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동화 일러스트레이션에서의 동시성적 이미지 표현 연구

Title
동화 일러스트레이션에서의 동시성적 이미지 표현 연구
Authors
김미영
Issue Date
1999
Department/Major
디자인대학원 광고디자인전공
Keywords
동화일러스트레이션광고디자인동시성적 이미지
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
As examined so far, the purpose of this study is to make image drawing curiosity and interest from children through the way of seeing called 'Simultaneity'. A 'simultaneous image' is a pure and instinctive expression, not tamed by surroundings or education, as seen in primitive art. Cubism artist directly influenced by this primitive art announced good-bye to space illusionism of perspective painting, throwing away devotion to direct visual experience, and expressed an image made by various angle by generalizing or analyzing it. That is, the seen are not to make an eye see something, but they are the general of visible sight collected by aspects or dots existing in the environment of the subject. This simultaneous expression also appears in fairy tale illustration which has conceptual expression, and it presents time, space, direction and position simultaneously on a plane as a way of freely drawing one's own impression, experience and memory. Simultaneous expression appears most in 7-10-year-old children, and they use various methods showing complicated landscape without perspective. The meaning and the effect of using simultaneous expression in fairly tale illustration having the purpose of communication with children lies in making children interested by drawing their visual interest because it is one of children's expression ways. Also, in the image of simultaneous painting, children feels amused contacting sensitive and intellectual appealing of image structure having internal consistency, and they have strong interest because they want to translate this structure based on their own vision world. Also, ambiguity of paintings are found through the expression of simultaneity. In this process, children see not only external looks and also individual meaning using their imagination. Simultaneous expression can be helpful not make children's expression and forming ability lost by the force of perspective trends. Also, fairy tale illustration using simultaneous expression can encourage children to express their feelings and thoughts, not worrying about skills for explaining their experience or the subject to imitate adults' paintings. This study put the past, present and future on one image as the concept of 'Simultaneity' in the aspects of contents, and restructures various viewpoints using the modeling characteristics of 'simultaneity' in the aspect of form. As a result of expression, a simultaneous image makes diverse images with several stones and ways of seeing on a screen, and this is an appropriate expression for children's fairy tale illustration. Also, it can be used in illustration for adults who want to freely think and have pleasure escaping fixed thoughts in modem society. As examined above, the concept of 'Simultaneity' will help children wake up their curiosity and imagination, used as a theme or an expression, and it can be a good chance for children to have pure and honest expression in their own painting. I hope I will understand children more and find fairy tale illustration through this study.;현대의 동화 일러스트레이션은 정보의 전달 기능으로써 뿐만 아니라 아동을 위한 예술형식이라 할 수 있다. 아동을 위한 동화 일러스트레이션은 오늘날, 지나치게 교훈적이며 설명적이다. 이에 본 논문은 아동의 생각하는 법과 보는 법을 이해하여 그들이 흥미를 느끼는 내용과 형식을 찾아 호기심과 상상력을 일깨우는데 도움이 되는 표현 방법을 찾는데 그 목적이 있다. 아동은 이야기와 그림을 통하여 세상과 사물을 배우게 되는데, 그들에게는 보는 과정이 경험이요, 경험은 곧 그들의 지식이다. 이러한 삼각관계가 주기적 현상으로 그들의 잠재력을 쌓이게 하는 것이다. 풍부한 시각경험은 그만큼의 풍부한 개념을 아동이 가질 수 있도록 도울 수 있으며, 그들 자신의 표현 또한 풍부해진다. 시심상이 독창적 사고에 필수적이라는 아른하임에 따르면, 아동이 예술작품을 보면서 유발되는 인지과정, 즉 표면구조를 보면서 드러나는 단서들을 이용하여 추론하고, 그 결과 예술가의 의도한 심층 구조인 관념, 해석, 철학을 파악해 가는 동안의 이러한 다양한 정신조작을 통해 시심상은 더욱 독창적이 되고, 그것이 유발하는 정서는 더욱 강력해진다. 동화 일러스트레이션이 지향해야 하는바가 바로 이런 것이라는 전제 아래, 회화와 아동화와 원시회화에서 보여지는 표현특성 가운데 '동시성'을 통하여 새로운 시각형식을 찾고자 한다. 아동은 동시성적 그림화면에서 그 화면 구조를 해석하고 싶어하는 욕구를 느끼고 강렬한 관심을 가지게 되며, 해석해 가는 동안 그들의 상상력을 사용하게 된다. 또한 동시성적 이미지를 접하면서, 사물을 보는데, 하나의 시각만이 존재하는 것이 아니라 다양한 시각이 공존한다는 것을 알게 된다. 그것은 곧, 하나의 사물이나 사건에 여러 가지 의미와 개념이 담겨있음을 알게 되는 것을 의미하는데, 이것을 통해 아동은 풍부한 사고를 하는 계기가 된다고 본다. 본 논문에서는 먼저 큐비즘에서의 동시성의 개념과 동시성적 표현의 조형적 특징과 그 의의를 살펴보고. 두번째로는 아동의 인지특성과 그에 따른 표현특성과 발달단계를 알아본 후, 그들 자신의 그림에 나타나는 동시성적 특징들을 통해 아동의 생각하는 법과 보는 법을 이해하였다. 또, 세번째로 가장 순수하고 오염되지 않은 표현을 하는 원시회화에서 보여지는 동시성적 이미지를 살펴보았다. 이러한 이론적 배경에 입각하여, 어린이와 원시인들처럼 강요받지 않은 순수하고 자유로운 시각표현을 해 보았다. 여러 가지 이야기와 여러 가지의 시각이 하나의 화면에 공존하는 이러한 동시성적 이미지를 작품을 통해 형상화해 보았다. 앞에서 살펴 본 바대로 본 연구는 동시성이라는 하나의 '보는 법'을 통하여 아동에게 즐거움을 주고 상상력을 갖도록 돕는 표현형식을 찾는 시도라 할 수 있다.
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