View : 567 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author김희준-
dc.creator김희준-
dc.date.accessioned2016-08-25T02:08:03Z-
dc.date.available2016-08-25T02:08:03Z-
dc.date.issued2003-
dc.identifier.otherOAK-000000028797-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/175124-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000028797-
dc.description.abstract본 연구는 중학교 과학2 물질 영역에 대하여 교과서에 제시된 탐구 요소를 7차 교육과정에서 제시한 탐구 과정과 탐구 활동으로 분류해보고 실험 활동이 전체 탐구 요소 중 차지하는 비율을 교과서별로 비교 분석하였다. 교과서에 제시된 실험 활동 중 실험이라고 명시되어 있으며 6종의 교과서에 공통적으로 제시된 실험을 위주로 8개의 실험 주제를 선정하고 실험의 적합성을 판단할 수 있는 항목으로 실험 소재, 실험 기구, 실험 장치, 실험 진행 과정, 실험 소요 시간의 5가지 분석 항목을 설정하였다. 각 항목에 대해 적합, 미흡, 부적합의 3단계로 적합성을 판단하였고 실험을 수행하면서 나타난 문제점을 분석하고 수업 시간에 수행하기에 적합한지 판단하였다. 이 연구에서 제시한 연구 문제에 대해 연구 결과를 종합하면 다음과 같다. 첫째, 6종의 교과서에 제시된 탐구 요소를 분석한 결과 탐구 활동 요소와 탐구 과정 요소를 구분하지 않고 혼용하고 있었다. 둘째, 교과서에 제시된 탐구 과정 요소를 기초 탐구 요소와 통합 탐구 요소로 구분해 볼 때, '관찰', '분류', '측정' 등 기초 탐구 요소가 대부분이며 통합 탐구 요소로는 자료 해석만 제시되어 있어 기초 탐구 요소의 비중이 높은 것으로 나타났다. 셋째, 탐구 활동 요소를 살펴본 결과 실험 활동이 탐구 활동 요소의 대부분을 차지하므로 결과의 정확성을 확보할 수 있는 실험 방법의 제시가 필요하다. 실험 주제별로 작성한 적합성 판단 결과를 종합하여 항목별로 분석해보면 다음과 같다. 첫째, 실험 소재와 실험 기구의 종류는 실험에서 요구하는 결과에 적합하게 제시되어 있는 것으로 나타났다. 둘째, 실험별로 부적합하다고 판단된 항목은 실험 기구의 크기 제시, 조별 수량 제시, 진행 순서, 양, 농도, 온도 제시 순으로 나타났다. 셋째, 교과서별로 적합성 판단 결과를 분석해본 결과 가장 적합한 실험 활동으로 판단되는 교과서는 주제별로 다르나 전체적으로 D교과서가 적합성 판단 기준에서 제시한 조건들을 만족하는 것으로 나타났다.;The purpose of this study is to analyze inquiry process and inquiry activities proposed in the unit on matter in science textbooks for second-year middle school students based on the 7^(th) National Curriculum, and examine their appropriateness by developing criteria for determining whether experiment activities among the inquiry activities are composed of appropriate methods and procedures to get accurate experiment results. The researcher first compared styles of expression of inquiry factors proposed in textbooks and classified them into types of inquiry factors proposed in the 7^(th) National Curriculum, and then analyzed the portion of experiment activities in the whole of inquiry factors. Selecting six experiment subjects from experiment activities for the unit on matter, the researcher defined evaluation criteria to determine the appropriateness of experiment methods and procedures. Five items 'experiment materials', 'experiment equipment', 'experiment apparatus', 'experiment procedure' and 'time required' were selected as criteria for appropriateness and each item was subdivided. The measure of the appropriateness of experiments was divided into three scales, appropriate, insufficient and inappropriate. For the selected six experiment subjects, this study performed experiments according to the methods and procedures suggested in textbooks and determined the appropriateness of the experiments. The results of analyzing inquiry factors are as follows. First, many of textbooks describe inquiry activities and inquiry processes mixedly without distinction. Second, basic inquiry factors showing more importance when it is categorized into basic inquiry factors and intergrated inquiry factors from the text book. Third, after observing inquiry activities factors, an accurate experimental method is needed. because experimental activities are the most important part in inquiry activities factors. The results of experiment activities in the textbook are as follows. First, it was shown that experimental materials and the experimental equipment fitted well to the expected experimental result. Second, unadaptable categories are in following order the size of experimental equipment, inaccurate information, procedure, quantities, concentration, and temp. Third, those text books showing most suitable experimental activities are different in many things. but in general textbook D satisfies the most condition.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = xi Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 및 목적 = 1 B. 연구 내용 = 4 Ⅱ. 이론적 배경 = 5 A. 과학교과와 교육과정 = 5 B. 실험 활동 = 10 C. 실험 활동에 대한 선행 연구 = 12 Ⅲ. 연구 절차 및 방법 = 15 A. 연구 자료 = 16 B. 연구 방법 = 16 C. 연구의 제한점 = 20 Ⅳ. 연구 결과 및 논의 = 21 A. 탐구 요소 분석 = 21 B. 실험 활동의 적합성 분석 및 논의 = 26 1. 실험 주제 1 : 끓는점 측정 = 26 2. 실험 주제 2 : 녹는점과 어는점 측정 = 32 3. 실험 주제 3 : 밀도 측정 = 38 4. 실험 주제 4 : 고체의 용해도 = 43 5. 실험 주제 5 : 기체의 용해도 = 49 6. 실험 주제 6 : 거름법 (용해도 차이를 이용한 혼합물의 분리) = 54 7. 실험 주제 7 : 증류법 (끊는점 차이를 이용한 혼합물의 분리) = 59 8. 실험 주제 8 : 크로마토그래피 = 65 Ⅴ. 결론 및 제언 = 71 참고문헌 = 74 Abstract = 78-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent4098903 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject물질 영역-
dc.subject실험 활동-
dc.subjectExperiment Activities-
dc.title중학교 과학2 교과서 물질 영역의 실험 활동 비교 분석-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedAnalysis of Experiment Activities in the Middle School Science Textbook 2 : Chemistry field-
dc.format.pagexii, 80 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 화학교육전공-
dc.date.awarded2003. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 화학교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE