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풀벌레 소리의 시각적 분석을 통한 캐릭터 개발과정연구

Title
풀벌레 소리의 시각적 분석을 통한 캐릭터 개발과정연구
Other Titles
(A) Study on the process of character developing through Visual analisys of the chirping of insects
Authors
김예림
Issue Date
2000
Department/Major
디자인대학원 광고디자인전공
Keywords
풀벌레 소리시각적 분석캐릭터 개발소리의 시각적 분석
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
For several years after the 1980'years, there was slow growth in the domestic characters markets. But these days the customers' interesting of characters couldn't be satisfied with old characters because they need more peculiar ones, this have the characters markets grow rapidly. Except for a few characters made by local small companies, foreign characters possess a magical power of charming customers in our country, and some people don't even know the name of domestic characters, this resulted in disappearing our characters. For overcoming difficulty, I think, we should develop the new characters that destroy the old thinking and show special mind. It is most important how to express image, this will decide success and failure. The image is all that is visual sensation - shape, line, and color action and character. But it's not expressing external outward to create new characters. Even though the external outward is only one of image, we have pointed in developing characters. This development resulted in making the characters forgotten and disappeared because they couldn't remind people something. It's time we should understand image correctly. Image has important effect on the identity and peculiarity of characters. If designers became imaginative, they could prevent form leaning toward external outward. But the shape changing is so limited that it can restrain imagination. We could be imaginative with hearing study. Hearing can include image. Actually there are few examples that hearing change sight. So I think this study is a good trying. The theory that hearing has relation with sight takes place in Kandinsky. Hearing is composed with amplitude, cycle, and tone. And each sound can be compared with form and characters of tone. But there will be different between the understandings how suitable it is. So I tried to get the sociological analysis. 1 tried to help hearing be visual form by sketch step. I think, the quantity of idea sketch shows how much designers try. Don't forget that a lot of sketches are important for perfection, Each character symbolizes hearing peculiarity with a course of these. Analyzing five hearing relatively made this visual form. After all is said and done, marketing is the object of characters design. Accordingly the creation of characters has been not abstract but peculiar. Designers should do theirsi´ best for developing characters. I think, it is good method for them to analyzing and planing image for creating characters. I hope that this study would help designers create characters.;80년대 후반부터 서서히 성장해오던 국내의 캐릭터 시장은 2000년에 들어서서는 캐릭터 붐을 연상시 킬 정도로 급성장을 거듭하고 있다. 그런 성장만큼이나 소비자의 캐릭터에 대한 관심도 높아져서 이제는 개성이 약한 캐릭터는 소비자의 욕구를 충족시키기가 어려워졌다. 그 뿐만 아니라 풍부한 자본력과 대대적인 홍보를 통하여 알려지는 외국의 유명 캐릭터들에 밀려 국내 중, 소기업이 개발한 캐릭터 제품들은 몇 몇 종류를 제외하고는 그 캐릭터 이름조차 인지되지 못한 체 소비시장에서 사라지고 있다. 외국 캐릭터가 국내 캐릭터 시장의 상당부분을 차지하고 있는 이 시점에서 우리 캐릭터가 경쟁을 들고 가치를 창출하기 위해서 는 캐릭터에 대한 고정관념의 틀을 벗어난 새로운 시각에서의 캐릭터 개발이 필요하다고 본다. 캐릭터 개발에 있어서 '이미지를 어떻게, 어떤 방법으로 표현할 것인가'하는 문제는 그 캐릭터 상품의 성패를 좌우할 만큼 중요한 부분이라고 할 수 있다. 이미지란 시각적 요소 즉 형태나 선, 색채 등의 요소 뿐만 아니라 그 사물의 행동, 성격, 소리, 내면적 특성까지도 반영하는 전반적인 요소의 총체라고 볼 수 있다. 그러나 우리는 새로운 캐릭터를 창작한다는 의미를 자칫 형태의 변형표현만으로 국한시키는 경향이 있다. 외형은 단지 이미지의 한 요소임에도 캐릭터 개발이 형태의 변형에 그치고 있는 국내 캐릭터개발의 현실은 단지 '예쁘다'라는 형용사만을 지닌 캐릭터들을 창출하였다. 이러한 경향은 그 캐릭터가 어떤 이미지였는가에 대한 연상작용이 일어나지 않기 때문에 쉽게 잊혀지게 되고, 캐릭터의 수명을 단축시키는 결과로 이어졌다. 캐릭터 이미지는 캐릭터의 아이덴터티를 확립하는데 매우 중요한 영향을 끼치며 개성이나 독창성도 결국은 이러한 이미지 요소의 조화와 극대화를 통해 나타난다고 볼 수 있다. 그러나 형태의 변형을 통한 이미지 개발은 매우 국한적인 방법이며, 자유로운 상상을 억제하기 때문에 그 만큼 새로운 이미지의 창출이 어렵다고 볼 수 있다. 이와 비교한다면 청각을 통한 상상은 그 범위가 매우 넓다고 할 수 있다. 그러므로 풀벌레 소리를 통하여 캐릭터의 전체이미지에 접근해 보는 시도는 나름대로의 가치를 지니며, 앞으로도 계속 연구되어져야 할 캐릭터 개발방법의 하나로써 의의를 지닌다고 본다. 본 연구에서는 소리의 시각화를 위한 근거로서 칸딘스키의 이론을 주된 배경으로 하여 소리를 시각화하였다. 소리는 크게 파형과 진폭과 주기, 그리고 음색으로서 설명되어질 수 있을 것이다. 그리고 각 음의 분석결과는 선과 형태와 색채, 내면적 특성 등의 요소로 대비되어질 수 있을 것이다. 그러나 객관적이고 수치적인 근거만으로 소리의 전부를 설명할 수 있는 것이 아니며, 소리는 음색이라는 매우 감각적인 부분을 포함하고 있기 때문에 결국 객관적 타당성과 이론적 근거들을 통합하고 시각화하는 것은 감성의 몫인 것이다. 그러므로 그 음이 시각적 요소에 얼마만큼 적합한가에 대한 해석은 개인의 경험적, 감성적인 경향에 따라 조금씩 차이가 있을 수 있다고 본다. 분석을 종합하여 시각적으로 형상화하는 과정에서는 스케치를 통하여 단계별로 그 과정을 보여줌으로써 최종 작품의 이미지에 관한 이해를 돕고자 하였다. 아이디어 스케치의 양은 캐릭터의 질을 좌우한다고 보았기 때문에 많은 양의 스케치를 하는 것도 소홀히 하면 안된다고 보았다. 그런 점에서 최대한 많이 그리고자 하였으며 이런 노력을 통해서만 캐릭터는 완성도를 갖게 되고 완전한 생명력을 지닐 수 있다고 보았다. 완성된 각각의 캐릭터는 각 풀벌레 소리의 특성을 상징하지만이 5가지의 캐릭터는 풀벌레 소리를 상대적으로 비교함으로써 만들어진 결과물이기 때문에 결코 절대적인 기준을 적용하여 평가할 수는 없다고 본다. 또한 캐릭터는 상품화를 목적으로 하므로 캐릭터의 시각적 표현범위는 상품화가 가능한 범위 즉 너무 추상적이거나 까다롭지 않은 범위 내에서 개발이 이루어졌다. 캐릭터 디자이너는 나타내고자 하는 이미지의 형상화를 위하여 철저한 계획과 준비를 하지 않으면 안될 것으로 본다. 이번 연구가 디자이너의 캐릭터 개발작업에 조금이나마 도움이 되었으면 하는 바램이다.
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디자인대학원 > 정보디자인전공 > Theses_Master
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