View : 37 Download: 0

디지털 스토리텔링을 이용한 웹상에서의 동화구현

Title
디지털 스토리텔링을 이용한 웹상에서의 동화구현
Other Titles
Establishment of the children's story on the Web Site for digitalstorytelling
Authors
이승희
Issue Date
2003
Department/Major
디자인대학원 디자인학과정보디자인전공
Keywords
디지털스토리텔링웹상동화구현
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
모든 인간은 누구나 이야기를 주고받지 않고서는 살아갈 수 없는 사회적인 존재이다. 세상에는 다양한 형태의 이야기가 존재한다. 신화, 전설, 소설, 동화, 역사, 희극, 비극, 영화, 뉴스, 게임, 일상 대화 등 무수한 형태로 나타난다. 그리고 이 무수한 형식을 통해 이야기는 시공을 초월하여 존재한다. 스토리텔링이란 문자 그대로 '이야기를 말하다' 이다. 여기에 디지털이란 말을 붙였고, 디지털 스토리텔링(digital storytelling)은 디지털을 이용한 컴퓨터 게임, 영화, 웹 등 디지털 상에서 일어나는 모든 이야기의 행위라고 말할 수 있다. 우리는 일상 생활에서 디지털 스토리텔링을 늘 접하고 있고, 자신도 모르는 사이에 그것을 행하고 있다. 많은 사람들이 웹상에 자신의 홈페이지를 만들고 그 안에 이야기를 싣고 이야기를 꾸미며 토론의 장을 열기도 한다. 또한 우리가 늘 사용하고 있는 e-mail이나 인터넷의 게시판까지도 디지털 스토리텔링이라 할 수 있겠다. 디지털 스토리텔링은 컴퓨터와 인터넷의 확산으로 인해 오디오 클립, 이미지, 비디오 편집, 텍스트, 사운드 등으로 누구나 제작자가 될 수 있게 되었고, 전세계의 청자에게 자신이 만든 이야기로 정서적인 공감대를 이루고, 그로 인해 또 하나의 공동체를 형성하게 된다. 디지털 스토리텔링의 중요한 특징 중 하나는 화자와 청자의 상호 교환성이다. 디지털 미디어로 스토리를 만들고, 그것이 청자에게 보여지면, 그 순간부터 화자와 청자간의 구분은 없어진다. 청자가 주도하는 데로 스토리를 전개해 나갈 수 있고, 동일한 사건이라도 여러 가지로 전개되어질 수 있게 되는 것이다. 디지털 스토리텔링을 통해 모두가 함께 이야기의 주체가 되고, 스토리 구성과정의 참여자가 될 수 있는 것이다. 이러한 상호교환성을 이용한 대표적인 디지털 스토리텔링으로는 게임, 영화, 웹, 그리고 하이퍼텍스트 문학이 있는데, 이외에 새로운 시도로서 아동문학의 한 장르인 동화에 접목 시켜보고자 한다. 동화는 유아의 정신기능 발달과정에 있어서 상상력, 창의력, 사고력 등을 자극하고, 인지, 언어, 사회정서 등에 큰 영향을 미친다. 기존의 동화는 저자가 이야기를 만들고, 원본은 그 의미를 전달하는 매체이며, 독자는 수동적으로 원본을 받아들이는 형식을 취하고 있다. 즉, 독자가 책을 읽거나 듣는 것은 이야기의 저자가 원본을 통해서 전달하려는 의미를 받아들이는 과정이라는 것이다. 유아로 하여금 동화를 다른 관점에서 사고해 보도록 하는 형식을 찾기란 쉬운 일이 아니다. 이에 본 연구에서는 디지털 매체 중 웹이라는 매체와 디지털 스토리텔링의 상호 교환적인 공통적 특성에 초점을 두어 기존의 동화형식인 선형적인 구조에서 탈피하여 유아가 동화의 이야기 전개에 영향을 미칠 수 있는 비선형 구조의 동화를 웹상에서 구현하고자 한다. 작품전개는 명작동화인 기존의 <헨젤과 그레텔> 이라는 동화를 여러 각도에서 각색하여 기존 동화에서 보여주고 있는 나열식 구조를 깨고, 다양한 시각에서 유아들이 원하는 방향으로 이야기를 전개시켜 여러 가지 결말을 경험 할 수 있도록 유도하고, 작품구현은 웹상에서 이루어지며. 컴퓨터 사용의 미숙한 부분은 부모나 선생님의 도움으로 진행된다. 본 연구의 결과물로 만들어진 동화의 특징은 우선 유아에게 단순히 보여지기만 했던 기존의 동화와는 달리 직접 참여하여 이야기를 다시 한번 생각해보고 자신의 의지대로 꾸며나갈 수 있다는 점이 흥미롭고, 동화의 특징인 유아의 상상력과 창의력 증진, 사고력 발달에 더욱 큰 효과를 준다. 선행연구들에 따르면 동화를 유아에게 어떤 식으로 접하게 하는 가에 따라 교육적 효과가 다르게 나타나는 것으로 밝혀져 있다. 선형적인 동화를 상호 교환적인 비선형 동화로 구현함으로써 유아에게 더욱 다양한 사고를 하게 함으로서 창의성, 문제 해결능력, 이야기 추론이해 능력 등이 증진되어 이는 교육적 측면에서도 효과를 볼 수 있다.;Human is the social existence not to be able to live on it without exchanging everybody a story. There are various forms of a story in the world. They appear with innumerable forms such as a myth, a legend, a novel, a children's story, history , a comedy, tragedy, a movie, news, a game and a daily conversation. And a story transcends construction through this innumerable format and existences. 'Story telling' means 'MalHaDa' literally. 'The word of digital' was put here. 'Digital Storytelling' is an act of all story to happen in digital quotients such as a computer game, a movie, the Web that used digital. We are always touching it with digital storytelling in a daily life, and oneself is doing it without knowing. A lot of people make own home page on the web site and publish a story and ornament a story and open a chapter of a discussion. Also, the e-mail that we are always using and a bulletin board of the Internet may do digital storytelling. Digital storytelling made everybody can be a producer with an audio clip, an image, a video editing, a text, a sound by a computer and spread of the Internet. It also made the emotional range for the listeners of the whole world by the story and established a community. The one of the important characters on digital storytelling a compatibility of a speaker and the listener. If I make a story from the digital media, and it is shown a listener, distribution between a speaker and listeners disappears from the moment. A listener can lead a story and even the same accident can be put on with various ways. All become the main person of a story through digital storytelling together, and can be a participant to configure a story. The representative digital storytelling which used this mutual exchange contains a game, a movie, Web and HyperText literature, trying to graft the children's story that is one of the juvenile literature genre. A children's story stimulates an imaginative power, originality, th power of the consideration and so on in a spirit functional development process of an infant and influence on cognition, language and social emotion. In the existing children's story, an author makes a story, and the original is media to transmit the meaning, and the audience is taking a format to accept the original passively. That is, that the audience reads a book or listens to it is a process to accept what an author of a story transmits through the original, It is hard to find a form to make an infant consider with other viewpoint. The study cast off the linear structure existing in children's story format and try to make a children's story with the multiple structure to make an infant influence on the spread of a children's story on the web site, focusing on an interactive common characteristic of media called web and digital storytelling. The array will be dramatized the existing with a lot of angle, breaking the arrayal structure. And we induce an infant to have lots of experiences through the various endings they want. The story will be made on web site and processed by parent's and teacher's help on An immature section of computers. Unlike the existing children's story, the characteristics of the children's story as the result of this study is interesting because we can participate in it and think once again and also ornament a story by ourselves. It develop an imaginative power, creativity and th power of the consideration for an infant. According to the preceding study, it is true that how children touch a story can make an different educational effect. To transfer from a linear structure to a multiple structure more interactive can have an infant consider with various ways and develop creativity, the ability to solve a problem and the ability to understand how to reason a story and can be an effect in the educational side.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
디자인대학원 > 정보디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE