View : 52 Download: 0

Isamu Noguchi의 작품세계를 응용한 도자조형 연구

Title
Isamu Noguchi의 작품세계를 응용한 도자조형 연구
Other Titles
(A) Study of Formative Ceramic Art Applying Isamu Noguchi's Works with a Focus : on the Double Casting Technique
Authors
백진
Issue Date
2003
Department/Major
디자인대학원 디자인학과도자디자인전공
Keywords
Isamu Noguchi도자조형더블캐스팅
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
세기말, 그리고 새로운 밀레니엄의 시대적 불안한 분위기 속에서 주관성의 문제는 오늘의 미술에서 주도적인 모티브로 되돌아오고 있다. 그러나 예술에서의 주관성은 공기나 물과 같이 자연적으로 그냥 주어지는 것은 아니다. 예술은 사회 안에 얽혀 있지만 언제든 예술 그 자체에 의해 존속되기 때문이다. 반세기전에도 몇몇 작가들은 각자 그들이 속해 있는 문화, 환경 속에서 남과 다른 자신을 추구해왔다. 대다수의 작가들이 서구의 관점에서 동양적인 것을 분석해 왔는데, 이와 같은 흐름 속에서도 Isamu Noguchi는 동양철학의 정신적 바탕과 서양의 물질적, 직관적 사고를 유기적이며 기하학적인 표현 양식으로써 상징화하여 이를 작품 속에 부여하고자 하였다. 본 연구자는 이런 Isamu Noguchi의 조형 작품 속에 내포된 조형원리와 조형요소를 알아보고, 연구자만의 조형 언어로 받아들여 Double Casting 방법으로 도자조형에 응용하고자 하는데 목적이 있다. 본 연구의 이론적 배경으로 Isamu Noguchi의 예술관과 작품 속에 표현된 조형적 특성을 형상화하고 그 특징을 살펴보았다. 또한 인간의 감성을 자극하는 유기적 양식의 다양한 표현과 Double Casting과의 조화를 살펴보았다 표현방법으로는 유기적인 조형요소와 기하학적인 형태를 Double Casting 조형으로 조화시켜 도자조형에 심미적(審美的) 연속적 환영을 부여하였다. 작품 디자인 과정에 있어서는 Isamu Noguchi의 주관적 조형성에 근거하여 Double Casting 기법을 기술적인 측면으로 이용하는 법과, 유기적 선과 기하학적인 형태를 부분적으로 융화하는 법, 그리고 면을 색으로 이중 분할하는 방식으로 착시 현상을 주는 방법을 선택하여 표현하였다. 작품 제작방법으로는 Isamu Noguchi 조형의 특징인 상징화된 형태들을 강조하기 위하여, 세밀한 표현과 동일한 형태의 반복 제작에 적합한 석고틀을 이용하여 주로 이장주입성형을 선택하였다. 태토는 백색도와 강도를 높이기 위해 수퍼화이트 자기질 점토를 이용하였다. 유약은 섬세한 선과 형태의 효과적 표현을 위해 무유로 제작하거나, Double casting의 특징인 안쪽과 바깥쪽의 형태를 더욱 두드러지게 표현하기 위해 유약의 부분 분무시유, 또는 담금 시유를 시도하였다. 소성은 0.5㎥ 가스 가마와 1.5㎥ 가스 가마에서 마침온도 900℃로 8시간 동안 1차 소성하고, 0.3㎥ 전기가마(작품1, 2, 8)와 1.5㎥ 가스 가마에서 마침온도 1250℃로 산화염(작품3, 4, 5, 9, 10)과 마침온도 1200℃까지 산화염(작품6, 7)으로 나눠 9시간동안 2차 소성하였다 3차 소성은 0.3㎥ 전기 가마(작품1)에서 마침온도 800℃로 7시간 동안 전사기법을 이용하였다. 예술은 감각기능과 이질성을 세계에 부여하는 과정을 통하여 언제든 주관성의 잉여가치를 산출하고 삶과 환경의 진부함, 편견, 상투성 그리고 불합리한 상황의 한복판에 '창조적 간섭'의 빛으로 다가온다. 본 연구자는 창조적 주관성을 위해 노력해 온 Isamu Noguchi의 조형성, 즉 인간의 감정을 자연스럽하게 표현한 유기적 양식과 기하학적 양식의 접목을 통한 상징화를 Double Casting이라는 기술적인 방법과 어우러지게 표현한다는 것이 결코 쉽지 않음을 알 수 있었다. 그러나 Double Casting 조형은 상징성을 부여함으로써 기술적인 측면 뿐 만 아니라 이중적인 형태의 변형과 색의 변화를 부여함으로써 충분한 예술적 가치를 가지며 미(美)를 표현할 수 있다는 것을 알았다. 이러한 Isamu Noguchi의 작품세계를 작가의 주관적인 감성과 Casting이라는 유미적인 양식을 이용하여 도자예술로 조형화할 때, 자연스러운 미적(美的)즐거움이 표현되어 예술을 수용하는 관객에게 보다 더 진한 감동을 줄 수 있고, 대중을 도자예술이라는 장르에 더욱 친화시킬 수 있다고 생각한다.;In the midst of the vagueness of time and the uncertain atmosphere extended from the end of the century to the new millennium, subjectivity seems to have become the leading motif in art. In art, the incorporation of subjectivity differs from working from natural phenomena such as air and water. Although art reflects and speaks about our society, art continues to exist for arts sake also. From about half a century ago, artists have pursued themselves within their own distinct cultural environment. Most artists have analyzed Eastern art from the Western point of view. Therefore speaking along the same line, it is