underwear design. And it was also meant to suggest the alternative of developing the original and practical designs based on handcraft as a means of making the men's underwear market a higher value added business in Korea.
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