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dc.contributor.author김민정-
dc.creator김민정-
dc.date.accessioned2016-08-25T02:08:30Z-
dc.date.available2016-08-25T02:08:30Z-
dc.date.issued2001-
dc.identifier.otherOAK-000000029321-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/175278-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000029321-
dc.description.abstractIllustration as a field of arts breaks from "illustration representing contents of a text" and has settled down as an expression media of the illustrators' inside in close relationship with the modern picture in the modern society. Illustration is similar to Fine Art from the view of expressing images of the illustrators' inside. But, in the aspect that it must deliver its meanings toward people to satisfy some purposes, communication is important than any other fields of arts. From these facts, starting from oneself seems to be truer, and communication with oneself seems the most important. Expression in the field of arts is considered to form something by reason and emotion based on an formative will. Tolstoy said, "The base of art is emotional impact." Especially, emotion is considered as the most important factor in the course of forming illustrator's emotion into a work. And, colors among formative elements comprising a picture are the most sensible, contain symbolic meanings expressing human emotions, and reflect the inside world on the picture. Each color forms a new imaginative world with different languages each other. In this study, a text representing 'sense and mentality of daily life' as a requirement of communication was selected as its subject. To express emotional images, first, 'soft and comfortable' were selected among emotions as a response to stimulation. And, effects of a chance based on memory and imagination in daily life were added. Second, visual tendency and autonomy of colors was attempted to express formatively on the basis of a concept that color is the most sensible, and to express colors into emotional image. Not only visible regions but also invisible regions were visualized by observing a common object in daily life with subjective and original views. Hereby, the meaning of this study is to show direction of the future works with theoretical examination, production of work, and analysis of the work. In this study expression of emotional change inside in the common daily life was attempted with self-control of colors based on abundant imagination. In addition, the communication of emotion or thought with appreciators is appealed in the illustrator's heart through visual features of the color itself. In this study, it was attempted that a possibility of further newer visual expression as a trial step is suggested to find my own emotional expression method.;예술에 있어서 한 분야인 일러스트레이션은 현대사회에 와서 "글의 내용을 재현하는 삽화"의 개념에서 탈피하여 현대회화와 밀접한 관계를 가지며 점점 작가의 내면 표현 매체로 자리잡고 있다. 작가 내면의 이미지를 형상화한다는 점에서는 Fine Art와의 공통점을 발견할 수 있으나 어떤 목적에 맞추어 의미를 전달해야하는 일러스트레이션은 대중에게 내용을 전달해야 한다는 점에서는 Communication의 중요성이 다른 예술 분야보다 중요한 명제이다. 이러한 것들은 자기 자신으로부터 출발하는 것이, 보다 더 진실해 보이며 자신과의 커뮤니케이션이 가장 중요하다. 예술에 있어서 표현이란 표출하려는 그 무엇이 조형의지를 바탕으로 이성과 감성에 의해 형성되어진 것이라고 할 수 있다. 톨스토이는 예술의 기본은 감성적인 충격이라고 하였다. 특히 감성은 작가의 감정을 이루는 기본적 단계를 작품으로 형성해 가는 과정에서 가장 중요한 요소라고 생각된다. 또한 화면을 구성하는 조형요소들 가운데 색채는 가장 감각적인 것으로 인간의 정서를 표현해 주는 상징적 의미를 지니며, 색채는 화면을 통해 자신의 내면세계를 반영하고 있다. 각각의 색채들은 서로 다른 언어로써 새로운 상상력의 세계를 형성하는 것이다. 이에 본 연구는 커뮤니케이션의 필요조건으로 '일상의 감각과 심리'를 나타낸 텍스트를 주제로 선정하였다. 감성이미지 표현은 첫째, 자극에 대하여 느낌이 일어나는 감성 중 '포근하다, 여유롭다'로 정하였다. 이를 일상의 기억과 상상력을 바탕으로 우연의 효과를 가미하였다. 둘째, 색채가 가장 감각적이라 생각하고 색채가 가지는 시각적 성향과 자율성을 조형적으로 표현하고, 색채를 감성이미지로 제시하고자 한다. 일상생활 속에서 무의미한 것으로 지나칠 수 있는 평범한 대상을 주관적이고 독창적인 시선으로 바라봄으로써 보이는 측면만이 아니라 보이지 않는 영역까지도 가시화하 하였다. 따라서 본 연구자는 배경이 되는 이론 연구와 작품 제작을 하고 작품 분석을 통하여 앞으로의 작업방향을 제시하는 것에 본 연구 의의를 두고자 한다. 평범한 일상을 풍부한 상상력을 바탕으로 색채의 자율성을 통하여 내면의 감성변화를 표현하고자 노력하였다. 더불어 색채가 가지고 있는 시각적 성향을 빌려 감정이나 사상을 표현수단으로서 감상자와 소통을 마음으로 호소한다. 이러한 연구를 통하여 나만의 감성표현의 방법을 모색하는 계기가 되고자 시도하는 단계로 좀더 새로운 시각표현의 가능성을 제시하고자 하였다.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = ⅵ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구 목적 = 1 B. 연구범위와 방법 = 2 Ⅱ. 감성이미지의 이론과 필요성 = 4 A. 감성의 개념 = 4 B. 감성이미지의 중요성 = 5 C. 감성 커뮤니케이션의 형성방법 = 7 1. 표현 커뮤니케이션 = 7 2. 감성 정보 커뮤니케이션 = 9 3. 자연발생적 커뮤니케이션과 상징적 커뮤니케이션 = 11 Ⅲ. 표현의 이해 = 13 A. 일상의 기억 = 13 B. 감성적 체험과 상상력 = 14 C. 행위와 우연성(偶然性) = 16 Ⅳ. 표현의 이론적 배경 = 18 A. 감성색채 표현 = 18 1. 색채의 시각화 = 18 2. 색채의 상징성 = 21 3. 색채의 자율성 = 23 B. 감각을 재현하는 변형된 형상 = 24 C. 평면의 공간화 = 26 Ⅴ. 작품 전개 = 29 A. 제작의도 = 29 B. 이미지 전개 = 30 C. 작품 분석 = 32 Ⅴ. 결론 = 48 참고문헌 = 50 Abstract = 52-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2132548 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 디자인대학원-
dc.subject감성-
dc.subject이미지-
dc.subject일러스트레이션-
dc.subject정보디자인-
dc.title감성이미지를 표현하는 일러스트레이션-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.format.pagevii, 53p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major디자인대학원 디자인학과정보디자인전공-
dc.date.awarded2002. 2-
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디자인대학원 > 정보디자인전공 > Theses_Master
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