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대한항공 객실 승무원의 유니폼 개발을 위한 연구

Title
대한항공 객실 승무원의 유니폼 개발을 위한 연구
Other Titles
Proposal of method of design for development of Cabin Uniforms for Korean Air Flight Attendants
Authors
정나니
Issue Date
2001
Department/Major
디자인대학원 디자인학과의상디자인전공
Keywords
대한항공객실승무원유니폼승무원 유니폼
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
세계의 국제화가 이루어짐에 따라 교통수단으로써의 항공기의 이용은 매우 일상적인 것이 되어가고 있다. 이에 각항공사들은 타사와의 서비스 차별화를 내세우며 승객유치에 힘쓰고 있다. 항공사가 제공하는 서비스 중 객실내의 서비스는 고객과 가장 밀접한 관계를 가진다고 볼 수 있는데 그 중에서도 객실승무원의 비중은 매우 크다 하겠다. 본 연구는 항공교통이 일반화되고 있는 오늘날 항공서비스 중 고객에게 가장 가깝고도 직접적인 서비스를 제공하는 객실승무원 유니폼의 중요성을 인식하고, 미래지향적인 객실서비스의 일환으로서의 독창적이고 합리적인 객실승무원 유니폼을 개발하는데 그 목적을 둔다. 이러한 목적을 위해 본 연구에서는 일단 유니폼의 일반적 이론과 객실승무원 유니폼의 구성요건과 기본조건, 역사적 배경 등을 문헌자료를 통해 살펴 봄으로써 유니폼이 갖추어야할 일반적인 사항들을 명시하고, 현재 사용되고 있는 여러 항공사의 객실승무원 유니폼의 사진자료를 수집·분석하여 기존의 객실승무원 유니폼의 디자인 특성을 파악하였으며, 대한항공사의 기업광고를 중심으로 기업이미지의 추구하는 방향을 살펴보았으며, 민영화 초창기부터 현재에 이르는 대한항공 객실승무원 유니폼을 당대의 유행과 관련지어 살펴보고 현재의 유니폼을 아이템별로 분석함으로써 개선점을 모색하였다. 그 결과는 다음과 같았다. 첫째, 유니폼 디자인에는 상징성, 기능성, 심미성, 경제성 등이 고려되어야 한다. 둘째, 현재 사용되고 있는 객실승무원 유니폼을 살펴본 결과 일반적인 디자인의 유니폼은 전문적인 느낌이 강하며 기능적이지만 독창성이 결여되어 있으며 독창적인 디자인의 유니폼은 전문성과 기능성이 떨어지는 문제점을 가지고 있다. 또한 소속국가의 전통적 요소들이 유니폼의 새로운 모티브로 사용되고 있다는 것을 확인 할 수 있었다. 셋째, 대한항공사는 가족적인 서비스, 친절한 서비스를 강조하며 고객과 항상 함께 하는 기업이미지를 추구하고 있음을 알 수 있었다. 넷째, 오늘날의 객실 승무원 유니폼은 단순히 유행을 따르는 디자인보다는 각 항공사만의 독특한 디자인이 연구 개발되어져야 한다. 다섯째, 현재 사용되고 있는 대한항공의 유니폼이 기능적으로 승무원의 작업특성을 고려하고 있는 부분이 미약하며 심미적으로 특이할 만한 요소가 없는 평범한 디자인에 그치고 있는 것에 대한 개선의 여지가 발견되었다. 위와 같은 결과에 입각하여 대한항공사의 새로운 객실승무원 유니폼 디자인을 제시하였으며 이는 다음과 같이 설명될 수 있다. 첫째, 유니폼의 실루엣과 형태를 객실승무원 유니폼으로 가장 인지도가 높은 디자인으로 설정함으로써 유니폼으로써의 전문성과 보편성을 높일 수 있었다. 둘째, 전체적인 유니폼 색채계획에 있어서 한국고유색을 사용함으로써 선택된 실루엣과 형태에서 오는 보편성에서 탈피하여 유니폼의 차별화를 추구할 수 있었다. 색상, 명도, 채도의 균형을 맞추어 배색의 약(弱)대비를 의도함으로써 한국의 색채가 가지는 특유의 편안한 느낌과 자연적인 느낌을 유니폼에 표현함으로써 대한항공이 추구하는 가족적인 분위기를 강조하였다. 셋째, 노방의 사용과 전통 조각보를 응용한 패턴디자인을 모티브로 사용하여 소재와 패턴에 있어 독창적인 디자인을 가능하게 하였다. 넷째, 진동의 옆선부위에 절개를 넣지 않고 바이어스 처리된 원단을 적용시키는 방법으로 전체 실루엣을 그대로 유지시키면서 객실승무원 유니폼에 가장 큰 기능적 문제점으로 지적된 진동부위의 활동성을 확보할 수 있었다. 결론적으로 이와 같은 디자인 방법을 제안함으로써 기업의 이미지를 반영하며 유니폼 디자인의 보편성을 유지하는 동시에 기능적이고 독창적인 유니폼 디자인을 개발할 수 있었다.;The globalization has been making the use of travel by air an almost indispensable frequently used means of travel these days. Such trend has pushed each airline company to entice customers from competitors through differentiation of services. The cabin services are arguably the closest services given to customers of all services provided by an airline company, and thus the importance of flight attendants services cannot be too emphasized. The purpose of this study is to develop new designs of cabin uniforms of flight attendants with creative and efficient features in order to enhance futuristic cabin service based upon the recognition of the importance of cabin uniforms of flight attendants whose job is to provide face-to-face service to customers in todays popularization of flights as means of travel. In this thesis, in order to achieve its above-stated purpose, I have provided the general characteristics of uniforms by researching historical publications on the uniforms in general and the basic elements, components and historical background of cabin uniforms, I have assessed the characteristics of the current designs of cabin uniforms of flight attendants adopted by various global airliners by collecting and analyzing photo materials, I attempted to analyze the corporate image Korean Air has pursued based upon review of its corporate image advertisements, and I have reviewed the cabin uniforms having been adopted by Korean Air since the early days of its privatization in comparison with the then fashion trends and tried to find improvements that could be made to its current cabin uniforms by analyzing detailed aspects. The following results were obtained. First, symbolism, functionality, aesthetics and economics must all be considered in designing uniforms. Second, it was found from the review of currently adopted cabin uniforms of flight attendants that most general ones had the emphasis of professionalism in its design but lacked creativity and those with emphasized creative image lacked professionalism and functionality. It was further found that traditional components were used as new motives of designs of uniforms. Third, it was found that Korean Air has pursued to build its corporate image as a company to be there with customers by emphasizing the image of providing familial and kind services. Fourth, it was found that todays cabin uniforms must be designed with creative features distinctive for a particular airline company instead of merely following the then fashionable designs. Fifth, it was found that the current cabin uniforms of Korean Air lack the functional utility incorporating flight attendants work requirements and also is of a very generic design lacking any distinctive aesthetic feature. Therefore, I suggested new designs of cabin uniforms of Korean Air flight attendants which can be explained as follows. First, the professional and generic aspects of the cabin uniforms were enhanced through selection of silhouette and form as most widely recognized by flight attendants. Second, a selection of the traditional Korean colors in the overall color schedule of the cabin uniforms enabled the new designs to achieve differentiation by overcoming the generic nature due to the silhouette and form. The emphasis on visual ease through adoption of weak contrast method in balance of colors, light and darkness enabled an expression of familial symbolism pursued by Korean Air by resorting to the peaceful and natural feeling created by Korean traditional colors. Third, the use of Korean silk (nobang) and a pattern design applying Korean wrapping cloth (jogakbo) as a motive enabled a differentiation of the new designs in materials and pattern. Fourth, it was possible to maintain the overall silhouette and guarantee the room and movements of armholes, which has been pointed out as functional drawback of most cabin uniforms, by utilizing cloth with bias treatment and by-passing a cut on the sides of armholes. In sum, the new designs as explained above maintain the generic nature of uniforms and at the same time possess enhanced functionality and emphasized differentiation, reflecting the corporate image pursued by Korean Air.
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