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대안학교의 체육활동에 대한 사례연구

Title
대안학교의 체육활동에 대한 사례연구
Other Titles
The Case Study about Physical Activities in the Alternative School.
Authors
손호경
Issue Date
2007
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 대안학교의 체육활동 프로그램의 운영 특성에 대해 알아보고, 학교생활 부적응 학생을 중심으로 운영 중인 영산성지고등학교를 예로 고찰하여, 미래 체육교육 환경의 발전방안을 알아보고자 사례연구를 수행하였다. 영산성지고등학교의 전반적인 체육활동 현황과 학생 및 교사의 체육활동에 대한 인식, 학생의 체육활동을 통한 태도변화에 대해 알아보기 위한 방법으로 심층면담과 설문조사, 비참여관찰 그리고 문헌조사를 실시하였다. 연구대상에서 설문조사는 2, 3학년 학생 총 63명을 대상으로 하였으며, 심층면담은 정과체육수업, 계발활동 및 특성화교과 그리고 교과 외 체육활동을 경험한 학생 6명과 체육교사 1명을 대상으로 실시하였다. 자료 처리 방법은 설문지의 경우 SPSS WIN 10.0 프로그램을 사용하여 빈도분석과 백분율을 산출하였고, 심층면담은 반 구조화된 면담을 통해 귀납적 분석방법을 사용하여 분석하였다. 이상의 연구방법과 절차를 통하여 다음과 같은 결과를 얻었다. 첫째, 체육활동 인식에서는 정과체육수업, 계발활동, 특성화교과 선택과목 그리고 계속과목, 교과 외 체육활동, 전반적인 체육활동에 대한 실태와 인식 그리고 학생들의 태도에 대해 살펴봤다. 구체적으로 정과체육수업에 대해서는 88.5%가 만족하고 있었으며, 시설의 실질적 활용도 및 교구 장비 부족과 활동 참여시간의 증대 등에 대한 개선이 필요하다는 결과가 나타났다. 계발활동과 특성화교과 선택과목에 대해서는 체육을 선택한 학생이 57.1%로 나타났으며, 선택한 학생들의 91.7%가 만족하였고 시설의 실질적 활용도 및 교구 장비 부족에 대한 개선이 필요하다는 결과가 나타났다. 특성화교과 계속과목에 대해서는 46.85가 만족하지 않았으며 시간 조정과 자율적인 출석제도 등의 개선이 필요하다는 결과가 나타났다. 교과 외 체육활동에 대해서는 교과 외 체육활동에 참여한 58.7% 학생 가운데 73% 만족하였으며, 시설의 실질적 활용도 및 교구 장비 부족, 학교의 적극적인 배려와 관심 등의 개선이 필요하다는 결과가 나타났다. 또한 전반적인 체육활동에 대한 인식에서는 87.1% 체육활동이 생활에 긍정적인 변화를 주었으며, 영산성지고등학교의 50.8%가 체육활동 경험이 졸업 후에도 평생체육활동으로 영향을 미칠 것이라고 응답하였다. 둘째, 체육활동에 대한 현황에서는 학기 초에 스포츠 종목을 개설할 때부터 학생들의 의견을 수렴한 후 개설 하고 있었으며, 수업 내용에서도 상당 부분 학생들의 자율성을 보장하는 등 학생들에게 선택할 수 있는 기회를 제공하는 형식을 갖추어 스포츠 활동을 하고 있었다. 그러므로 학생들은 종목의 제한 없이, 그들의 선호 활동을 모두 할 수 있는 여건이 제공되었다. 또한 과별, 학년별로 구분하여, 2학년의 경우 2단위 수업을 일주일에 1시간 연강으로 실시하며, 3학년의 경우 4단위로 일주일에 2회 2시간 연강으로 실시하고 있었으며, 15명 내외의 소수정예 수업이기 때문에, 교사의 세심한 지도를 받으며 심화학습이 가능한 체제가 조성되고 있었다. 이러한 교사의 세심한 지도는 학생들로 하여금 교사에 대한 신뢰감을 형성하게 함으로써 체육수업에 더욱 열심히 즐겁게 참여하고 있었다. 그리고 2시간 연강으로 실시되는 체육수업은 첫 시간에 기초체력을 다지고, 두 번째 시간에 실제 스포츠 활동을 함으로써, 학생들의 체력 단련에도 힘을 기울이고 있었다. 학생들의 체력단련은 정과체육수업 외에 기숙사에 비치된 시설을 이용하여 시시때때로 이루어지고 있었으며, 화요일과 목요일에 방과 후 동아리 활동으로도 교사와 함께 체력운동을 실시하고 있었다. 따라서 최근 부각되고 있는 청소년의 체력저하 문제는 이곳에서 나타나고 있지 않은 듯 하였다. 또한 이 학교 3학년의 경우 일반 고등학교의 3학년과는 다르게 실제적으로 체육 수업을 하고 있어, 체육 교과가 다른 교과에 의해 소외 시 되거나 부가적인 의미로써 자리 잡고 있지 않았는데 그러한 이유 중에 하나로 체육활동을 통하여 체력 증진과 사회성 함양, 그리고 바른 생활의 기반을 마련할 수 있다는 강한 인식이 있기 때문이었다. 과거에 품행이 단정하지 못했던 학생들이 점점 건강한 생활로의 변화된 모습을 보여주고 있어 체육활동이 이들에게 기여한 바가 있다고 볼 수 있겠다. 매일 1시간씩 생활요가로 실시되는 아침운동은, 하루의 시작을 건강하게 만들고 규칙적인 생활 습관을 형성케 하여 체육활동이 생활의 일부분으로 인식할 수 있게 하는 좋은 계기를 마련하고 있었다. 뿐만 아니라 방과 후에도 전교생이 기숙사 생활을 하는 이점과 학교 주변 자연의 풍부함을 이용하여 교사 및 동료들과 자유로이 체육활동을 실시하고 있었다. 학교생활 부적응 학생을 중심으로 운영되는 영산성지고등학교의 학생들은 체육활동을 통하여 여러 가지 기본 정서를 함양하고, 어려운 상황에서 스스로 극복해 나아가 자신을 더욱 발전시킬 수 있는 기회를 경험함으로써 인내심과 끈기를 기를 수 있게 하며, 상대방을 위한 배려도 습득하는 등 인성적인 측면에서도 긍정적인 결과를 낳고 있었다. 그리고 정과체육수업 외에 계발활동 및 특성화교과의 선택과목에서 이루어지고 있는 다양한 체육활동 프로그램은 학생들에게 자신감을 불어넣어 주었으며, 프로그램을 제공하는 교사와 제공받는 학생들 모두 자부심을 느끼고 있어, 졸업 후 사회에 나가서도 평생 체육으로 이어질 수 있는 기반을 마련하는데 도움을 주고 있었다. 특히 아침운동의 경험은 학생들에게 굉장히 긍정적으로 작용하여 아침 일찍 일어나는 습관을 계속 유지하고 싶어 했다. 학교 자체에서도 체육교과를 인정하고 있어, 특성화교과와 계발활동에서 체육 관련 과목을 상대적으로 많이 개설하고 있었으며, 선택한 과목의 심도 있는 학습이 가능하도록 4단위의 집중 교육을 실시하고 있었다. 위와 같은 결과를 종합해 볼 때 영산성지고등학교에서 이루어지는 다양한 체육활동에 대해서 학생들 대부분은 긍정적인 인식을 갖고 참여하고 있었다. 하지만 체육활동에 대해 예상했던 것과는 달리 만족하지 않고 있는 학생의 비율 또한 높게 나타났고, 대부분의 학생이 전반적인 체육활동의 문제점으로 시설의 실질적인 활용과 교구 장비의 부족을 들었으며, 이러한 결과 학생들은 더욱 다양한 체육 프로그램을 실시하는데 있어 불편함을 겪고 있었다. 따라서 체육활동 운영의 활성화를 위해서는 시설 및 교구의 제고가 필요하다고 볼 수 있으며, 학교가 이러한 학생들의 요구에 부응할 수 있도록 재정적으로 배려해 줄 수 있어야 할 것이다. 또한 영산성지고등학교의 소수 정예 체육활동은 학생들이 개인별 지도를 받을 수 있고, 더욱 심도 있는 학습이 될 수 있다는 점에서 좋은 체제라고 생각하지만, 학생들이 스포츠 종목을 다양하게 실시하는 것에서는 문제점이 유발되기도 하였다. 축구와 같이 경기 인원을 총 20명 이상 필요로 하는 경우, 정과체육수업의 15명 내외 인원으로는 제대로 된 경기가 이루어지기 힘들었다. 하지만 그러한 문제점을 해소 하는데 방과 후 체육활동을 통해 1, 2, 3학년을 통틀어 실시하는, 비체계적이긴 하지만 수업 외 시간을 활용한 학생들의 요구 수용은, 좋은 체육활동의 성과를 맺을 수 있는 밑거름이 되는 것이라 생각한다. 따라서 학교와 교사는 영산성지고등학교가 교육과정의 자율적 운영이 가능하다는 이점을 활용하여, 학생들의 체육활동을 실시하는데 부족함이 없도록 끊임없이 노력해야 할 것이라고 사료된다.;This work is a case study with Youngsan-Seongji High School based on investigation of physical activities in the school for promoting improvement of entire physical education environment by providing some clues to problems with maladjusted students to school life and helping to solve problems with physical education in high schools at large. As methods of investigating Youngsan Seongji High School's entire physical activity conditions, students' and teachers' recognition of physical activities, and changes of students' attitudes through physical activities, we have taken in depth interviews, surveyed with a questionnaire, and carried out non-participatory observation and bibliographical research. The survey with a questionnaire has been carried out with 2nd and 3rd grades' 63 students. The in-depth interviews were held with 6 students and 1 teacher, who experienced regular physical classes, developmental activities, specialized subjects, and extracurricular physical activities. As for data processing, frequency analysis and percentage calculation with the results from the survey with a questionnaire using SPSS WIN 10.0, and analyzed those from the in-depth anti-structured interviews using the inductive methodology. The results of the above mentioned procedures and analysis can be summarized as the following. First, for the conditions of physical activities, 88.5% of the students were satisfied with regular physical classes and they reported that improvements were needed of substantial utilization of facilities, deficient equipment of educational instruments, and increase in activity hours for participation. For developmental activities and specialized selective subjects, 57.1% of the students selected the physical subject, 91.7% of whom were satisfied and reported that improvements were needed of substantial utilization of facilities, and deficient equipment of education instruments. With specialized continuative subjects, 46.8% were not satisfied, and reported that improvements were needed of time schedules and the autonomous attendance system. As for extracurricular physical activities, 73% out of 58.7% of the students who had participated in extracurricular physical activities were satisfied, and reported that improvements were needed of substantial utilization of facilities, deficient equipment of educational instrument, and the school authorities' positive consideration and interest. Furthermore, 87.1% of the students reported that the physical activities made positive changes in their life, and 50.8% of the Youngsan Seongji High School students believed that the activities would have influence on their lifelong physical activities even after graduation. Second, as for recognition of physical activities, the school let the students participate in various sport activities by providing them with opportunities for selection in that it introduced sport items based on students' opinions, and guaranteed students' autonomy to a considerable extent in class contents. Thus, the students were provided with conditions under which they freely participated in activities they preferred without any limitations on items. Classes were carried out with about 15 students, who were carefully guided by teachers, which created a system in which deepened learning was possible. As such guidance by teachers made the students hold confidence in the teachers, they participated more passionately and delightfully in physical class. And, the continuative class hours enabled the students to engage in physical practice by leading them to cultivate basic physical strength in the first part and to participate in actual sport activities in the second part. The students frequently worked out using the facilities equipped in the dormitory besides regular physical class hours, and carried out club activities with physical contents after school along with teachers on every Tuesday and Thursday. The students of Youngsan Seongji High School, which is managed concentrating on students maladjusted to school life, cultivated various basic emotions through physical activities, enhanced their patience and tenacity by overcoming difficult situations by themselves, further experiencing opportunities to develop themselves, and learning to consider others. Thus, the school showed positive results on the side of students' personality. In addition, the various physical activity programs, which were carried out within the developmental activities and specialized selective subjects besides regular physical classes, inspired the students with pride. The school itself acknowledged the physical subject, established relatively numerous sport-related classes in specialized subjects and developmental activities, and carried out intensive 4 unit education in order to enable in-depth learning of selected subjects. Generalizing the results above, most of the students had positive recognition of and participated in the various physical activities carried out at Youngsan Seongji High School. However, the rate of students who were not satisfied with the physical activities was unexpectedly high. Most of the students presented non-substantial utilization of facilities and deficient equipment of educational instruments as problems, and such results suggested that the students had difficulty in carrying out more diverse physical programs. Thus, we can tell that supplement of facilities and educational instruments for activating physical activity, the school should financially support the students' requests.
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