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이모티콘의 조형요소를 이용한 시각이미지 개발에 관한 연구

Title
이모티콘의 조형요소를 이용한 시각이미지 개발에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on the Development of Visual Image using Design Elements of Emoticon
Authors
백선애
Issue Date
2000
Department/Major
디자인대학원 광고디자인전공
Keywords
이모티콘조형요소시각이미지
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
The purpose of this study is to interpret the Imoticon, the secondary lingual information for the netizens of teens and twenties who are familiar with on-line communication, as the visual language of communication and to suggest various expression method of public advertisement using those expression elements, which the netizens of teens and twenties can understand. The development of digital technology have changed the way of thinking and living of human being, especially, there was a revolutionary advance in the communication area. For the twenties netizens who have experienced the PC communication and the teens netizens who are familiar with Internet environment, it is generally regarded that the on-line chatting and e-mail are more easy to use and convenient way of communication tools than hand-written letter and face to face conversation. At this time, for the understanding of visual language more broadly, it will be the meaningful works to interpret the Imoticon, the Smiley Symbol in on-line communication, not only as the secondary lingual information in the communication but also as the visual language having function. The Imoticon will be understood more effectively to the young generation that are more familiars with PC than that are less because it should be understood based on the experience of communication through PC. For the correct understanding of the Imoticon, one should understand it not by its original function of single text and symbol but by the form of combination. Also, it is necessary to have repeated experience to accept it easily as visual language because even those young generation that do not have enough experience on various Imoticon cannot understand easily the meaning of the Imoticon than those do have enough experience. However, there are following limitations for the Imoticon to become a perfect visual language; Firstly, the ranges of generation that can communicate with the Imoticon are limited. Secondly, incompleteness of understanding without interpretation of situation. In addition, it is expected that the expression by the Imoticon can be useless when the real time transmitting technology of moving picture is used widely. Regardless of those limitations, the Imoticon is still considered as useful visual language in on-line which reflects the culture and emotion of netizens because the Imoticon is currently being utilized as the only emotional method of self expression in the typical and formal cyber space with the message having simple and easy factors and wit and humor. Therefore, if we use the visual expression factors of the Imoticon for making the poster named Keeping the Right Netiquette for the netizens, it can be reached to desirable results in visual communication.;본 연구는 온라인 커뮤니케이션에 익숙한 10대와 20대 네티즌들의 준 언어적 정보인 '이모티콘(Imoticon)'을 커뮤니케이션의 시각 언어로 해석하고, 이의 표현요소를 이용하여 10-20대의 네티즌들이 공감할 수 있는 공익광고 포스터의 다양한 표현 방법을 제시하고 있다. 디지털 기술의 발달은 인간의 사고방식과 생활패턴을 변화시켰으며, 특히 커뮤니케이션 측면에서는 가히 혁명적이라고 할 수 있는 진전을 이루게 되었다. 일찍이 PC통신 시대를 경험한 20대와 인터넷 환경에 익숙한 10대의 네티즌에게는 편지나 면대면 대화보다 온라인 채팅과 E-mail이 일상적이고 편리한 커뮤니케이션 방법으로 인식되고 있는 추세이다. 이 시점에서 온라인 통신상의 스마일리 심볼(Smiley Symbol)이라 일컬어지고 있는 이모티콘을 커뮤니케이션학의 준 언어적 정보뿐만 아닌, 기능성을 가진 시각언어로 해석하는 일은 시각언어를 폭 넓게 이해하는 측면에서 의의가 있다고 생각된다. 이모티콘은 PC를 통한 커뮤니케이션 경험을 기반으로 이해되어지는 것이므로 PC환경에 익숙하지 못한 연령층보다는 PC에 익숙한 젊은 층에게 훨씬 효과적으로 전달되어진다. 이모티콘에 대한 이해는 그것을 구성하고 있는 텍스트와 기호가 갖는 '본래의 기능'이 아닌 '조합으로서의 형태'이어야 하며, 이를 시각언어로 쉽게 받아들이기 위해서는 반복적 경험도 필요하다. 왜냐하면 젊은 세대라도 다양한 이모티콘을 접해 보지 않은 경우는 그렇지 않은 경우보다 이모티콘이 전달하려는 의미를 쉽게 이해할 수 없기 때문이다. 그러나 이모티콘이 완벽한 시각언어로 발전하는 것에는 다음과 같은 한계성을 갖고 있기도 하다. 첫째, 커뮤니케이션 가능한 연령충의 편중 둘째, 상황문맥의 이해 없이는 100% 의미 전달 될 수 없는 불완전성 등이며, 이외에도 활용적인 측면에 있어서 통신환경의 발달에 따른 실시간 동영상 전송기술이 일반화된다면 굳이 이모티콘에 의한 감정표현이 불필요할 수도 있다. 그럼에도 불구하고 아직까지 이모티콘이 온라인 상에서 넷티즌의 문화와 정서를 반영하는 시각언어로 그 기능을 발휘하고 있는 것은 1)간단하고 쉬운 표현요소와 2)위트와 유머가 가미된 메시지로서, 기계적이고 형식적일 수 있는 가상공간에서 유일한 '감성적 자기 표현 방법'으로 활용되고 있기 때문일 것이다. 따라서 넷티즌들에게 '올바른 넷티켓(Netiquette) 갖기'캠페인을 전달하기 위한 포스터 제작에 이모티콘의 시각표현요소를 활용한다면 보다 호소력 있는 시각 커뮤니케이션이 될 수 있을 것이다.
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