View : 42 Download: 0

키네틱 타이포그래피의 움직임에 관한 시지각 효과 연구

Title
키네틱 타이포그래피의 움직임에 관한 시지각 효과 연구
Authors
황성원
Issue Date
2002
Department/Major
디자인대학원 디자인학과정보디자인전공
Keywords
키네틱타이포그래피시지각효과정보디자인
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
인간이 만들어낸 위대한 발명중의 하나인 문자는 서로의 의사전달을 하기 위한 말의 시각적인 기호로써 끊임없이 발전되어 왔다. 더욱이 끊임없이 발전하는 과학 기술은 디지털 미디어의 등장과 영상문화의 발달, 컴퓨터 애니메이션과 같은 테크놀러지의 발전을 가져 왔으며 이것은 문자 문화에서 이미지 문화로의 이행을 촉진시키는 영상문화의 전성기를 가져왔다. 이는 컴퓨터 통신, 인터넷의 등장으로 쌍방향 커뮤니케이션 즉 인터랙션이 가능해 지면서 또 다른 새로운 국면을 맞게 되었으며 현재 우리가 살고 있는 21세기는 커뮤니케이션 사회에 있어 정보를 전달하는 방법까지도 다양하게 변화시키고 있다. 또한 이러한 변화는 디자인 영역 전반에 영향을 미치고 있으며 미디어가 확장시킨 인간의 커뮤니케이션 능력은 커뮤니케이션의 범위, 전달 속도 그리고 정보량의 측면에서도 새로운 혁명을 불러일으키고 있다. 때문에 커뮤니케이션의 매개체로서 타이포그래피도 그것이 사용된 매체의 속성에 따라 그 역할도 확대되고 있으며, 시대에 따른 매체의 변화는 타이포그래피 분야에 새로운 방향을 제시하고 있다. 타이포그래피는 문자의 의미 전달 기능을 기반으로 한 조형미를 추구하는 것으로 과거에는 전통적인 정보체계인 인쇄라는 매체를 통한 수동적인 정보 전달의 기능을 수행해 왔다면 영상, 디지털을 통한 매스커뮤니케이션 환경의 등장은 타이포그래피의 표현 공간을 종이라는 2차원적 정적 공간에서 동적이고 청각적 요소까지 포함된 영상 매체의 공간으로 확장시켰다. 이제 타이포그래피는 더 이상 언어적 정보만을 가지고 정지된 텍스트만을 보여주는 것이 아니라 영상, 나아가 음향까지를 접목하여 사용자의 시각과 청각을 통해 빠르고 쉽게 정보를 습득한 수 있는 키네틱 타이포그래피(Kinetic Typography)로 발전하고 있다. 본 논문은 키네틱 타이포그래피에 관한 움직임의 조형과 인지에 따른 기본적인 이론을 점검하기 위한 것으로 키네틱 타이포그래피의 움직임이 속도, 방향, 시점, 시간 등의 다양한 요소에 따라 어떠한 변화를 주며 또한 의미 전달에 어떠한 영향을 미치는지와 같은, 움직임에 의한 시지각 효과에 대하여 연구하고자 한다. 또한 이제까지의 의사전달이라는 언어적 기능 중심의 표현방식 외에 시각적 조형기능을 강화하여 시각 이미지를 효과적으로 표현함으로서 전달하려는 메시지의 내용을 정확하고 신속하게 전달하는 방법을 키네틱 타이포그래피의 디자인 사례와 새롭게 시도되고 있는 실험적 작품들을 연구하여 영상언어로서의 키네틱 타이포그래피의 새로운 가능성을 모색하고자 한다.;Letter, one of the greatest invention by human-being, has developed as a visual symbol of speech to communicate with each other. And ceaselessly developing sciences have led to the improvement of such technologies as computer animation, imaging, and other digital media, which enabled the culture of image that catalyzes the switchover from character culture to image culture. This has taken a new turn according to the computer communication and internet that realized the interactive communication, and is transforming the way information is transmitted in the 21th century communication society. And these changes have impact on the whole part of design field and the communicative faculty of human-being extended by media, are stirring new revolution in the aspect of information quantity, speed of transmission and the scope of communication. Accordingly, the role of typography as the media of communication, is getting extended and a new direction of typography is being suggested, based on the change of media with time. Typography is one of the way to pursue the formative aesthetics based upon the function of transmitting meaning of letter that has done the role of passively conveying the information through the media of printing, a traditional information system. But the typography in the age of digital mass communication is extended to the space of image media including the auditory and dynamic element from the static 2-dimensional space on paper. Now the typography is not only showing the static text based on the language information, but also developing as kinetic typography that can acquire the information through the auditory and visual sense of user. This paper is intended to study on the visual perception of motion and the influence of it according to the elements such as speed, direction, time and viewpoint, in order to examine the basic theory in keeping with the recognition and formation of motion regarding kinetic typography. And new possibility of kinetic typography will be searched as symbolic language by studying the tentative works that are newly tried, and many kinetic designs cases including the method of rapid and precise transmission of message contents based on the effective expression of visual image strengthened with the visual-formative function other than the simple communication featured by language-oriented expression methodologies.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
디자인대학원 > 정보디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE