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중등미술교과 전문성 신장을 위한 교사교육 연구

Title
중등미술교과 전문성 신장을 위한 교사교육 연구
Other Titles
A Study on Teacher Education for the Promotion of Professionalism of Middle School Subject of Art : Focusing on the fine arts education curriculum of graduate schools of education
Authors
김민경
Issue Date
2007
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
현대사회의 문화는 점점 빠르게 변화하고 있고 엄청난 지식과 정보가 쏟아져 나오고 있다. 이런 시대의 국가는 얼마나 많은 정보와 지식을 가지고 적용하느냐에 따라 대외경쟁력이 결정되기 때문에, 그만한 인력을 생산하기 위해서 교육을 중시하고 있다. 그렇기에 세계의 여러 나라들이 교육에 투자하고 교육을 개혁하기 위한 연구를 계속하고 있다. 이러한 교육개혁이 성과를 거두기 위해서는 무엇보다도 실질적으로 교육을 담당하는 교사의 전문성을 향상시키는 것이 가장 중요하다. 미술과 교육과정은 미술과의 내재적 필요성에 의해 개정될 뿐 아니라 국가·사회적 요구의 변화, 지식의 변화, 교육수요자의 요구 등에 따라 그 내용이 개정된다. 중등미술과 교육과정은 국제화시대에 대비하여 세계문화에 대한 이해력을 높이며, 감상교육을 강화하는 것을 제 7차 교육과정개정의 중점으로 삼는 등 미술과 교육의 변화를 모색하고 있다. 하지만 이러한 교육과정의 취지와는 떨어져 현재 중등미술교육은 과거의 표현중심 미술교육에 안주하고 있는 것으로 보이며 결과적으로 중등미술교육이 사회의 요구와 변화에 따르지 못함으로 미술교육의 역할을 실행하지 못하고 있다. 이러한 미술교육의 위축에는 교사의 전문성 부재, 즉 교사를 양성하고 재교육하는 교사교육에서 근원적 문제가 존재한다. 그렇기 때문에 본 연구는 중등미술교과 전문성 신장을 위한 발전의 토대를 교사교육이라는 전제에 두고 전문 인력을 양성하고 교육시키는 교육대학원에서 중등미술교과 교사교육이 어떻게 진행되고 있으며 개선되어야 할 방향이 무엇인지를 밝히는 것에 목적을 두었다. 이를 위해 첫 번째, 서울소재 6개의 미술교육전공 교육대학원과 미국의 3개의 미술교육전공 교육대학원의 교과과정의 학사운영과 수업운영을 각각 분석해 보았다. 두 번째, 앞서 학사운영과 수업운영 분석을 연구한 서울소재 6개의 교육대학원의 재학생(현직교사, 미술교육전문인, 예비교사(학생)) 200명을 임의 표집하여 설문조사를 하였다. 회수된 178부의 응답지 중 누락반응이 많은 부실한 응답지 8부를 빼고 170부를 통계처리에 사용하였다. 본 연구에 사용된 조사도구는 선행연구가 없어 연구자가 직접 개발하였고, 수집된 자료는 SPSS 12.0 프로그램을 이용하여 빈도와 백분율,Χ²(Chi-square) 검증을 실시하였다. 이 설문조사를 통해서 교육대학원생(현직교사, 미술교육전문인, 예비교사)들에게 교육대학원의 교사교육 교과과정이 미술교과 전문성 신장에 부합하는지를 파악하고, 문제점을 찾고 개선책을 연구하였는데 다음과 같은 결과가 나왔다. 첫째, 교육대학원에 진학한 동기에 대해 대해서 현직교사의 경우 교사 재교육의 일환을 목적으로 갖고 있었고, 예비교사의 경우는 교사자격증을 취득하기 위함이었다. 교육대학원 진학 동기가 현직교사와 예비교사, 미술교육전문인의 직업에 따라 현저히 다름을 알 수 있었다. 둘째, 미술교사 전문성에 대해서 재학생들은, 교육대학원에서 함양되어야 한다고 생각하는 미술교사의 전문성을 예비교사, 현직교사와 미술교육전문인 모두 미술학습, 교수이론이라고 보았다. 또한 예비교사, 현직교사와 미술교육전문인이 생각하기에 부족하다고 생각하는 전문성에 대해서는 현직교사는 미술실기력, 예비교사와 미술교육전문인은 미술학습, 교수이론이라고 응답하였다. 세 번째, 교육대학원의 교과목 및 교과과정 만족도에 대해서 대부분의 재학생들이 긍정적인 응답을 보였으며, 특히 교과목 중에는 미술과 교육학영역(미술교육론, 미학교육론, 미술연구 및 지도법 등)을 배움으로써 전문성이 신장되었다고 보았다. 네 번째, 교육대학원의 전문성 신장을 위한 교사교육 교과과정에 대한 요구사항에 대해서는 교육대학원의 교과과정은 만족하나 과목이 다양하게 개설되기를 원하고 적은 인원으로 수업을 듣길 원했으며, 보다 다양한 현장에서 활동하는 수업 강사를 활용하기를 요구하였다. 이와 같은 목적으로 교육대학원에서 중등미술교과 전문성 신장을 위한 교사교육 연구에 대한 제언은 다음과 같다. 첫째, 현재 교육대학원은 예비교사를 위한 양성교육과 현직교사를 위한 재교육, 이 두 가지 교사교육이 함께 이루어지고 있다. 그렇게 되면 교육대학원생들이 교육받고자 하는 교과과정이 다를 수밖에 없다. 하지만 지금의 교육대학원에서는 중심을 잡지 못한 교과과정이 이루어지고 있다. 이는 현직교사를 위한 교과과정도, 예비교사를 위한 교과과정도, 그렇다고 현직교사와 예비교사를 적절하게 배려한 교과과정도 아닌 어중간한 형태의 교과과정을 띄고 있음을 뜻한다. 그러므로 현직교사와 예비교사 각각을 위한 교과과목과 현직교사와 예비교사가 함께 수용할 수 있는 다양화되고 차별적인 교과과정에 대한 개발이 이루어져야 한다. 특히 현직교사의 수업 경우 교육대학원에서 좀 더 현실에 맞는 학사 규정으로 바꾸어 현직교사들로 하여금 현대에 부응하는 수업 모형을 개발하여 교육현장에서 양질의 수업을 할 수 있도록 제공해야 할 것이다. 둘째, 교육대학원은 무엇보다도 교사교육을 통해서 교육 전문가로서의 양성 기관으로 특징이 부각되어야 한다. 이를 위해 교육대학원의 교육 과정은 이론적인 활동도 중요하지만 학습 현장에서 필요한 전반적 사항을 더 많이 접할 수 있도록 다양한 실습을 교육과정에 반영할 수 있도록 해야 한다. 셋째, 교과목의 질적 개선, 다양한 전공의 모색, 교육대학원 수업에 우수한 인력을 출강 등을 통해서 교육대학원 학생들에게 교수능력과 자질을 부흥 받을 수 있는 체계적인 수업이 이루어져야 할 것이다. 넷째, 미술교육전공 교육대학원의 장기적 발전과 급변하는 사회적, 교육적 필요에 부응하기 위해서는 현행 교육대학원의 교육학석사과정을 교육관련 박사 학위과정의 개설에 대해서 고려해봐야 할 것이다. 중등미술교육은 교사교육의 부재로 그 소임을 다 하지 못하고 있는 실정이다. 급변하는 교육현장의 현실적응을 위한 중등미술교사들의 전문성 신장 및 중등미술교육 전체의 질을 높이는데 이와 같은 중등미술교육을 담당하고 있는 교육대학원은 커다란 힘이 될 것이다. 그러기 위해서는 교육대학원에서 보다 수요자의 요구에 부응하는 교사교육에 대한 지원과 연구에 대한 관심이 요구된다. 그리고 교사교육을 받는 예비교사, 현직교사, 미술교육전문인 역시 자신의 전문성을 향상시키기 위해 이를 적극 활용하여 우리나라 중등미술교육에 발전을 시킬 수 있도록 노력해야 할 것이다.;Culture in modern society is changing faster, and huge amounts of knowledge and information are being produced. Since a country can determine its external competitiveness in this era by the amount of information and knowledge it can utilize, it attaches importance to education capable of fostering related human resources. Thus, many countries around the world continue to invest in education and to research into education to innovate it effectively innovate education, above all things, it is important to enhance the professionalism of teachers who are directly involved in education. fine arts and its curriculum are amended by the inherent needs of the subject of fine arts itself, as well as by changes in national and social needs, knowledge, and needs of users. The fine arts curriculum in middle schools seeks to help enhance the understanding of world cultures in this internalization era, and to strengthen the education on appreciation in its seventh curriculum amendment, thereby pursuing a change to fine arts and education. However, the fine arts education in middle schools seems to distance itself from this purpose of the curriculum, and to be complacent with the past expression-centered fine arts education, thereby failing to respond to social needs and changes, and to properly function. This weakening of fine arts education is attributable to teachers' lack of professionalism, which is caused by problematic reeducation programs of fostering teachers. Thus, this paper aims to regard the education of teachers as the basis for promoting the professionalism of teachers of fine arts in middle schools, and to look into how graduate schools of education (where professional personnel are fostered and educated) conduct education for teachers of the middle school subject of fine arts, and into what should be improved. To this end, first, the research analyzed the operation of curricula and classes of six graduate schools of fine arts education located in Seoul, as well as three graduate schools of fine arts education in the United States. Second, 200 students in the said graduate schools in Seoul (including current teachers, experts in fine arts education and preliminary teachers) were sampled and surveyed. 170 effective collected responses were analyzed statistically. A unique survey tool was developed by this researcher, and the data were made to undergo frequency, percentage and Χ²(Chi-square) tests, using the SPSS 12.0 program. The survey aimed to determine whether the teacher education curricula of graduate schools is suitable for promoting the professionalism of the subject of fine arts, to find problems, and to come up with improvement measures. The following results were inferred. First, as for their motivation to study at graduate schools of education, current teachers cited reeducation, and preliminary teachers cited the acquisition of a teacher's license. As such, motivations differed markedly between current teachers, preliminary teachers and experts in fine arts education. Second, current teachers, preliminary teachers and experts in fine arts education regarded the professionalism of teachers of fine arts that should be fostered at graduate schools of education, as fine arts learning, and the theory of teaching. Also, as for the area of professionalism that these three groups thought they were lacking in, current teachers cited the practical ability of fine arts, and preliminary teachers and experts cited fine arts learning, and theory of teaching. Third, as to their satisfaction with the subjects and curricula of graduate schools of education, most of students offered a positive response, and notably they said that they learned the education field (theories on fine arts education, educational theories on aesthetics, research into and teaching methods of fine arts, etc.) of the subject of fine arts among various subjects, thereby promoting their professionalism. Fourth, as to requirements for the curricula for teacher education aimed at promoting the professionalism of graduate schools of education, respondents were satisfied with the curricula of graduate schools of education, but hoped that diverse subjects would be offered, and that smaller classes should be arranged. They also wanted the type of instructors who are active in diverse fields. With these purposes, the following proposals are presented for a study on teacher education at graduate schools of education aimed at promoting the professionalism of the middle school subject of fine arts. First, currently, graduate schools of education offer the two teacher education courses - a course aimed at fostering preliminary teachers and a course for reeducating current teachers. This means that the curricula for students at graduate schools of education should be different. However, graduate schools of education currently do not offer consistently different courses. They offer an ambiguous course, which does not necessarily serve both purposes for current teachers and preliminary teachers. Thus, diverse, differentiated curricula need to be developed to be suitable to current teachers and preliminary teachers. Notably, in case of classes for current teachers, graduate schools of education should develop and offer models of classes that are suitable to reality, enabling teachers to conduct quality classes in schools. Second, graduate schools of education should play a distinctive role of specializing in educating and fostering teachers. To this end, the curricula of graduate schools of education should offer not only a study on theories, but also more field-oriented diverse courses. Third, graduate schools of education should improve the quality of subjects, explore diverse major subjects, and provide superior instructors in order to cultivate the teaching ability and other necessary qualities of students. Fourth, in an effort to ensure a long-term development of graduate schools of fine are education, and to respond to the ever-changing social and educational needs, the opening of a doctoral course in education should be considered in connection with the current master's course in graduate schools of education. Education of fine arts in middle school does not function properly due to a lack of teacher education. Graduate schools of education, which are responsible for the education of fine arts in middle schools, are expected to promote the professionalism of middle school teachers of fine arts and the quality of middle school fine arts to allow them to adjust to the ever-changing educational field. To this end, graduate schools of education should further strengthen support for teacher education and research efforts to respond to user needs.
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