View : 32 Download: 0

애니메이션 캐릭터를 응용한 커플 의상디자인

Title
애니메이션 캐릭터를 응용한 커플 의상디자인
Other Titles
(The) Couple Fashion Design Using Animation Characters : With an Emphasis on Machine Embroidery
Authors
김지숙
Issue Date
2003
Department/Major
디자인대학원 디자인학과  의상디자인전공
Keywords
애니메이션캐릭터커플 의상디자인기계자수 기법
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
Trend and fashion for consumers today changes according to the consumer's needs, changes of the consumer's desires & cultures, and social & economical conditions. The spread of the trend and fashion are formed based on a group and the fashion reflects the changes of the consumer's sensibility very quickly. The fashion continues to develop and change. The fashion trend of consumers and its changes are heavily affecting On the domestic fashion market. The casual fashion market which is most sensitive to these changes has broken the fixed idea of the casual fashion and suggested the new sensible casual, accepting various tastes of consumers. This sensible. fashion embosses each individual's characteristics and images. It is pursuing the new cultural marketing. A five-working-day system and the lifestyle of individualism were combined with fashion, and created the new fashion trend. This trend has created the sensible consumer culture with the expression of sensibility and the PPL(Products in Placement) marketing. The new Nich market called the couple fashion has emerged in the fashion market. I would like to suggest the new trend of the couple fashion adding an artistic and aesthetic sense with the use of animation characters in order to amplify the consumer's characteristics and images. Consumers want the couple fashion with the new concept that expresses the consumer's view of the world and characteristics with both high quality and simplicity. Therefore, the couple fashion should be developed as a high value added product rather than a product targeting only special sales seasons and age groups. I personified animation characters as a motif to develop sensibility and various stories or images. I combined the Sensibility and images of animation characters with fashion, and suggested the new sensible couple fashion. I would like to summarize the results of this study as below. First, the domestic fashion market is paying attention to the couple fashion as the sensible culture is newly formed with the social and cultural changes. Hereby, I suggest the new couple fashion with the new sensible mind concept and the development of materials for its high value added and scarcity. Second, the character industry is the total marketing industry. This character industry features each individual's characteristics, sensibility, and the expression of a self image. However, the domestic character industry has only tried to print or embroidered popular characters rather than to utilize their images and stories. Therefore, the character fashion industry needs to be developed to a new concept. Third, the couple fashion has the sensibility and stories. Therefore, it should be developed to have the high quality, pleasure, various stories, and characteristics using animation characters. In other words, the couple fashion should be developed to accept limitless energy and images of animation characters so it can become a high value added industry. Forth, both the couple fashion and animation characters have the human sensibility. Therefore, this has to be created to have the artistic and aesthetic sense with visual colors and sensitive details of stitch techniques. This study is focused on creating the new fashion design using animation characters to express the consumer's characteristics and oneness I regret that I used the foreign characters as a motif since the domestic characters lacks images and stories. Here, I think that our own characters should be developed with more various stories and strong images to be effectively used for a business. I hope that the couple fashion industry becomes more active and furthermore, that it would be developed to a family brand and have a high value added with competitiveness.;20세기에 들어서면서 소비자들의 개성 표현은 다양하고 적극적으로 변화되어 새로운 감성 패션 라이프스타일을 만들었다. 이러한 감성 지향의 패션은 영상 해체의 하나인 애니메이션 캐릭터가 결합되면서 새로운 소비 시장을 형성해 나가고 있다. 오늘 날 사회는 주 5일 근무제가 활성화되면서 생겨나는 여가 생활과 감성 중심의 이벤트 마케팅으로 소비자들의 소비문화는 개인의 이미지와 개성 표현을 위해 적극적으로 소비하게 되었고 이러한 흐름은 감성 패션 시장의 형성으로 전개되었다. 감성 패션은 소비자의 이미지 표현을 세분화와 고급화하였고 그 가운데 커플 의상은 새로운 니치 마켓 (Nich market)을 형성하며 신 감성 트랜드로 제시되었다. 커플 의상은 다른 패션과는 다르게 인간의 감성을 공유한 패션이다. 그러므로 소비자들에게 커플 의상을 선택하면서 인간의 사랑을 바탕으로 하여 착장함과 동시에 서로에 대한 일치감을 표현하고, 교감과 즐거움을 부여하는 의도를 충분히 전달하여야 하는 패션이다. 이에 본 연구는 애니메이션 캐릭터인 키티, 미키마우스, 피카츄, 푸우를 선택하여 사랑, 즐거움, 귀여움, 달콤함, 편안함 등을 컨셉으로 설정하였으며, 각 각 캐릭터의 자유 분방한 성격을 섬세하면서 다양한 형태의 기계 자수 기법을 이용하여 시각적으로 표현하여 의상 디자인하였다. 본 연구의 목적은 국내 패션 시장에서 새롭게 부각되고 있는 커플 의상을 애니메이션 캐릭터를 모티브로 하여 현대인의 욕구를 충족시킬 수 있는 인간 감성을 표현하면서 소재 개발을 통하여 상품적 가치를 높이는데 있다. 본 연구의 내용과 방법에 있어서는 커플 의상의 일반적 고찰을 통해 소비자와 영상 매체를 통한 커플 의상의 유형을 조사하여 소비자들의 커플 의상 인지도를 알아보고, 커플 의상을 마케팅 상품으로 도입하여 새로운 감성 시장을 형성하는 패션 업계를 통계 조사하여 커플 의상의 필요성과 방향을 제시하였다. 또한 애니메이션 캐릭터 산업의 정의를 고찰하면서, 유형과 특성을 조사하여 캐릭터 산업의 산업적, 문화적 가치를 알아보고 국내 시장에서의 패션 캐릭터 도입 현황을 조사하여 커플 의상과 캐릭터의 접목에 타당성을 갖게 하였다. 이러한 이론적 연구를 바탕으로 애니메이션 캐릭터의 단순한 형태를 조형성 있는 실루엣으로 응용하였고 애니메이션에서 보여준 각 각의 애니메이션 스토리와 이미지를 기계 자수 기법과 패딩 기법으로 시각화하여 제작하였다. 소재는 실크 노방에 다양한 기계 자수 기법을 응용하는 방법과 펠트 솜에 자유로운 스티치를 활용한 패딩 기법으로 회화적인 색상을 표현하여 커플 의상이 가지고 있는 표현 감성과 캐릭터가 가지고 있는 인간적인 감성을 따뜻하고 투영성 있게 표현하였다. 본 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 커플 의상과 애니메이션 캐릭터는 개념은 다르지만 20세기에 들어서 문화 발달로 생겨난 상품으로 인간의 내면을 표출하는데 공통성을 가지고 있다. 따라서 커플 의상은 캐릭터를 모티브로 활용하게 되면서 패션 산업으로서의 영역이 더욱 확대될 수 있다. 둘째, 커플 의상에 모티브로 사용된 키티, 미키마우스, 피카츄, 푸우는 각 각의 개성을 중심으로 다양한 스토리를 전개해 나가며 패션 디자인에 새로운 모티브로 활용 영역을 넓힐 수 있게 되었다. 셋째, 커플 의상에 응용된 애니메이션 캐릭터는 실크 노방과 펠트 솜에 섬세한 기계 자수로 수를 놓아 소재의 고급스러움과 회화적인 색채로 표혐됨으로써 심미성과 예술적 가치를 지닐 수 있게 되었다. 넷째, 캐릭터 이미지의 표현을 여러 종류의 모사 위에 기계 자수로 수를 놓으면서 복식 소재의 새로운 부조적인 재질감으로 의상에 입체적인 표면과 캐릭터의 성격을 시각적으로 보여 주어 소재 표현의 영역을 확대하였다. 이와 같이 커플 의상에 애니메이션 캐릭터를 활용하면서 기존의 기계 자수 기법과 차별화 된 자유로운 기법으로 시각적 심미성과 예술성으로 감성 표현의 폭을 넓히고 소비자들에게는 새로운 감성 트랜드를 보여주어 커플 의상의 활성화와 고급화를 지향하고 더 나아가 패밀리 의상으로 발전할 수 있기를 바란다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
디자인대학원 > 패션디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE