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인터넷 쇼핑몰에서 제품의 배경색에 관한 연구

Title
인터넷 쇼핑몰에서 제품의 배경색에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on the Background Color of Products in Online Shopping Sites : Focused on Clothes in Popup Windows
Authors
김지연
Issue Date
2003
Department/Major
디자인대학원 디자인학과디자인매니지먼트전공
Keywords
인터넷쇼핑몰배경색팝업창
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
최근 몇 년 동안 컴퓨터와 Web의 급속한 발전은 아날로그 시대에서 디지털 시대로 탈바꿈하게 되는 커다란 전환점이 되었다. 이것은 한 시대의 상업혁명이라고 불리울 만큼 혁신적인 변화로 사회생활 전반에 적지 않은 영향을 끼쳤다. 그 중에서도 인터넷쇼핑몰은 우리에 일상생활과 소비의 양상까지도 변화시켜 가고 있다. 즉, 인터넷 쇼핑몰의 발전과 성장은 새로운 소비형태를 가져다 주었고 소비풍조 역시 오프라인과 온라인으로 나누어지게 되었는데 인터넷 쇼핑몰의 소비자의 급증은 점점 더 많은 것을 요구하고 있다. 특히 인터넷 제품 중에서도 의류제품의 경우는 더욱 그러하다. 의류라는 특성 매문에 빈약한 그래픽의 효과에 대한 불만이 유독 많다. 쇼핑몰업체에서도 다각도로 변화를 주고자 노력하고 있지만 사이버 공간만이 가지고 있는 제약점으로 인한 한계점을 벗어나지 못하고 있는 실정이다. 그러나 의류의 특성상 팝업창은 꼭 필요한 요소이다. 이것은 상품을 구매결정을 하는데 매우 중요한 역할을 하고 있다. 그럼에도 불구하고 팝업창에서의 제품에 대한 표현은 소극적인 것이 일반적이다. 대개 제품을 돋보이게 하는 배경색을 천편일률적으로 모든 제품에 똑같이 적용하고 있다는 것은 안타까운 일이다. 인터넷의 특성상 시각적 감각의 의존도는 90% 이상이며 인터넷상에서 제품의 가치를 뚜렷하게 상승시켜 줄 수 있는 것은 오로지 시각적인 효과이다 그 중에서도 컬러는 본능적으로 가장 먼저 인식되며 또한 감정적으로 인식하고 판단하기 때문에 감성제품인 의류에서는 더더욱 차별화된 배경색이 요구된다. 즉, 제품의 구매결정에 직결되는 팝업창에의 배경색은 변화는 제품의 가치를 상승시켜 줄 것이다. 본 연구는 인터넷 쇼핑몰 중에서도 의류의 제품에서의 팝업창 배경색에 초점을 맞추었다. 즉 쇼핑몰의 현 실태와 컴퓨터 환경에 적합한 의류의 배경색채를 찾아내어 이를 현재 천편일률적으로 운영중인 팝업창 배경에 적용함으로써 보다 효과적인 쇼핑몰 운영에 도움을 주고자 한다. 1장 '서론' 에서는 연구의 목적 및 필용성, 연구 방법 2장 '이론적 배경' 에서는 연구의 기본 바탕이 되는 학문적 접근을 위한 이론적 토대를 마련하였다. -인터넷과 인터넷 쇼핑몰의 개념 및 특징과 현환을 고찰하고 현시점에서의 문제점과 발전가능성을 모색해 보았다. -인터넷 색채의 특성과 일반적인 색채가 결합했을 때 발생될 수 있는 문제점과 제한점을 근거로 웹에서의 색채표현에 대한 최적화 조건을 언급하였다 -색채의 비중에 따른 일반적인 분류를 통하여 색채표현기법에서 색의 비중에 따른 의미를 파악했다. -의류의 제품의 재질적 특성을 살펴보았다. 3장 '제품 배경색의 시각적 영향요소'에서는 시각적 유인력을 모색하기 위한 레이아웃과 색채의 배색의 원리 및 기법을 언급하였다 4장 '의류 쇼핑몰 이미지 유형 분석'에서는 기존의 사용되고 있는 팝업창에서의 배경과 이미지의 관계에 대한 유형을 분석하였다. 5장 ' 실험연구를 통한 방향제시'에서는 의류의 형용사적 컬러 이미지와 배경컬러와 배색관계의 모형을 제시하였다. 6장 '결론' 에서는 본연구의 의의를 재확인 하고 결과를 종합하였다.;The rapid development of computers and the Web during the past several years have provided the major turning point for the transition from the analogue to the digital age. It is an innovative change that may be compared as a commercial revolution of the age, bringing major repercussions to every aspect of social life. Among these, online shopping has transformed our daily lives as well as the pattern of consumption. In other words, the development and the growth of online shopping sites have led to new patterns of consumption, and consumption itself has divided into off-line and on-line consumption. Meanwhile, the rapid increase of consumers using online shopping is demanding more changes. This applies in particular to clothing, among the products on sale, on the Internet. Due to the nature of clothing, consumer complaints are on the rise concerning the poor graphic presentation of clothes offered on the Internet. In response to such complaints, online shopping firms are making efforts to bring about changes on various levels, but because of the restraints of the cyber space, they cannot escape the limitations it poses. With regard to clothing, it must be pointed out that pop-up window is an indispensable element of sales on the Internet. It plays a very important role in helping the consumers to make their decision to purchase a particular product or not. In spite of such a primary role, the industry tends not to pay sufficient attention to pop-up windows in illustrating the products. In general, it is a pity that the background color of the products tends to be more or less identical which does not help to distinguish a particular product from others. The reliance on the visual element in online shopping is almost 90% considering the special nature of the Internet. Hence, the singular element which can increase the value of one product lies in the efficient use of the visual effect. Among such visual effects, colors are identified the earliest, moreover, the process of color identification involves emotions. Therefore, clothing which involves the element of emotion demands the use of background color that is eye-catching and distinguished from others. Changes in the background colors for the pop-up window that is directly linked with the consumers decision to purchase a product, will help raise the value of the particular product. The research focuses on the use of background colors in the pop-up windows for sales of clothing on the Internet and as a first step, it shall review the present situation of online shopping for clothing, identify suitable color schemes for the computer environment and last but not least, attempt to offer a model that can be applied as background colors for pop-up windows currently in operation.
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