View : 1526 Download: 0

유치원 교사들간의 인간관계에 관한 연구

Title
유치원 교사들간의 인간관계에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on the human relations between kindergarten teachers
Authors
이고미
Issue Date
2002
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Keywords
유치원교사인간관계유아교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
This study is to examine the level of satisfaction and dissatisfaction at human relations between kindergarten teachers in Korea, and, in concrete terms, to examine factors that kindergarten teachers are satisfied or dissatisfied with. According to this purpose, issues of this study are as follows. 1. How are the human relations between kindergarten teachers? 2. How are the human relations between kindergarten teachers and supervisor? The subjects of this study were 30 teachers engaged in public kindergartens, which are located in Seoul downtown. As methodology of this study, to examine the satisfaction and dissatisfaction at human relations between kindergarten teachers, a telephone interview was performed. To understand the human relations between teachers, the questionnaire made by No Heung-Sun(1999) for middle school teachers was modified to be suitable for the actual conditions of kindergarten and applied to the interview. The collected data was placed in the order of significance from the viewpoint of teachers by each field, and cases were arranged by each question. Findings of this study are as follows. First, kindergarten teachers responded that, with respect to the human relations between teachers, the satisfaction at relations between peer teachers was influenced greatly when they cooperated with and were in union with other teachers for given works. They responded that the satisfaction at the human relations was affected by in the order of followings; excellent work treatment ability of peer teachers, working with responsible and truth attitude, leading the mood with humor and laughter, telling progressive and positive words, and praising and encouraging between peer teachers. Second, kindergarten teachers responded that the dissatisfaction at relations between peer teachers was influenced highly concerning the human relations between peer teachers when they did not cooperate for kindergarten works in events. They responded that the dissatisfaction at the human relations was affected by in the order of following; negligence and unfaithfulness in work or class, insulting backbiting, haughty bearing for a specific field, boasting of the works that order teacher performed to a manager as if they did, leading of words in advance of behaviors, and parents' complaint due to excessive physical punishment to students. Third, kindergarten teachers responded that the satisfaction at human relations with a supervisor was greatly affected when he/she treated kindergarten works democratically. They responded that the satisfaction at the human relations was affected by in the order of followings; systematic and consistent work instruction, consideration and tolerance for all teachers, recognition of teachers ability and praise and encouragement, entrustment of teachers with the task entirely, formation of harmonization mood, taking the lead with a research attitude, and consideration of teachers privately. Fourth, kindergarten teachers responded that the dissatisfaction at human relations with a supervisor was influenced highly when he/she did not consider teachers' opinion and enforced works one-sidedly. They responded that the dissatisfaction at the human relations were affected by in the order of followings; private claim regardless of public and private matters, inconsistent and incompetent to treat works, calling them for disadvantages instead of advantages, scolding of only teachers according to parents, unreasonable claim related to personnel affairs, partiality only to privately acquainted teachers, and feeble attitude toward some strong teachers.;본 연구의 목적은 우리나라 유치원 교사들간의 인간관계 만족감과 불만족감을 알아보고, 구체적으로 어떤 요인에 만족감을 느끼는지, 어떤 요인에 불만족감을 느끼는지를 알아보는 데에 그 목적이 있다. 이에 따른 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 1. 유치원 교사들의 동료교사들간의 인간관계는 어떠한가? 2. 유치원 교사들의 원감과의 인간관계는 어떠한가? 본 연구의 대상은 서울 시내에 소재한 공립 유치원에 재직 중인 교사 30명이었다. 연구 방법으로는 유치원 교사들간의 인간관계의 만족감과 불만족감을 알아보기 위하여 전화 인터뷰를 실시하였다. 교사들간의 인간관계를 파악하기위해 노흥순(1999)이 중학교 교사들을 대상으로 제작한 도구를 유치원 실정에 맞도록 수정한 문항을 사용하여 인터뷰를 하였다. 수집된 자료는 각 분야별로 교사들이 중요하다고 생각하는 순서대로 순위를 매기고, 각 문항별로 사례를 정리하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 유치원 교사들은 동료교사들과의 인간관계에서 동료 교사가 주어진 일에 합심·협력하는 것이 만족감에 가장 영향을 미친다고 응답하였으며 자신의 어려운 문제를 솔선하여 도와줌, 자신의 고충을 들어주고 이해해 줌, 동료교사의 업무처리 능력이 뛰어남, 책임감 있고 성실한 자세로 일함, 유우머와 웃음으로 분위기 이끔, 진취적이고 긍정적인 말투를 자주함, 동료교사간에 서로 칭찬·격려해 줌의 순으로 만족감에 영향을 준다고 응답하였다. 둘째, 유치원 교사들은 동료교사들과의 인간관계에서 동료교사가 유치원 행사시 협조하지 않는 것이 불만족감에 가장 영향을 미친다고 응답하였으며 업무나 수업을 소홀히 하고 불성실함, 본인이 없는데서 모욕·험담함, 어떤 분야에 능력이 있다고 거만함, 관리자 앞에서 다른 사람이 한 일을 자신이 한 것처럼 자랑함, 행동보다 말을 앞세움, 학생들에게 무리한 체벌로 학부모 원성을 들음 순으로 불만족감에 영향을 준다고 응답하였다. 셋째, 유치원 교사들은 원감과의 인간관계에서 원감이 유치원 일을 민주적인 방법으로 처리하는 것이 만족감에 가장 영향을 미친다고 응답하였으며 체계적이고 일관성 있는 업무지시, 모든 교사에게 관심을 가지며 배려와 관용을 베품, 교사들의 능력을 인정해 주고 칭찬·격려함, 큰 줄기만 제시하고 교사에게 일임함, 인화·단합하는 분위기 조성, 솔선하여 연구자세로 임함, 교사들에 대하여 사적으로 배려함의 순으로 만족감에 영향을 준다고 응답하였다. 넷째, 유치원 교사들은 원감과의 인간관계에서 원감이 교사의 의견을 고려하지 않고 일방적 업무 강행하는 것이 불만족감에 가장 영향을 미친다고 응답하였으며 공과 사를 구분하지 못하고 사적인 요구를 함, 일관성 없고 업무처리 무능력함, 장점보다는 단점만을 추궁함, 학부모 말에 의해 교사만 꾸짖음, 인사 관련 부당한 요구를 함, 사적으로 친분이 있는 교사만을 편애함, 일부 거센 교사에게 약함의 순으로 불만족감에 영향을 준다고 응답하였다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE