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e 브랜드 필요 요소를 통한 사례 연구

Title
e 브랜드 필요 요소를 통한 사례 연구
Authors
이수영
Issue Date
2003
Department/Major
정보과학대학원 멀티미디어학전공
Keywords
e 브랜드국내 카드사웹사이트멀티미디어학
Publisher
이화여자대학교 정보과학대학원
Degree
Master
Abstract
인터넷과 비즈니스 환경 변화는 이전의 기술우위 중심의 발전에서 고객관계를 중시하는 환경으로 변해감으로서 인터넷 환경에서의 장점이자 단점의 기술의 복제가 더 이상 의미 없음을 말해 준다. 이는 어떻게 브랜드를 구축하고 차별화시켜 고객에게 좋은 이미지를 심어주고 나아가 고객의 충성도를 높이는데 있다. 이러한 상황에서 e 브랜드의 구축은 웹사이트를 구축하거나 온라인 브랜드를 유지하기 위해서 더욱 연구되어야 하는 것으로 보고 오프라인 브랜드를 기반으로 한 e 브랜드 구축을 연구 대상으로 하였다. 따라서 본 연구에서는 첫째, e 브랜드가 속해 있는 e 비즈니스에서의 현황을 파악하고, 둘째, e 브랜드 구축으로 사용되고 있는 프로세스를 기반으로 e 브랜드의 필요 요소를 도출하고, 셋째, 도출된 요소를 사례분석을 통해 e 브랜드 구축에 대한 가이드를 제시한다. 본 연구에서는 현 업체에서 사용하는 e브랜드 구축 방법론과 이론적인 근거를 바탕으로 사례연구에서 쓰여질 8가지의 필요 요소를 추출하였다. 2002년까지 빠른 성장으로 다른 차별화를 모색하고 있는 여신금융업의 신용카드사 3곳을 선정하고(삼성카드, 국민카드, 엘지카드) 위에서 추출한 8가지의 필요 요소인 Branded Name, Design, Personalization, Contentware, Community, Communication, Commerce, Connection에 관한 적합성 조사를 실시하였다. 적합성 조사를 실시 결과 각 카드사 사이트는 전체적인 e 브랜드 구축의 요소를 모두 수용하고 있는 곳은 없었다. 삼성카드의 경우 Design에 부분에서는 e 브랜드의 요소에 적합했으나 Community에 관한 부분을 배제하고 있었다. 또한 국민카드의 경우 다양한 Contentware 부분에 치중을 하여 많은 정보를 제공하고 있었지만 Communication의 부분은 웹 사이트에서 찾아 볼 수가 없었다. 엘지카드의 경우 강력한 Personalization의 시스템을 가지고 있었다. 업계에서 Personalization와 Community를 가장 먼저 시작하였으나 이외 다른 필요 요소는 전반적으로 많이 부족한 상황이었다. 위에서 살펴본 바와 같이 3개의 카드사의 경우 온라인의 과다 경쟁으로 현재 비슷한 컨텐츠와 트랜드를 ?아 가는 경향을 가지고 있다. 각각의 사이트가 차별성을 찾기 위해 그리고 강력한 e 브랜드를 가지기 위해 노력을 해야 하며 각각의 카드사가 자신들만의 브랜드 이미지를 확고히 해야 할 것이다.;As the Internet and business environment is rapidly shifting into customer-centric one from purely technology-oriented growth, the duplication of technologies, the distinctivestrength as well as weakness of the Internet technology, is fast losing its ground. In other words, the future growth of a company will only be found in the company's capability to enhance positive image among its customers by establishing and differentiating its brand image and eventually, improve its customer relationship by strengthening customer loyalty. Given the circumstances, businesses are required to look into and conduct in-depth research of the establishment of an e-Brand in order to develop web-sites or maintain on-line brands. In this study, I tried to take a look at the establishment of an e-Brand from the perspective of an off-line brand development. To this end, I attempted to identify the current status of e-Brand from the context of e-Business, draw out required elements of an e-Brand based on the processesused in e-Brand development, and provide guidelines for e-Brand development based on case-study analysis of elements identified. For the purpose of this case-study analysis, I have defined eight required elements of an e-Brand based on e-Brand development methodologies and theoreticalrationale being used by businesses. The eight required elements defined are Branded Name, Design, Personalization, Contentware, Community, Communication, Commerce, and Connection. In this case-study, I have chosen 3 most leading credit card companies and applied the eight required elements in order to test adequacy of the e-Brand development of each company. The findings show that none of the credit companies tested have all of the eight required elements in their respective web-sites. In the case of Samsung Card, Design element was foundto be adequate for e-Brand but Community element was totally excluded. Meanwhile, Kookmin Card was found to put priority on Contentware and provides various information but, the element of Communication could not be found in its web-site at all. LG Card was found to have the strongest Personalization element. LG Card was the first-mover in pursuing Personalization and Community elements but found to be lacked in other fields of required elements. In overall, the three credit card companies were found to imitate each other's Content and Trend due to over-competition in on-line. Businesses are required to make efforts to differentiate their own web-sites, develop strong e-Brand and eventually, establish distinctive brand image of their own.
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