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현대여성의꾸밈본능에 의한 자아실현 표현연구

Title
현대여성의꾸밈본능에 의한 자아실현 표현연구
Authors
김민정
Issue Date
2001
Department/Major
디자인대학원 광고디자인전공
Keywords
현대여성꾸밈본능자아실현광고디자인
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
인간의 삶은 이제 물질적 풍요와 생활의 안정을 1차적 관심사로 여기던 생활 방식에서 벗어나, 점차로 '삶의 질'의 문제로 관심이 옮겨져 가고 있다. 삶의 궁극적 목적은 자기에게 주어진 조건과 제약을 인정하면서 자기의 소질을 최대한 개발하여 자아를 실현하는 것으로, 삶의 보람과 행복을 느끼는 것이다. 인간은 사회구성원들과 끊임없는 상호관계를 통해 사회의 규범 및 가치관을 습득하면서 자아를 형성하고, 자기 스스로 자신의 위치를 규정하고 삶의 가치의 방향을 정한다. 삶의 가치가 물질적인 돈, 명예와 같은 사회적 욕구에 의한 것이든, 자기만족과 성취감이든 인간은 사회적 동물이므로 욕망의 본질은 타자가 없으면 불가능한 것이다. 타자에게 자신의 분명한 위치를 인정케 하려는 사회적 욕구의 해결을 통해 자기만족감을 느끼는 데, 자신을 끊임없이 개발하고 가꾸는 것도 이러한 자아표현 욕구를 해결하기 위함이다. 타자가 나를 인식하고 단정을 내리는 것은 나 자신이 가진 인상 혹은 이미지에서 비롯되는 것으로, 요즘과 같이 우리의 몸을 어떻게 가꾸어지냐에 따라서 그 사람의 정신수준은 물론 존재의미까지도 정립시키는 키워드가 된 대중소비사회에서 가장 중요한 자아표현 가치는 바로 이미지 만들기, 즉 이미지 관리인 것이다. 이러한 이미지 관리를 위해 상징적 기호를 가진 물질을 소비한다. 소비되는 물품은 이제 사용가치를 지닌 '자연적인 물건'의 차원을 넘어서 남과 구별되고 싶은 차이화 욕구를 반영한다. 자신을 가꾸고, 꾸미고 싶은 욕구는 더 이상 개인적 차원만으로 해석될 수 없으며, 소비재의 소비로써 개개인을 판단하는 이른바 소비자본시대에서는 소비재의 기호와 상징이 곧 개개인의 개성과 취향을 나타낸다. 이러한 여성의 소비는 결국 자기만족적, 차별적 경향이 복합된 새로운 나르시시즘 성향을 보여준다. 이에 본인은 현대여성의 사회적 욕구의 해결을 위한 꾸밈본능을 소비재의 소비생활로 보고, 자아실현, 꾸밈본능의 개념과 현대여성은 소비경향을 살펴보고, 자아실현의 이미지를 시각화하기 위해 미술에 나타난 장식성, 여성의 이미지, 색의 의미를 살펴보고, 이를 토대로 본인의 작품을 제시, 분석하였다.;From the primary interests of seeking stability and material abundance from life, we now find our interests slowly shifting to seek qualities of life. The ultimate goal of life is achieving self-realization through developing ones full potential within the confinement of clearly understanding his or her conditions and restraints. Through continuous mutual interactions among the participants of society, we begin to form self-realization by learning social rules and values, thereby positioning ones status and seeking ones self-determined values. Lifes values, however, for they be socially driven such as wealth and honor, or even seeking self-contentment, cannot be achieved without the aid of having presence of the others. We derive self-satisfaction from achieving the social desire to have the others recognize our position or status. Ones continuous self-development, in fact, is to fulfill this very desire to express self-realization. The others become aware and define ones being mainly through the perceived character or image. Therefore the most important value of expressing self-realization is image making or image maintenance. Currently, we live in a mass consumption society, where ones mental maturity and even ones identity is established by how one grooms his or her body. In order to create or maintain image, we consume goods with symbolic implications. Those particular consumption goods surpass the dimension of natural and practical application and reflect ones desire to differentiate oneself from the others. Ones desire to groom and decorate oneself cannot be explained by personal, singular dimension. In this consumption capitalism era, society determines an individual based on symbolic implications of the goods being consumed. For women, this type of consumption expresses a new trend of narcissism, which combines self-satisfaction and the desire to differentiate oneself. Therefore, based on a view that modem womens decorative instincts in fact serve their social desire and are reflected in their consumption behavior, this study analyzed self-realization, decorative instincts, and modern womens consumption behavioral trend. In order to visualize the images of self-realization, portrayal elements of arts such as ornaments, womens image, and gold coloring were closely studied. Finally, paintings based the findings were presented and analyzed.
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