possible to state that Isamu Noguchi has tried to symbolically combine both the eastern spiritual philosophy with the physical and intuitive Western thinking into his works through organic and geometric presentation. This study analyzes the principles and elements of Isamu Noguchi's art works, and at the same time it tries to apply them into the studys double casting technique used in ceramic art by adopting Isamu Noguchi ' s formative language. Theoretically, this study examines Isamu Noguchi's aesthetics and formative characteristics presented in his works. The study also observes the organic sensibility and the double casting method shown in Isamu Noguchis work. In terms of artistic expression, the study examines the use of organic aesthetics in a formative interpretation harmonizing them with the double casting technique in ceramics. In the design process of the work, the study concentrates on two aspects. One, the application of the double casting method based on Isamu Noguchi's subjective appreciation of form, the other, the experimentation of color and optical illusion, by harmonizing and playing with organic lines and geometric shapes. The clay work was made by using the slip-casting technique where clay slip is poured into plaster molds. The method is apt for fine expressions and repetitive productions of identical works. Furthermore, it emphasizes the symbolical lines and shapes of Isamu Noguchi's ceramic forms. The porcelain clay body was mainly used and matt non-shiny glaze was used for the presentation of delicate lines and shapes. With some works the glaze was partially sprayed or dipped. The first firings were conducted in 0.5㎥ and 1.5㎥ gas kilns. The firing progressed in 8 hours reaching a temperature of 900℃. The second firings were done in 0.3㎥ and 1.5㎥ electric kilns (Works 1, 2, 8) for 9 hours to 1250℃ in an oxidization firing (Works 3, 4, 5, 9, 10) and also to 1200℃ oxidation (Works 6, 7). The third firing was also conducted in an electric kiln. Here, the forms had decals and the kiln was fired for 7 hours reaching a temperature of 800c (Works 1). Art always produces subjective surplus values and comes as 'creative lights' in the middle of the triteness, prejudice, conventionality and absurdity of life. Furthermore, it endows the world with sensibility and heterogeneity. This study has proved that the process of interpreting the formative significance of an existing artist is not an easy task. However, the sublimation of Isamu Noguchi's views on form in conjunction with the study's subjective sensitivity and aesthetics shown through the use of the Double casting technique in ceramics has been interesting and exciting. Conclusively, such expressions in ceramic art can appeal to the public in a more friendly genre.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
디자인대학원 > 도자디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE