View : 1066 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author이윤희-
dc.creator이윤희-
dc.date.accessioned2016-08-25T02:08:34Z-
dc.date.available2016-08-25T02:08:34Z-
dc.date.issued1999-
dc.identifier.otherOAK-000000029770-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/175293-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000029770-
dc.description.abstractCostume and its ornaments are the expression of human and social life. They also represent an epoche. Costume and its ornaments are practical art expressing human mentality and life though technical ways and final appearance. From the beginning of 20th century, the value of material and its nature has been getting higher then ever, especially in the part of painting, sculpture, architecture, fabric and clothes. As the modem trend which highlights the feeling of material, people pay attention to that feeling therefore resulting various ways of expression by reanalysis of traditional handmade technique. Modern clothes and its ornaments become uniformed by mass production, high value added dress and its ornaments of multiple items, and small amount production are needed. Hereby, designers at present show great interest in material development to create unique modeling beauty and to strongly present their image and artistic expression will. Especially, they directly and indirectly participate in hand crafted textiles adding the development of new material with highly developed skills, new translation of the existing material, and traditional technique. Therefore, h s study is intended to grope for changing uniformed dress and its ornaments by mass production into high value-added dress and its ornaments having art and unique modeling beauty through the development of hand crafted material with traditional skills. It has a purpose of designing unique clothes and its ornaments requiring new modeling characters by making embossed modeling beauty through wrapping and coiling harmonized with natural curved line of human, and recreation, handcrafted skills modernly. For this study, I first researched the conception speciality about wrapping and coiling as a theorematical background. Then using archives and photos. I found the applesauce of wrapping and coiling to clothes. Also I showed the image of net existing in nature and varied expression of the image with a lot of skills. Finally, I studied that kind of expression appearing in modem costume by archives and photos. On this basis, I made pieces of modeling dress of modem sense. The results of this study are as follows; First, wrapping and coiling, as methods to express net image, have unique feeling of material and are useful to achieve originality through over wrapping effect. Second, the net image based on wrapping and coiling link human and clothes in new way by line, cube and transparency effect to make the clothes matched to body line. Third, the gradation of artificial silk thread, the material of coiling, give visual excitement with progressively changing colors. In addition, bronze and iron bones sustaining the clothes overcome the defect of instability in scapel. so, That enabled me to design clothes of art. Last, The wrapping and coiling, completed without special instrument, can be applied to the expression of liberal line and surface to the material feeling. I hope this study will play a role to extend the scope of clothes and its ornaments by introducing wrapping and coiling to them. Wrapping and coiling can be done by hands without any special tool, so it needed time and perseverance. If there are machine and tools for wrapping and coiling developed, mass production will overcome the limits of handcraft technique. If we develop wrapping and coiling skills with practical material of unique and smooth surface, I think we can develop modern clothes design having various surface effects and a new form.;복식은 인간생활, 사회생활의 표현이며 한 시대를 말하는 시대의 의상이다. 