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dc.contributor.author최승연-
dc.creator최승연-
dc.date.accessioned2016-08-25T02:08:25Z-
dc.date.available2016-08-25T02:08:25Z-
dc.date.issued2000-
dc.identifier.otherOAK-000000029552-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/175253-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000029552-
dc.description.abstractKinetic art is an art culture which is tried an art to mechanical aesthetics for the first time in appeared machine civilized communities after the industrial revolution. The most of character of kinetic art is a motion which i introdued in a work directly. In modern costume design, the characters of kinetic art have been expressed by the motion of the human body and the trial introduced the directive motion by various expression requirement to costume has been continued. The purpose of this study is to combine an art culture by introducing motion of kinetic art to costume, to apply a molding factor by studying works of mobile artist Alexander Carder, to control motive expression which is exaggerated avant-garde in combined kinetic art and to express dynamic effect which is expressed greatest in practical designs. The contents of this study is to understand current of the background and the times of kinetic art in theoretical background and to considerate life of Alexander Carder and his work circles. The most important character of kinetic art is to draw an aesthetic value by introducing molding character which is shown on a factor of motion and mobile to forms of costume or decorative factors. The method of this study is to select literature materials and photograph materials in theoretical background, to analyze and arrange, to bring in the feeing of four dimensional space and to produce a work to use motion effect of Calder's mobiles. The works are made to combine factors of costume with the motion of kinetic art, the feeling of space, the molding form and the motion effect. Stainless lines and sheet coppers which are similar with Carder's mobiles are used by materials which is made use of motion of these works. And wearing, padding, embroidery and dyeing are used in associated costume techniques. The conclusion are as follows. First, the introduction of art culture in costume suggests new possibilities to be explained in modern design. Costumes have suitably been introduced to molding factors of art in the fashion of the day by using motion of kinetic art in practical costumes as jacket and coat etc. Second, the mobiles as four dimensional motive effect apply to human body and moving materials, and extend visual effect in the surroundings, and supply the rhythmic character of mobiles is to create an instant interest as dressers and spectators feel in directive motion effect, and to extend a range in which spectators take part. Third, the costumes used by moving are to appear an accidential and irregular motion effects which are responded to the natural wind or the air current. Fourth, according to apply expressive forms, various lines and motions to the costumes, Alexander Carder's works are explained by the costumes. New methods of extensive expression are issued by weaving to express a cubic effect, hanging to move objects and padding to make a space. Various shape expressions and techniques applied by Carder's works emphasize expressive motion by digging the space and express the light and modern composition of mobiles in the costumes. Fifth, the extension of the field for metal expression and new possibilities of costume expression is issued by the metal materials which are hanged on the costumes for expressing Carder's movement nad formal molding in using materials. Classic art factors felt by silk as natural fabric are combined with a modern and briefly linear beauty from Carder's mobile so that the costume of metal materials used by accessories and decorative elements has been in an art trend. As the fact mentioned above, costumes introduced to motion of kinetic art which is combined with molding of Alexander Carder's works are not to get out of practical range largely, to extend the field in materials and molding expressions, and to present new ways in costume design.;현대 사회에서 의상디자인은 조형예술의 한 분야로 미술 뿐 아니라 과학 기술의 발달과 함께 다양한 미적 표현으로 그 표현 영역을 점차로 넓혀가고 있다. 현대 미술은 이러한 영역 확장을 위한 하나의 모티브로 널리 활용되어 왔으며, 창의적인 디자인 개발의 원동력이 되어 왔다. 20세기의 키네틱 아트는 기계문명 사회 속에서 예술의 영역에 기계적 요소를 미적으로 도입한 현대 미술양식으로 움직임을 직접 표현하는 동적인 특징을 가지고 있다. 따라서 본 연구는 20세기를 맞아 변화하는 과학 문명의 특성을 중심으로 모빌로 잘 알려진 알렉산더 칼더(Alexander Calder, 1898∼1976) 작품의 조형적 특성을 의상 디자인에 응용하여 새로운 디자인에의 가능성을 제시하는데 그 목적이 있다. 본 연구의 이론적 배경으로 키네틱 아트가 발생한 전반적인 시대적 배경과 개념 및 특성을 알아보고 알렉산더 칼더의 생애와 작품세계를 살펴본다. 그의 작품에 나타난 형태적 특성과 공간의 움직임을 재구성하고 이와 관련된 문헌조사와 참고 사진을 수집하여 형태와 소재, 색채 등을 분석, 정리하여 실물 8 작품을 제작한다. 작품제작은 알렉산더 칼더의 작품 중에 바람이나 공기에 의해 움직이는 작품의 형태와 소재 등을 변형해 조형적 특성을 살려 주었으며 표현 기법은 패딩, 누빔, 자수, 염색 등으로 바탕의 선적 구성과 공간을 만들어 주고, 동적 효과를 위해 금속선과 금속판을 사용한다. 작품 3점은 공간을 이용해 금속선과 금속판으로 모빌을 구성하며, 작품 5점은 원단에서 직접적으로 동적 효과를 살려주는 원리로 움직임을 살려준다. 이러한 연구를 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 의상디자인의 영역에 직접적인 관객의 개입을 유도하였다 움직임의 요소의 도입은 관객의 시각적 영역의 확대와 직접 만져서 움직이게 하고픈 흥미를 유발한다. 입는 것이 아닌 보는 것만으로도 관객은 의상 자체에 개입하게 되는 것이다. 이러한 요소는 의상의 기능적인 면뿐 만 아니라 예술적 영역의 새로운 가능성을 보여주는 것으로 의상디자인의 기능적 범위를 확대 할 수 있었다. 둘째, 본 연구는 다양한 기법을 이용하여 움직임의 효과를 살려주었다. 코일링한 에나멜선, 포물선을 이루는 낚시줄, 퀼트사, 금속선을 이용하여 원단에 직접적으로 장착하여 자연스럽게 의상의 한 요소로서 움직임을 접근시켜 주었다. 또한 기법에 따라 다양하게 표현되는 움직임은 빛과 소리까지 의상의 부분으로 수용함으로써 효과를 더 높여주었다. 셋째, 알렉산더 칼더 작품의 선적 구성요소와 매달리는 금속판의 형태적 특성을 의상에 응용하였는데 칼더의 모빌은 단위형태의 반복, 변형을 통해 균형을 잡아 줌으로써 움직임의 표현을 위한 구성형태가 되는 것이다. 이러한 과정을 통해 모빌의 형성과정을 체험하며 작가의 작품 세계를 더욱더 깊이 이해하고 표현 할 수 있었고 의상에 도입함으로써 새로운 조형예술에의 영역을 확대하여 주었다. 넷째, 공간을 이용한 형태구성을 의상의 소매, 칼라, 스커트의 옆선에 이용함으로써 무한한 공간 구성뿐 아니라 움직임의 구성영역을 한정지어 주고 공간 영역이 많은 활용가능성이 있음을 확인하였다. 다섯째, 움직임의 효과를 살리기 위해 금속선과 금속판을 주로 사용하였다. 이는 칼더의 작품에 표현된 소재를 의상디자인에 직접 활용한 것으로 원단 위주의 의상의 소재에 새로운 방향을 보여 주었다. 이상과 같이 키네틱 아트의 움직임을 알렉산더 칼더 작품의 조형성을 중심으로 의상에 직접적으로 도입한 의상은 실용적인 범위에서 크게 벗어나지 않았으며 소재나 조형표현에 있어서 그 영역을 확장 시켰으며 의상디자인에 있어서 새로운 방향을 보여주었다고 할 수 있다.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = ⅷ 1. 서론 = 1 1.1 연구의 목적 = 1 1.2 연구 내용 및 방법 = 1 2. 이론적 배경 = 3 2.1 키네틱 아트에 대한 고찰 = 3 2.1.1 키네틱 아트의 개념 및 전개 = 3 2.1.2 키네틱 아트의 미학적 특성 = 8 2.2 알렉산더 칼더에 관한 고찰 = 16 2.2.1 칼더의 생애와 작품세계 = 16 2.2.2 칼더의 작품에 나타난 조형적 특성 = 23 2.3 움직임을 응용한 의상 디자인 연구 = 37 3. 작품제작 = 45 3.1 제작 의도 및 방법 = 45 3.2 작품 해설 = 48 4. 결론 및 제언 = 90 참고문헌 = 92 ABSTRACT = 95-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent6708167 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject의상디자인-
dc.subject키네틱 아트-
dc.subject알렉산더 칼더-
dc.subjectAlexander Carder-
dc.title키네틱 아트를 응용한 의상디자인연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle알렉산더 칼더 작품의 조형성을 중심으로-
dc.title.translated(A) study on fashion design applying kinetic art : chiefly concerned with Alexander Carder's from of mobile-
dc.format.pageix, 97 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major디자인대학원 디자인학과의상디자인전공-
dc.date.awarded2001. 2-
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