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현대미술의 매체적 특성을 적용한 환경디자인 연구

Title
현대미술의 매체적 특성을 적용한 환경디자인 연구
Other Titles
(A) study of environmental design applied to the feature of media on the modern art
Authors
신선아
Issue Date
1999
Department/Major
디자인대학원 환경디자인전공
Keywords
현대미술환경디자인매체디자인
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
21세기로 향하는 시대적 전환기에서 우리는 많은 정신적, 물질적 변화를 경험하고 있다. 현대사회가 정보화사회로 변화하면서 기존의 생활양식과 가치관이 총체적으로 변화하고 있다. 특히 정보 통신의 발달로 지역간의 경계가 무너지고 점차 다원화와 다양화의 사회 추세속에서 예술환경에도 변화가 초래되고 있다. 각 예술 영역간의 통합양상과 다양한 정보의 교환으로 점점 다원화 되고 있으며 영역간의 네트워크를 강조하는 방향으로 변화하고 있다. 예술의 표현방식에도 급변하는 시대적 상황과 복잡성을 표현하고자 현대적 재료인 매체를 사용하였고 작가는 이 매체의 활용을 통해 이 시대의 이데올로기와 작가의 사고를 효과적으로 표현하게 되었다. 예술가가 다양한 예술형태와 마찬가지로 다양한 매체를 선택하고 찾아가는 과정 속에서 목적과 의도에 맞는 다양한 기법과 재료들은 그 대상의 특징과 예술적 가치를 보다 극대화 시킬뿐 아니라 메시지의 역할도 담당한다. 이제 매체는 단순한 예술적 수단이 아니며 선택되어진 매체 그 자체의 물질적, 비물질적 형상과 내용들이 바로 정보, 의미개념을 제공하게 되며 궁극적으로 예술성을 제공하게 되는 것이다. 이러한 입장에서 본 연구자는 현대사회 매체의 변화에 대해 고찰함과 동시에 현대미술에 나타난 다양한 매체적 특성을 연구하고자 한다. 이를 통해 우리의 생활환경과 건축공간을 예술적 매체 그 자체로 존재시키고자 하는 의도로 본 연구를 시작하였으며 그 내용과 결론은 다음과 같다. 첫째, 현대사회에서 변화하는 예술적 상황을 고찰하고 표현 양식으로서의 매체에 대한 이해를 바탕으로 매체 확장의 과정을 살펴보았다. 둘째, 예술과 디자인 매체로서 표현되는 현대 미술과 건축의 매체적용을 통한 환경의 변화를 고찰하여 환경디자인에의 체계적인 이론적 준거를 수립하였다. 셋째, 이러한 과정을 통해 현대미술과 건축에 나타난 매체의 특성들을 분석하고 이를 형태언어로 도출하여 환경디자인에 적용하였다. 본 연구는 현대미술에 나타난 매체적 특성을 살펴보고 매체의 적용과 효과를 환경디자인에 적용해 봄으로 얻게되는 변화와 갈등을 연구의 목표로 하였다. 위와 같은 연구의 과정을 거친 결과 다음과 같은 내용을 파악하게 되었다. 첫째, 매체는 작가에게 자신의 아이디어를 표현하는 형태상의 문제뿐 만이 아니라 매체가 상징하는 이미지는 하나의 인어이고 정보이며 의미라는 것이다. 둘째, 컴퓨터와 멀티미디어의 발달은 우리의 환경을 인간중심의 사회에서 매체중심의 사회로 변화하게 만들었는데, 전자 정보시대의 매체는 소통과 표현의 도구로서 전달의 기능을 수행할 뿐 아니라 인간의 인지 방법과 지각 경험에 까지 영향을 미치는 효과가 있다는 것을 알 수 있었다. 셋째, 적절한 매체사용이 현대미술과 건축에 미친 영향을 살펴 볼 때 우리의 삶의 형태를 더욱 예술적 환경으로 진보 시킨다는 것을 알 수 있다. 이같은 환경에서의 생활은 인간의 행태를 다양하게 지원하므로 대중간의 커뮤니케이션을 유도하고 삶의 질을 향상시키는 것을 알 수 있었다. 넷째, 본 연구자가 제시한 다양한 매체와 장르들을 결합한 환경디자인 연구는 결과적으로 통합예술로서 영역간의 네트워크에 의한 시스템적 관계를 형성하는 것이라 할 수 있다. 이러한 관점은 환경디자인이 공공예술화를 위한 대안임을 알 수 있다.;The contemporary society is shifting from the industrial to information society. Our belief systems and life style are changing due to the advancement of technology and information. The priority of human beings has shifted from material to non-material orientations. The life-goal of human beings also has shifted from the quantity to quality orientations. Today, the emphasis of human belief systems is placed on terms such as value and quality rather than such as growth and speed. Development of the information superhighway has resulted in a network society which can store and activate a greater amount of information. The world is becoming a global village due to the demise of regional demarcations. Furthermore, in the middle of diversification of the society, the scope of various disciplines is converging into a similar direction and the various cultures are expanding their scopes through mutual cultural and information exchanges. As discussed, the electronic circuits of the information society have structurally changed our society in social, economic, and cultural aspects. Among them, especially the development of computers and multimedia has shifted our society from a human-oriented to a mass media-oriented one. As the society changes, art environment faces materialistic and psychological reconstructions. Art products are no longer the object of enjoyment; their goal is to provide information as a delivering entity of meanings, thus requiring the media as a mediator of transmission. The delivering entity(media) was used to deliver the intentions of the artists in many ways as well as in terms of materials. The various options of the media allow the artists to develop more creative and original ideas, to obtain inspirations, and to express endless imaginations and varieties in their work of art. In addition, the various options of the media allow them to express the radically changing aspects of the society and ideologies of the present time, and to play a role to better communicate with the ordinary people by way of art. Thus, this research is designed to grasp the concept and the characteristics of media in a state of radical change, to examine the characteristics of the transformed media area and the state of modern arts utilization of media, and to analyze the necessity of media utilization in the construction environment and the meaning and value to be obtained by utilizing the media in the construction environment. The following steps and methods are employed to the research. First, to seize the concept and the characteristics of media in the domain of arts and designs in the modern information society. Second, to seize and categorize the characteristics of the media changing in line with the spirit of times, to analyze the intermedia, communication, interactive relations shaping up in combination of technology and the functions of media not only as materials but also as images, information and meaning. Third, to examine modern arts and the construction environment as the expressed media where media=arts, media=construction, and to analyze the applications of the media arts in the electronic information age and the effects of the media. Fourth, to distinguish between the media as materials and the technology media through the characteristics of media expressed in the modern arts and construction for an analysis of concept language and to test the applicability of space design by seeking applicable language. Fifth, to more concretely program the interior space in the space experimented with modeling principles of the media, and thus to visualize it to come up with a model. The research shows the necessity of understanding the various and complex situations of the contemporary society with a general and integrated synthetic method, not with the past mechanistic and reductionistic method. In line with such a transition of the times, the environmental design has to play an adequate role in social demand and human necessity with the various ideas and the methods of expression which utilize the media in a whole unilateral position in order to reenforce the human survival capacity. Such a design of expression plays the role of returning beauty to the society so that all people can enjoy it, achieving the artistic transformation of environment. The research brings forth the thought that an artist should first be equipped with his or her own system of thinking and self-view for seeing the world and recognizing the cosmos. Only then can he or she come up with such a design as can contribute to the advance of the quality of human life and can hold a future-oriented hope for the masses bereaved of self-regulating mechanisms in the on-rushing standardization of information and culture.
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