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민족평화통일을 위한 한국교회여성의 과제

Title
민족평화통일을 위한 한국교회여성의 과제
Other Titles
(The) task of Women of Korean Church for the peaceful Unity of the Nation
Authors
이재일
Issue Date
1993
Department/Major
교육대학원 교육학전공종교교육분야
Keywords
민족평화통일한국교회여성종교교육
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
최근 북한은 핵비확산조약 (NPT, 핵전파방지조약) 탈퇴를 선언하고 준전시 사태를 선포했었다. 한반도에서 드디어 전쟁이 일어날 것인가? 북한은 핵무기를 소유하게 될 것인가? 혹은 이미 소유하고 있는 것인가?에 관심이 집중되면서 핵전쟁의 가능성을 염려하게 되었다. 한반도의 평화통일이 한반도와 한민족의 삶을위해 무엇보다도 소중한 과제임에도 불구하고 이에 대한 논의는 1980년대에 접어들어서야 비로소 시작되었다고 보아야 할 것 같다. 최근 정부 당국의 북방외교와 유엔가입 등은 한반도 정세 및 남·북한 평화통일의 문제에 큰 변화를 일으키고 있다. 그럼에도 불구하고 통일 논의는 여전히 정부가 독점하고 있는 실정이다. 이러한 시점에서 우리 한국교회는 한반도의 평화통일 문제에 대하여 보다 적극적으로, 그리고 범 교단적으로 참여해야 한다. 왜냐하면 한반도의 평화통일은 한국민족 스스로가 해결해야 할 책임이며, 이 역사적 책임을 일깨워주는 예언자적 사명이 교회에 주어지 있기 때문이다. 따라서 본 논문에서는 한반도를 위협하고 있는 평화부재의 현실을 바르게 이해하기 위해서 성서에서 말하는 평화 개념을 고찰해 보았다. 신·구약성서 전체의 메세지를 '평화' 그 자체라고 말해도 잘못이 없다. 구약성서는 평화의 "약속"에 관한 메세지를 담고 있고, 신약성서는 그 평화의 "성취"에 관해서 말해 주고 있다. 예수 그리스도는 참평화를 위해서 이 세상에 오셨고, 초대교회도 이런 평화의 복음을 선포하였다. 그런데 오늘날 교회는 심각한 도전을 받고 있다. 교회 안팎으로부터 "거짓평화"를 주장하는 소리가 높아가고 있기 때문이다. "평화", "평화"하지만 각기 의미하는 바가 다르다. 동서 이념의 갈등속에서 각기 그들이 의미하는 평화가 다르고, 집권자들의 평화주장도 참다운 평화라고 믿어지지 않는다. 평화에 대한 바른 이해가 전제되지 않을 때 거짓평화가 평화의 이름으로 참평화를 짓밟을 수 있다. 이렇게 민족평화통일의 문제를 먼저 성서적으로 조명해보고 한국교회가 한반도의 분단 상황에서 감당해야 할 역할과 한국교회의 과제에 대해서 한국기독교교회 협의회의 노력을 중심으로 고찰해 보았다. 또한 본 논문의 목적은 평화통일의 문제를 교회 여성의 시각에서 연구하고 재해석하여 여성들이 주체적인 평화의 일꾼으로서의 역할을 감당하게 하는데 있다. 특히 교회여성들의 평화통일을 위한 노력들이 소수의 교회 여성지도자에 국한되는 것이 아니라 평신도여성의 차원에까지 폭넓게 이루어지기를 바란다. 본 논문에서는 이를 위한 방향제시에 머무는 한계에 그치는 것을 안타깝게 생각한다.;Recently the North Korea proc1aimed the withdrawing NPT (Non-Proliferation Treaty) and the situation of the semi-war state. Will the war at last break out, in Korea ? Will the North Korea Possesses the nuclear weapons ? Or does she possess them a1ready ? We learn to worry about the possibility of the nuclear war while we concentrate on these questions. It seems that, this political discussion started for the first time in the 1980s despite the peaceful unity of Korea is the most important for Korea and the life of koreans. Recently the Northern Diplomacy and subscribing UN of government authorities make big chages on the Korean situation and the peaceful unity In spite of this, government still monopolies the political discussion of unity. At this point of view, our Korean churches must participate in the matter of Korean peaceful unity. More positive1y , and pan-re1igious order. Because Korean must, be resposible for Korean Peaceful unity by ourselves, and the Churches must convince us of this historical resposibility as a prophet's mission. So in this treatise, we considered the conception of peace which is said in the Bible for understanding the present of peace-absence which threats Korea. It. is not wrong to tell the whole message of The New and Old Testament as 'peace' itself. The Old Testment says the message about "promise" of the peace, the New Testament , "accomplish". Jesus came to this world for the true peace and the first, church proclaimed the gospel of this peace. By the way, today's Churches receive the serious challenge. Those are more and more sounds which they Each 'peace' has different meanings. In the feud of ideology between East and West, each peace which they proclaime differs. I can hardly believe that the peace which the party in power declares is the true peace, False peace can infringe true peace in the name of peace when right understanding about peace is not premised. We considered mainly the trial of Korea Christian Church Council about the role which Korean Churches must be responsible for in the devided situation of Korea and the task of Korean churches. After we take a view of the matter of peaceful unity of Korea in the Bible. And the purpose of this treatise is to let women play a role and re-interpret the matter of peaceful unity in the view of women. Particularly I wish that the trial of the women of church for peaceful unity is achieved by not only few women leaders of church, but also the lay women widely. I am sorry that I just presents the direction for this in this treatise.
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