복식은 인간을 대상으로 하여 기술적인 방법과 형태의 완성을 통하여 인간의 정신과 생활을 표현하는 실제적 생활예술이다. 20세기에 들어오면서 회화, 조각, 건축, 섬유미술, 복식의 모든 분야에서는 재질감의 강조에 대한 관심이 고조되고 있으며 소재의 특성에 가치를 부여하기 시작하였다. 부조적인 질감의 표현을 강조하는 현대미술의 흐름에 따라 복식에서도 질감에 대한 관심이 고조되고 있으며 이러한 관심은 전통의 수공예적인 기법들을 현대적으로 재해석하여 그 표현 양식을 다양화시키고 있다. 현대 복식은 대량생산으로 인해 획일화되고 몰 개성화 되어 가고 있어 다품종 소량생산의 고부가가치의 복식이 요구되고 있다. 이에 따라 최근 디자이너들은 독창적인 조형미의 창출하여 자신의 이미지를 부각시키고 예술적인 표현 의지를 강하게 표출하기 위해 소재 개발에 지대한 관심을 표명하고 있다. 특히 고도로 발달된 기술로 인한 신소재의 개발과 기존의 소재에 대한 재해석, 전통적인 기법을 가미한 수공예적인 직물에 직ㆍ간접으로 참여하고 있다. 이에 본 연구에서는 전통적인 기법을 가미한 수공예적인 직물의 개발을 통해 대량생산에 의해 획일화되어 가는 복식을 독창적 조형미를 가진 고부가가치의 복식으로 변화를 모색하고자 한다. 래핑과 코일링 기법에 의한 부조적 조형미를 인체의 자연스러운 곡선과 조화시키는 동시에 수공예적인 기법을 현대적으로 재해석하고 재창조하여 보다 새로운 조형성을 요구하는 독창적인 디자인을 하는데 연구의 목적이 있다. 본 연구의 내용 및 방법은 이론적 배경으로서 래핑과 코일링 기법의 개념과 특징에 대해 정리하고 복식에 나타난 실례를 문헌과 자료사진을 통하여 고찰하였다. 자연이미지에 나타난 그물구조와 그물이미지를 표현할 수 있는 다양한 기법을 제시하고 여러 가지 그물 구조적 소재표현이 현대복식에 어떻게 나타나는지를 문헌과 자료사진을 통해 알아보았다. 이러한 이론적 배경과 연구를 토대로 총 8점의 현대적 감각의 조형적 의상을 실물 제작하였다. 본 연구의 결과를 종합하면 다음과 같다. 첫째, 복식에서의 그물 구조적 소재표현을 위한 방법으로서 래핑과 코일링 기법은 독특한 부조적 재질감을 가지고 있으며 중첩효과에 의한 독창적인 조형성을 추구할 수 있었다. 둘째, 래핑과 코일링 기법을 응용한 그물이미지 표현은 선적요소와 공간의 입체감, 투영성에 의해 인체와 복식을 새로운 형태로 연결시키고 인체선과 조화된 입체적인 형태의 의상으로 구성 할 수 있었다. 셋째, 래핑과 코일링의 감는 재료로 쓰이는 인견사의 그라데이션에 의해 색채의 점이적인 변화는 시각적인 쾌감을 주며 심재로 쓰이는 동선, 구리전선, 철사는 형태불안정의 한계를 극복하였다. 이로 인해 예술성이 높이 평가되는 예술의상으로 디자인할 수 있었다. 넷째, 특별한 도구 없이 손에 의한 작업이 이루어지는 래핑과 코일링 기법은 복식디자인의 자유로운 선과 면의 조형적인 표현방법에 손쉽게 적용 될 수 있으며 부조적 재질감을 이끌어 낼 수 있었다. 본 연구를 통해 수공예 기법인 래핑과 코일링 기법에 의해 부조적 표면적 특성을 가진 소재를 복식에 도입하여 복식을 새로운 가치를 지닌 영역으로 확대시키는 역할이 기대된다. 래핑과 코일링 기법은 특별한 도구나 기계 없이 손에 의해 작업이 이루어지므로 오랜 시간과 꾸준한 인내심이 필요한 작업이었다. 래핑과 코일링이 가능한 직기나 기계의 개발이 이루어진다면 수공예 기법의 한계를 극복하고 대량생산이 가능해질 수 있을 것이며 이는 고부가가치의 패션산업이 될 수 있다. 래핑과 코일링 기법을 발전시키고 또한 독특하고 유연한 표면구조를 지닌 실용적인 재료로 개발한다면 다양한 표면효과와 새로운 형태미를 지닌 현대 의상 디자인 개발이 가능할 것으로 본다.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = ⅶ 1. 서론 = 1 1.1 연구의 목적 = 1 1.2 연구의 내용과 방법 = 2 2. 이론적 배경 = 3 2.1 래핑과 코일링에 대한 일반적 고찰 = 3 2.1.1 래핑과 코일링 기법의 개념과 특징 = 3 2.1.2 섬유예술에 나타난 래핑과 코일링 기법 = 8 2.1.3 현대 복식디자인에 나타난 래핑과 코일링 기법 = 16 2.2 그물이미지와 디자인 = 22 2.2.1 자연에 나타난 그물이미지 = 22 2.2.2 그물이미지와 표현기법 = 26 2.2.3 복식디자인에 표현된 그물이미지 = 35 3. 작품제작 = 42 3.1 작품제작 배경 및 제작방법 = 42 3.2 작품해설 = 45 4. 결론 및 제언 = 89 참고문헌 = 91 ABSTRACT = 95-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent3912296 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 디자인대학원-
dc.subject래핑-
dc.subject코일링-
dc.subjectWrapping-
dc.subjectCoiling-
dc.subject복식디자인-
dc.title래핑(Wrapping)과 코일링(Coiling)기법을 응용한 복식디자인 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle그물 구조적 소재표현을 중심으로-
dc.title.translated(A) study on clothes design applying wrapping and coiling technique : focused on material expression technique with net structure-
dc.format.pageviii, 97p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major디자인대학원 디자인학과의상디자인전공-
dc.date.awarded2000. 2-
Appears in Collections:
디자인대학원 > 패션디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE