View : 672 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author길선영-
dc.creator길선영-
dc.date.accessioned2016-08-25T02:08:12Z-
dc.date.available2016-08-25T02:08:12Z-
dc.date.issued2007-
dc.identifier.otherOAK-000000028336-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/175180-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000028336-
dc.description.abstract정보의 흐름이 급속도로 변화하고 있는 현대 사회에서 예측하지 못한 다양한 문제상황에 대처하기 위한 문제해결력의 필요성이 대두되고 있다. 이러한 정보화 시대의 시대적 요구를 따라 교육 분야에서도 문제중심학습(Problem-Based Learning: 이하 PBL)이 도입되어 학습자의 문제해결력 향상을 위한 연구가 이루어지고 있다. 최근 들어 음악과에서도 PBL에 대한 연구가 시작되고 있지만, 창작 수업에 적용한 연구는 아직 이루어지지 않고 있는 실정이다. 따라서 본 연구는 중학교 1학년 음악과 창작 수업에서 PBL을 적용한 교수-학습 과정안을 개발하고, 이것을 실제의 수업에 적용하여 PBL에 근거한 창작수업의 가능성을 알아보고자 하는 데 목적을 두고 있다. 연구방법으로는, 먼저 PBL에 근거한 교수-학습 과정안을 개발하고, 이를 중학교 1학년 357명에게 1개월에 걸쳐 2차시(1차시 45분)를 적용한 후, 음악에 대한 학습 내용의 습득, 자기주도적 학습자로서의 경험, 모둠활동을 통한 협동적 학습자로서의 경험, 학생의 음악적 반응 및 흥미 등을 살펴보았다. 이를 위하여 자기평가 및 상호 평가, 성찰저널, PBL 학습자 인식 검사지 등을 활용한 질적 연구방법이 사용되었다. 본 연구에 대한 결론은 다음과 같다. 첫째, 새로운 학습 방법인 PBL을 통한 탐색과정을 통한 음악적 개념의 이해와 문제해결과정을 통한 창작 능력의 향상에 효과가 있었다. 둘째, PBL에 의한 창작 수업이 진행될수록 점차 학생들의 자기주도적 학습능력이 향상되었다. 셋째, 모둠별 활동을 통하여 협동 학습 능력이 향상되었다. 모둠별 활동에 익숙하지 않은 학생들은 모둠별 활동에 많은 흥미를 가지고 있는 동시에 협동 학습에 대한 어려움을 토로하기도 하였다. 하지만, 수업이 거듭될수록 협동 학습에 대한 의미를 깨달고 서로의 의견에 수용적인 태도로 모둠활동에 임하게 되면서 모둠별 협동학습 능력이 향상되었다. 넷째, 학생들이 음악적 문제를 해결하면서 흥미를 가지고 능동적인 태도로 임하는 것으로 보아, PBL에 근거한 창작 수업이 학생의 음악적 반응 및 흥미도에 긍정적인 영향을 미쳤음을 볼 수 있다. 이상에서 제시한 연구결과와 같이 중학교 1학년 창작 수업에서 PBL을 적용하여 수업하였을 때, 학생의 음악 학습 내용의 습득 및 자기주도적 학습능력, 협동학습 능력, 음악에 대한 반응 및 흥미도의 향상에 효과가 있는 것으로 나타났다. 본 연구는 최초로 PBL을 창작 수업에 도입한 데 큰 의의가 있지만 2차시에 걸친 짧은 연구이므로, 후속 연구에서는 장기간의 실험연구를 통한 효과검증이 필요할 것이다. 또한 본 연구에서 제시한 각각의 연구문제(음악학습내용의 습득, 자기주도적 학습능력의 향상, 협동학습 능력의 향상, 음악적 반응 및 흥미도)에 대하여 집중적으로 효과를 검증하는 연구가 필요하겠다.;The flow of information is changing rapidly in today's. Nowadays it is required to have problem-solving ability to cope with unexpected and various situation. According to the high demand how information flows in our society, Problem-Based Learning(PBL) is being introduced in the educational field and now there are some researches about improving learners' problem-solving ability. Nowadays people in the field of music are working on the research for PBL but the research which applies PBL to composition instruction has nott been studied. Therefore the purpose of this study is not only developing a teaching and learning method which is applied to composition instruction for 1st grade middle school students and also finding the possibility of composition instruction based on PBL in the actual classroom. This study was performed as follows; First I developed a teaching and learning method based on PBL and then I gave two, 45 minutes lessons to 357 1st grade students in middle school for one month. During the research, I examined the students' acquisition about the lessons, the students' experience as the self-directed learner and as the cooperative learner through some group project, and the students' musical reaction and interests. In order to complete a reliable study, I used qualitative studies as both subjective and objective evaluation, self-reflection journal, learner's recognition survey and so on. My research came to the conclusion that; 1) It works for understanding the concept of music through the explorative process of PBL and improving composition ability through problem-solving process of PBL. 2) The longer the composition instruction based on PBL proceeded, the more self-directed learning ability improved. 3) Students made better progress in their cooperative learning strategy through the group activities. At first, some students who had a lot of interest in group activities had difficulty fitting themselves into others. As time passed, students got used to the group activities and realized the importance of the group activities. They eventually became receptive to the group activities and they could improve their cooperative learning abilities. 4) The composition instruction based on PBL had a positive effect on the musical reaction and interest of the students because the students joined the class actively with a lot of interest. In conclusion, my study shows that a lot of progress in students' acquisition about the lesson, the self-directed learning, cooperative learning ability and students' musical reaction and interests can be made when we apply PBL composition instruction to the class for 1st grade middle school students. This study have significant contribution to adopt PBL into composition instruction for the first time but it was only short term study so we should need long term study which can draw a valid conclusion from now on. Also, we still need intensive study to verify each of the topics mentioned above which are treated in this section like improvement of studying, self-directed leaning ability, cooperative learning ability and musical reaction and interests.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 및 목적 = 1 B. 연구 문제 = 3 C. 연구방법 및 내용 = 3 D. 연구의 제한점 = 4 E. 용어의 정의 = 4 Ⅱ. 이론적 배경 = 6 A. 문제중심학습(PBL)의 개념 및 특징 = 6 B. PBL의 과정 및 절차 = 9 Ⅲ. 연구 방법 = 17 A. 연구 대상 및 기간 = 17 B. 연구 방법 = 17 1. 문제개발 과정 = 17 2. 학습 자료 선정 및 평가 방법 = 27 3. 교수-학습 과정안 개발 = 32 Ⅳ. 연구 결과 및 분석 = 41 A. 연구 분석 방법 = 41 B. 연구 결과 분석 = 43 Ⅴ. 결론 및 제언 = 51 참고문헌 = 54 부록 = 58 ABSTRACT = 64-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1339207 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject.ddc680-
dc.title중학교 1학년 음악과 창작영역에서 문제중심학습(PBL)의 적용-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedApplication PBL to Composition Instruction in First Grade Middle School Student : Being a Composer-
dc.creator.othernameKil, Sun-Young-
dc.format.pageⅷ, 65 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 음악교육전공-
dc.date.awarded2007. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE