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인터렉션이 있는 형태의 조합에 관한 표현 연구

Title
인터렉션이 있는 형태의 조합에 관한 표현 연구
Authors
이지은
Issue Date
2002
Department/Major
디자인대학원 디자인학과정보디자인전공
Keywords
인터렉션형태의 조합표현연구정보디자인
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
오늘 날 현대인은 다양한 매체를 통해 수 없이 많은 디자인을 접하며 살아가고 있다. 특히 컴퓨터만 켜면 펼쳐지는 멀티미디어 디자인은 우리 생활에서 가장 친숙한 디자인 분야가 되어 버렸다. 그러나 급속한 양의 증가는 오히려 디자인의 질적 저하를 가져왔다. 디자인의 기초지식이 무시되고, 단순한 감각에 의존하거나 대중의 기호에 편승한 근간 없는 디자인이 주를 이루고 있다고 해도 과언이 아니다. 이에 멀티미디어 디자인이나 동영상 등에서도, 기초디자인 지식의 이해와 적용이 절실히 필요하며 투철한 실험정신이 반영되어야 할 때라고 생각한다. 그래픽 이론들을 통해 미적 가치를 도출하여 활용하는 것은, 매우 바람직한 접근방법의 하나로 인정될 수 있으므로 몇 가지 디자인 이론과 경향에 대한 내용을 조사한 후 시각적인 실험을 행해 보았다. 본 연구는 '점'이라는 그래픽의 기본요소를 단위로 한다. 여기에서의 '점'은 일반적인 점을 의미하는 것이 아니라, 어떤 패턴의 단위를 의미한다. 그리고 게슈탈트 심리학에 근거해 화면의 규칙을 정하거나, 옵티컬 아트에 나타난 운동성을 근거로 하여 화면의 규칙을 정한 뒤, 다양한 시각효과를 발생시키는 실험을 시도하였다. 본 연구의 내용은 이론적 배경으로서 점에 대한 속성 및 개념을 고찰하고, 문헌을 통해 게슈탈트 이론, 키네틱 아트, 옵티컬 아트에 대해 조사한 후, 영상의 생성요소가 되는 시간성에 대한 내용을 정리한다. 이러한 조사를 통해 실험에 필요한 요소들을 추출한 뒤 실험에 적용한다. 본 연구의 방법은 이론적 배경의 근거로써 문헌자료를 정리하였고, 이를 토대로 여러 편의 실험 영상물을 제작하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 정해진 화면의 규칙과 시간성 원리에 의해 생긴 인터렉션이, 점의 형태를 끊임없이 변화시켜 전혀 새로운 디자인을 만들어냈다. 이를 통해 순간순간 변화하는 새로운 조형물이 탄생하였고, 우리는 시각적 유희를 느낄 수 있었다. 시간성이 부여되어 움직이는 점일 때에도 게슈탈트의 법칙(factor of configuration)은 적용된다. 또 형태가 같은 그래픽 요소로 된 점일지라도 시간성이 달라지면 각각 다른 점으로 인식된다는 것을 알 수 있다. 그리고 각각의 점의 방향성이 다를 때, 유사성(Similarity)이나 폐쇄성(Closure)을 극대화시킬 수 있다는 것을 알 수 있다. 또한 움직이는 점 자체가 옵티컬 아트의 표현수단이 될 수 있다는 것을 알 수 있다. 이렇게 기초 디자인 지식의 바탕 위에 멀티미디어의 기술과 시각적 상상력을 접목하여 새로운 디자인을 도출해 내었다. 이러한 방법으로 조합된 영상 패턴이 동영상이나 멀티미디어 디자인에 활용될 수 있다고 본다.;These days, a modern person has accessed to countless number of designs through various media Especially, the multimedia designs we see every time we turn on the computer have become one of the most familiar design fields in our life however, the rapid increase in quantity has brought deterioration in quality The basic knowledge of design is being disregarded, and it would not be going too far to say that most of the designs today. are designs that have no fundamental basis, which rely merely on senses or take advantage of the public tastes. Therefore. the understanding and application of basic knowledge on design is seriously required even in multimedia designs or videos, and experimental spirit also needs to be thoroughly reflected. Deriving aesthetic values from graphic theories and utilizing them could be acknowledged as a very advisable method of approach. Therefore, visual experiments were conducted after investigating several design theories and trends. The basis of this research is the 'dot', which is the basic factor of graphics Here. the 'dot' means a unit of pattern. rather than a regular dot After determining the regularity of the screen according to the Gestalt psychology or the motility visible in the optical art, experiment to generate various visual effects was conducted. As the theoretical background. this research examines the property and concept of the dot. and then examines the Gestalt theory. Kinetic art. optical art through literatures Afterward. time. which is a generation factor for image, is discussed The contents of this research are as follows. The references. which were the basis of theoretical background, were sorted out, and then several experimental videos were made based on them. The results of this research are as follows Interaction generated by the regularity of the screen and the principle of time. continually changed the form of the dot, creating a brand new design Through this. a constantly changing shape was born. and we experienced visual pleasure The factor of configuration can be applied even to a dot moving in time Also. we can see that dots made of same form of graphic factor are recognized as different clots when the time changes. And when the direction of each dots are different. we can maximize similarity and closure We also found out that the moving dot itself can be a method of expressing optical art. By grafting the multimedia technology and visual imagination onto the basis of basic design knowledge. a new design was created. We think that the image patterns made in this way can be utilized in multimedia design or videos.
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