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복수감각형 인간 커뮤니케이션을 위한 사외보 표지 표현에 관한 연구

Title
복수감각형 인간 커뮤니케이션을 위한 사외보 표지 표현에 관한 연구
Other Titles
Designing external company publication to enhance multi-sensory human communication
Authors
오지현
Issue Date
2003
Department/Major
디자인대학원 디자인학과정보디자인전공
Keywords
복수감각형커뮤니케이션사외보표지
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
Philosopher Richard Mckeen defines the present world a s an era of communication. As society comes to depend on information, communication plays more and more important Role. These changes of social structure based on communication prove the importance of company bulletins a s sources of information for both the company and society. A lot of companies a r e producing company bulletins to improve internal communication and to promote public awareness of theses companies. Company bulletins are different from regular magazines in a sense that the frequency of publication and the style of editing vary, according to each company's necessity. In the past, most companies printed their bulletins on papers. The recent development of on-line technology has lead to the increase in company bulletins being available on line. This helps to easily update the bulletins with new information. However, because of the limitations to accessibility of these on-line company bulletins, the paper-printed company bulletins still remain an important source of information. Company bulletins published for external use contribute to improving the image of the company and become an important marketing strategy by providing information, which is not only company-related but also non-commercial. The 1990's saw the rapid development of these external company bulletins, which were distributed free-of-charge to the public. These served a s effective advertising tools. The purposes of company bulletins have changed from internal communications between employees to reading materials providing customers with cultural information. These were published on a large scale. Many companies started increasing the volume of their publications as a way of low cost advertising. However, these company publications have been criticized for their lack of practicality and usefulness. Publications of large volumes of these bulletins are costier than similar internal company publications. Also, the purposes of these external publications are not focused and don't have unique characteristics. The content and structure of publications are very similar and they don't address the individual company's speciality. This large- scale production of company publications could neither keep up with the rapid changes in the business sectors, nor satisfy the readers' needs. Specifically the cover pages design on most company publications don't express the company's unique image, because they only show seasonal pictures o r simple illustrations. This result from lack of long term planning, where issues are pre- printed for the next year and the focus should be to express a specific and customized image for each company. The lack of difference in the design of cover pages of different company publications has caused many readers to lose interest. This thesis emphasized the implementing of strong company image by applying the ideology of "the multi-sensory human" by Herbert Marshall McLuhan when designing the cover pages of company publications. After over fifty external company publications were collected and analyzed, seven of them sere chosen a s models to help design cover pages focusing on a specific company image and this experimental designing of cover pages. The main .......... focus was to stimulate the readers' interest in these publications.;철학자 리차드 맥케온(Richard Mckeon)은 우리가 현재 살고 있는 시대를 '커뮤니케이션(Communication)의 시대' 로 특정 짓고 있다. 현대사회가 점차 복잡해지고 정보화 시대로 변화되면서 커뮤니케이션이 차지하는 비중은 점차 증대되고 있다. 이러한 사회구조적 변화가 대내외 커뮤니케이션 역할을 하는 사보 제작의 중요성을 뒷받침해주고 있다. 현재 많은 기업들에서 사내 커뮤니케이션 활성화 및 기업 PR을 위한 사보 제작을 많이 하고 있으며, 그 숫자는 헤아릴 수 없을 정도로 많다. 또한 사보는 각 기업별로 자사의 상황에 맞춰 제작함으로써 일반 잡지와 달리 발행 주기 및 부수 편집 형태 등 모든 조건들이 각양각색을 이루고 있다. 미디어 발전 이전의 시대에는 주의 종이 사보가 주류를 이루었으나 최근 인터넷 및 네트워크의 발달로 인하여 전자 사보 또한 많이 제작되고 있다. 그러나 전자사보의 경우 신속한 자료 업데이트(Update)의 장점이 있으나 장소의 제약을 많이 받기 때문에 아직은 종이 사보가 사보 형태의 주류를 이루고 있다. 흔히 PR지로 표현되는 사외보는 조직을 둘러싼 환경을 개선하여 기업의 이미지를 높이고 관계 공중들로부터 호의를 조성하고 나아가 기업 PR의 차원을 넘어선 순수 교양지, 혹은 정보지 성격으로 발간되어 새로운 독자층을 구축했고, 마케팅을 촉진시키며 기업 이미지의 향상을 유도하게 되었다. 사외보가 급속하게 발전하기 시작한 해는 1990년대로 접어들면서 부터이다. 외부 독자들에게 무상으로 제공되는 사외보가 기업의 홍보물로 적극 활용하게 되자 각 기업에서는 종업원들의 커뮤니케이션으로 활용한 사내 성격에서 탈피, 소비자들에게 다양한 정보를 제공해주는 문화 교양지 성격의 사외보를 다량으로 발행하기 시작한 것이다. 각 기업들은 광고에 비해 저렴한 비용이 드는 사외보를 통하여 기업 홍보 효과를 누리기 위해 발행부수를 늘리기 시작했다. 그러나 이러한 사외보는 얼마가지 못해 양적인 증가에만 치우쳐 질적인 면에서 한계를 드러내고 있다는 지적을 받게 되었다. 발행부수가 많아 사내보에 비해 사실상 많은 비용이 소요되는 사외보가 발간 목적이 뚜렷하지 않을 뿐더러 개성이 없고 내용면에서나 편집체제에 있어서도 다양성이 부족하다는 것이다. 거의 같은 유사성을 가지고 발행하고 있어 기업마다 특성을 고려한 차별화가 없다는 평가를 받게 되었다. 이처럼 많은 비용을 들여서 제작되고 있는 사외보가 기업의 극심한 환경변화와 독자욕구 수준에 대처할 만한 능력과 여건을 충분히 갖추고 있지 못한 상태에서 일상적으로 그리고 대규모로 발행되고 있다는 점은 사외보 본래 취지에 비추어 심각하게 생각해볼 필요가 있다. 특히 기업의 얼굴로 표현되는 사보 표지 디자인 부분에 있어서 사외보들은 대체로 특정한 내용이 없는 계절별 사진 이미지나 일러스트를 많이 사용하고 있어, 제호를 가리면 어느 기법의 사외보인지 구분을 할 수 없는 실정이다. 이러한 사보 표지 디자인의 문제점 중 가장 큰 원인은 발행주기에 맞춘 사보 표지 시안의 미비를 들을 수 있다. 기본적으로 1년 동안 발간할 사외보 표지 디자인은 계획을 수립하여 통일성과 기업 이미지를 고려하여 디자인 해야 하는데, 마감 일정에 맞춰 그때그때 메우기 식으로 진행되고 있어 기업 이미지 표현의 다양성을 갖지 못하고 있다. 최근 다양한 매체의 발달로 인하여 무료로 배포되는 사외보의 평이한 디자인은 독자들에게 사외보 구독에 더 이상의 호감을 주지 못하고 있다. 본 논문에서는 이러한 사외보 표지의 문제점을 마샬 맥루한(Herbert Marshall McLuhan)의 '복수감각형 인간' 이론을 적용하여 독자들이 사외보 표지를 처음 접했을 때 '엇 이게 뭐지?' 라는 궁금증 유발과 참여를 통해서 독자들에게 '새롭다' 라는 인식을 줌으로써 기업 이미지를 독자들에게 강하게 인식시키고자 하였다. 대기업에서 발행하는 사외보 50여개를 취합하여 분석한 후 그 중 7개의 사외보를 선정하여 기업 이미지 및 사외보가 나아가고자 하는 방향을 제시하고, 그에 부합하는 표지 디자인을 전개하였다. 본 논문에서 제시한 사외보 표지 디자인은 참여를 통한 독자의 흥미 위주에 주안점을 두었다.
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