View : 1126 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author소정희-
dc.creator소정희-
dc.date.accessioned2016-08-25T02:08:49Z-
dc.date.available2016-08-25T02:08:49Z-
dc.date.issued2001-
dc.identifier.otherOAK-000000029339-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/175357-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000029339-
dc.description.abstractModern people have an access to huge amount of information about fashion, and fashion becomes more individualistic and diversified. Accordingly, fashion illustration as the aesthetic result of society and spirit suggests fashion image in advance, and its importance is increasing. Hence, the expression methods of fashion illustration varies arranging from Hand Drawing, printmaking, collage, composition with photos, and some other fields that uses new materials or media such as computer graphics. However, here are not enough studies on printmaking, which has been used as an important technique since fashion started, in Korea. Hereby, this study has the purpose to suggest the potentials of modern fashion illustration and to elevate artistic characteristics and creativity of fashion illustration by studying fashion illustration that uses mono printing, which is appropriated for various and unique expression, delivery of quickly developing fashion image and can create an artist's individuality and aesthetic senses. As a theoretical background, this study examines the modern concept and transition of fashion illustration, and it also looks at the concept, kinds and technique of fashion illustration in the aspect of technique. In addition, it studies the origin and examples of mono printing that are used in this study's work. Based on this study, I focused on the various expression methods of mono print, mixture of various colors that can create change of expression following the mixture of paints and the change of plate surface, and the effect of drawing tools, taking sea creatures, which are the infinitive basis of fashion inspiration as the motive of the whole work. The result of this study is as follows. First, there are various kinds of plates that can be used in mono printing, and the acrylic and bronze plates that are used for this study had coloring paint well stuck by polishing. Besides, I could express change of the image surface by making scratches or patterns with a scrapper, a needle or a sculpting knife, and using a tape. Second, coloring material of mono printing was made by water color or oil color or the mixture of the two, and the proper use or mixture of these paints have unique effect, and it is appropriate for expressing organic rhythm, color and texture of sea creature and dynamics of space. Third, by using various tools of mono printing work including a brush, I could express unique material effect by the trace of a brush or various kinds of trace of tools, and I could get various effects such as the dissolution of cells and other various effects according to the amount of the water that melts paint, turpentine and oil. Mono printing that gives various and unique effects as such enables us to make painting expression that hand painting cannot make. Through this study, I founds suggest the use of mono printing in fashion illustration could suggest various kinds of expression, and I think the possibility of originality and artistic expression will be expanded if we study and suggest the sufficient aspects of using printing, expecially mono printing as well as technical aspects of mixing other printing techniques and media. Also, we need continuous interest and studies on fashion illustration.;대중매체의 발달로 다량의 패션정보를 접하게 되고, 그에 따라 패션이 각자 개성화, 다양화하게 되면서, 패션 일러스트레이션은 그 시대의 사회, 정신을 표현하는 미적 결과로서 패션의 이미지를 한발 앞서 제시하며 그 중요성도 점차 높아지고 있다. 이에 따라 패션 일러스트레이션의 표현 기법에서도 다양한 변화를 보여 핸드 드로잉(Hand Drawing)에만 그치지 않고, 판화(Printmaking), 꼴라쥬(Collage), 사진과의 합성, 컴퓨터 그래픽 등 새로운 재료나 매체를 이용한 분야까지 그 표현 영역을 넓혀가고 있다. 그러나 중요한 표현기법으로, 패션이 전파되기 시작하면서부터 사용되어 왔던 판화 기법을 국내 작가들이 패션 일러스트레이션에 활용하려는 연구는 아직 미흡한 실정이다. 이에 본 연구에서는 판화기법 중에서도, 판화제작과 회화의 중간적 표현 방법으로 다양하고 독특한 표현 이미지와 회화성을 갖은 모노타입 판화기법을 응용하여, 빠르게 전개되어 가는 패션의 이미지 전달에 적합하고, 작가의 개성과 미적 감각을 충분히 창출해 갈 수 있는 패션 일러스트레이션을 연구하였다. 이를 통해 현대 패션 일러스트레이션의 다양한 표현의 잠재성을 제시하고, 패션 일러스트레이션의 예술성과 창의성을 높이는데 목적을 두었다. 본 연구의 이론적 배경으로는 패션 일러스트레이션의 개념과 역사, 시대적 특징을 살펴보고. 표현기법 측면에서 판화기법의 개념, 종류와 기법, 판화를 활용한 패션 일러스트레이션과 그 특성에 대하여 고찰하고, 또 본 연구 작품에서 활용된 모노 프린트 기법에 대한 개념과 특성, 유래와 변천, 모노프린트 기법과 작품사례를 문헌조사를 통해 연구하였다. 이를 토대로 작품 제작은, 모노프린트의 다양한 표현 방식을, 판 면의 질감 변화와 유성과 수성안료의 혼합에 따른 표현 변화를 창출할 수 있는 여러 채색 재료의 혼합, 드로잉 도구의 이용에 따른 효과 등을 중심으로 하여, 무한한 패션 영감의 근원이 되는 바다 속 해양 생물을 전체적인 작품의 모티브로 하여 이루어졌다. 이러한 연구를 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째. 모노프린트 기법에 사용되는 판은 여러가지 다양하게 이용될 수 있는데, 본 연구 작품에서는 쉽게 구할 수 있고 가벼우며 크기를 다양하게 선택할 수 있는 아크릴 판과 동판을 주로 사용하였다. 사용되는 아크릴 판과 동판은 먼저 사포를 이용해 갈아 줌으로서 채색 안료가 보다 잘 점착 될 수가 있었으며, 그 외에도 판 면에 스크래퍼나 니들, 조각도 등으로 스크래치나 무늬를 넣어 주거나 Tape등을 사용하여 패션 일러스트레이션의 화면에 다양한 질감을 표현할 수 있었다. 또한 작품을 전사한 후에 판은 용해제를 사용하여 깨끗이 씻어 주어야 나중에 같은 판으로 여러 번 사용 할 수 있다. 모노타입 판화는 이러한 경제성을 갖고 있기도 하다. 둘째, 모노프린트 기법으로 제작 할 수 있는 패션 일러스트레이션의 채색 재료는 다양한데, 본 연구에서는 바다 속 해양 생물들의 유기적인 리듬과 색채, 택스츄어, 공간의 역동감을 나타내는데 유화 물감을 바다 물결의 투명함과 흐름을 표현하기위해 수채물감을 사용하였다. 이 안료들의 적절한 사용과 혼합은 바다 속 해양 생물들을 모티브로 하여 표현하고자 한 패션 일러스트레이션의 독특하고 미묘한 재질감과 효과를 나타내는데 적합하였다. 셋째, 모노프린트 기법의 채색 도구에 있어서, 붓 이외에 여러 가지 기구를 이용함으로써, 모티브 디자인에 따른 패션 일러스트레이션의 화면에 붓자국 이나 도구의 여러 가지 자국에 의한 독특한 질감 효과가 연출 될 수 있다. 또한 안료를 녹이는 용해제인 물, 테라핀, 석유등의 양에 따라 조직의 해체. 밀리거나 번지는 등 다양한 시각적 효과를 얻을 수 있었다. 이와 같이 모노 프린트 기법의 패션 일러스트레이션은, 압력에 의해 눌러 찍는 표현 형식으로 만들어지기 때문에 물감이 밀리거나 해체되어 생기는 독특한 효과를 갖게 되며, 거듭 겹쳐 찍는 효과는 거듭 칠 하는 방식의 결과와 별개의 느낌을 갖게되어 직접 손으로 그리는 방법에서 표현 할 수 없는 회화적 표현이 가능함을 알 수 있다. 본 연구를 통해 패션 일러스트레이션에 있어서 모노프린트 기법의 활용은 다양하고 개성적인 표현의 가능성을 제시할 수 있었고, 본 연구 작품에서 사용되지 않았던 여러 가지 소재와 채색 재료들의 이용, 다른 판화 기법들과 매체를 혼합하는 충분한 기술적 측면과 판화, 모노프린트 기법의 충분한 활용 방안의 측면이 더욱 연구되고 제시된다면, 현대 패션 일러스트레이션의 독창성과 예술적 표현의 가능성이 더욱 확대될 것이고 지속적인 관심과 연구가 필요하리라 생각된다.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = ⅸ 1. 서론 = 1 1.1 연구 목적 = 1 1.2 연구내용 및 방법 = 2 2. 이론적 배경 = 3 2.1 패션 일러스트레이션의 일반적 고찰 = 3 2.1.1 패션일러스트레이션의 개념과 기능 = 3 2.1.2 패션 일러스트레이션의 역사 = 5 2.2 판화와 패션 일러스트레이션 = 21 2.2.1 판화의 개념 및 종류와 기법 = 21 2.2.2 판화기법과 패션 일러스트레이션 = 24 2.2.3 판화기법에 의한 패션 일러스트레이션의 특성 = 34 2.3 모노프린트 기법 = 38 2.3.1 모노프린트의 개념과 특징 = 38 2.3.2 모노프린트 기법의 유래와 변천 = 39 2.3.3 모노프린트 기법과 작품 사례 = 44 3. 작품제작 = 56 3.1 작품제작의도 = 56 3.2 작품제작 방법 = 58 3.3 작품해설 = 61 4. 결론 및 제언 = 91 참고문헌 = 93 ABSTRACT = 96-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent9095108 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 디자인대학원-
dc.subject모노프린트-
dc.subjectMonoprint-
dc.subject판화기법-
dc.subject패션일러스트레이션-
dc.title모노프린트(Monoprint) 판화기법을 응용한 패션일러스트레이션 표현연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(A) study of fashion illustration application of the technique of monoprint printmaking-
dc.format.pagex, 98 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major디자인대학원 디자인학과의상디자인전공-
dc.date.awarded2001. 8-
Appears in Collections:
디자인대학원 > 패션디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE