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現代韓國畵의 抽象的 表現

Title
現代韓國畵의 抽象的 表現
Other Titles
(THE) ABSTRACT EXPRESSION IN MODERN KOREAN PAINTING : With expression 'Tache' as the central figure
Authors
李賢美
Issue Date
1985
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Keywords
현대한국화추상적 표현Tache
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
21世紀를 向한 오늘의 藝術世界는 東ㆍ西洋의 區別없이 同質的 운명을 갖는 하나가 되어, 永遠한 生命의 表現을 담는 純粹造形을 誕生 시키고 있다. 現代韓國畵의 抽象表現을 論함에 있어 우리의 傳統繪畵를 보면 어떤 種類의 그림에서도 現實體系로서의 所與가 畵幅속에서 大膽하게 省略되며, 選擇된 對象이라할지라도 解剖學的, 或은 立體的인 緣密性을 찾을 길이 없다. 그것은 日常的 對象을 이미 괄호속에 묶어 넣음으로써 괄호밖에 남는 것을 追求하려는 바로 抽象精神인 것이다. 따라서, 現代韓國畵에 나타난 抽象性이 西歐의 影響을 받았음을 否認할 수는 없으나, 그를 전적으로 模倣한 것은 결코 아니며, 韓國의 傳統繪畵가 20世紀에 들어와서 나타나는 西歐의 抽象畵보다 훨씬 앞선 抽象性을 內包하고 있음을 分明히 밝힌다. 또한, 本 論文의 主인 얼룩ㆍ반점 등 偶然的 效果로 얻어지는 '따쉬'(Tache) 表現도 우리의 고유傳統表現 技法임을 再確認 해본다. 本 論文은 이 '따쉬' ( Tache ) 技法이 傳統繪畵에서 오늘의 80年代에 이르기까지 계속 雜持ㆍ發展되면서 새로운 造形性의 誕生이 展開되고 있음을 硏究하였다. 즉, 韓國畵의 現代 抽象畵가 發生ㆍ展開되기 시작한 60年代에서는 新進 作家들의 革新的 實驗精神이 두드러지게 나타난 「墨林會」,「一新會」,「新樹會」,「韓國畵會」의 새로운 그룹活動과 「現代作家招待展」,「世界文化自由招待展」등을 通하여 이 時期의 發展象을 把握하였다. 그 後, 이를 폭넓게 發展시킨 70年代는 「國展」을 通하여 韓國抽象畵壇의 꾸준한 發展狀況을 본다. 그리고 80年代 以後 各種 展示會의 新進ㆍ重鎭 作家들의 作品을 通해 韓國畵의 現代抽象傾向과 靑年 作家들의 활발한 活動, 또 그들로 인한 '따쉬' ( Tache ) 表現의 새로운 展開와 發展上을 發見하고자 하였다. 이는 오늘의 韓國畵에 나타난 '따쉬' ( Tache )表現의 現場을 보기 위함이며, 또한 現在의 傾向을 가장 잘 判斷할 수 있는 展覽會作品들에서 未來 韓國畵의 抽象性을 像想해 보고자 한 意圖였다. 本人은 여기서 「中央美術大展」과 같은 綜合그룹展, 「韓國畵3人展」, 「二元展」,「國際形態水墨畵聯盟展」, 「□길美展」의 各種 韓國畵 그룹展과, 個人展에서는 全榮華, 宋秀南 등의 水墨中心, 李炅洙ㆍ黃昌培 등의 彩色中心의 作品展 等으로 分類하여 보았다. 偶然的 要素가 이룩하는 '따쉬' ( Tache )의 造形性은 위와같은 여러 종류의 展覽會에서 實驗的 發展象을 계속 보여주었는데 즉, 우리의 傳統을 繼承하며 未知의 未來를 向해 韓國畵의 새로운 可能性을 實驗하는 韓國의 훌륭한 繪畵技法임을 밝히고 있다. 또한, 現在의 韓國抽象作家들의 作品 中 '따쉬' ( Tache ) 表現이 應用된 抽象附인 作品들을 中心으로 水墨爲主의 朴奉洙, 徐世鈺, 閔庚甲 , 全榮華, 辛永常, 宋榮邦, 李鍾祥, 鄭晫永, 鄭致煥과 彩色爲主의 金基昶, 朴崍賢, 安東淑, 李奎鮮, 朴宣姬로 本人 나름대로 나누어 分析 硏究하였다. 즉, 作家 個人의 獨特한 畵風과 繪畵性을 必然的 偶然과 偶然的 偶然의 技法이라 할 수 있는 '따쉬' ( Tache ) 表現을 通하여 바라본 것이며, 이를 通해 무르익은 '따쉬' ( Tache ) 表現의 現代韓國抽象畵를 發見할 수 있었다. 그들의 繪畵性과 造形性을 새로운 角度에서 바라봄으로써 'Tache' 表現이 現代에 이르러 어떠한 韓國抽象繪畵로 變貌되어 있는가를 밝혀 본 것이다. 이러한 理解를 돕기 위해 韓國抽象繪畵의 뿌리라 할 수 있는 傳統精神을 道家와 禪家思想에서 찾아보고, 여기서 우리는 藝術家가 지녀야 할 自由解放의 精神과 언제나 새로운 創造를 爲해 世俗으로부터 超脫한 抵抗精神을 배우게 된다. 또한, 本 硏究와 關連있는 西歐에서 發生한 抽象繪畵의 새로운 傾向을 硏究하였는데, 이는 우리에게 東洋精神을 再認識케하는 계기를 마련해주고, 未來韓國繪畵發展에 도움이 될 可能性을 보여준다 하겠다. "가장 民族的인 것이 가장 世界的이다"라는 독일의 文豪 괴테의 말이 생각난다. 이렇게 우리는 傳統性을 간직한 채, 外來의 새로운 繪畵精神을 우리의 것으로 吸收, 再創造시킴으로써 世界 속에 우뚝 설 수 있는 진정한 韓國畵의 未來를 期待하는 바이다.;As an individual which cast the fortune of the same quality without distinction between East and West, today's world of art forward 21th century is now creating a pure formation which includes the expression of eternal life. On commenting the abstract expression of up-to-date Korean painting, the datum as a realistic system is abbreviated boldly in any kind of pictures of our traditional drawings. And it is impossible to find the anatomical and three-dimensional preciseness even if it is a chosen subject. That's the abstract spirit it self which puts the daily subject in the brackets and pursues the remainders. Therefore, this is to make it clear that Korean traditional painting is more abstract than 20th century European one even though it is impossible to deny the influence of European abstract on modern Korean Pictures( It is also not whole imitation ). Besides it, this is to reconfirm the subject of this thesis, the expression of 'tache' gained from a strange effect like spots and dots is also our traditional technique of expression. In this thesis, it try s examining that the technique of 'tache' have been maintained and developed from traditional painting through today's 1980s. Indeed, this is to grasp the 1960s' developmental status when the modern Korean abstract picture was broken out and built up through the activities of new groups like 「Mook-Rim Hoe」,「II- Shin Hoe」,「Cheng-To Hoe」,「Shin-Soo Hoed」, and 「Han-Kuk Seo Hoe」, which are prominent innovatory and experimental spirit, and through 'A Private View of Modern Artists' and 'A Preview of World Culture and Liberty'. After that, 1970s, more wide developed period is observed the constant development of Korean abstract painting circles through [National Exhibition〕. Finally, this is to find thendancy of modem abstract, lively activity of young artists, and new unfolding and development of 'tache' through 1980s' various exhibition of young and leading artists. These are for investigation of the scene of 'tache' appeared on modern Korean pictures and for anticipation of future Korean picture's abstract through the works in exhibition, which made it easy to understand the modern tendency. I group under several heads as followings; The all-round Group Exhibition same as 「Central Art Exhibition」,「Korea Art Group Exhibition of various kinds」, 「Korea Art 3 persons' Exhibition」,「Leewon Exhibition」,「International Morphology Black-and- white drawing League Exhibition」,「Hankil Exhibition」, In the private Exhibition I divide into coloring stress of Lee Kyung-Soo, Hwang Chang-Bae and india-ink stress of Chun Young-Hwa, Song Soo-Nam and the other persons. In the various Exhibition as above, Formation of 'Tache' established by contigency continues t o show empirical expansion, That is to say; This shows excellent painting technique of Korean Art inclined toward unknown future. Besides I analyzes into Park Bong-Soo, Suh Seo Ok, Min Kyung-Kap, Nam Kwan-Moon, Chun Young-Hwa, Shin Young-Sang, Song Young-Bang, Lee Jong-Sang, Chung Tak-Young, Chung Chi-Hwan of india-ink stress and Kim, Ki-Chang, Park Lae-Hyun, An Dong-Sook, Lee Kyu-Sun, Park Sun-Hee of coloring stress in applied work of 'Tache' expression among existing Korea Abstractionist. I search through 'Tache' expression explained by technique of necessary fortunity and contingency as to unique painting style and Painting of individual. Through it, I can find the Modern Korean abstract painting of ripe 'Tache' expression. I find that 'Tache' expression was transfigured into Korean abstract painting at present through research from new angle for painting and formation. To deepen understanding, I look for spirit of tradition which is a root of Korean abstract painting from thought of Taoist and Zen priest. Through it, we can learn a spirit of resistance transcended from worldly cares for newly-creation and spirit of free-release which Artist hold. Besides, I find a sufficient possibility gave aid to developing of Korean Painting in future with our seizing an apportunity for recognizing anew of Oriental spirit. Goethe insisted "The most nationalist he most world". I remined Goethe's saying. We look forward to the future of genuine Korean Painting which rises in the World through restoring with absorbing a spirit of newly-painting of the other nations with saving our tradition.
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