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유아기 읽기, 쓰기 교육에 대한 교사와 부모의 인식

Title
유아기 읽기, 쓰기 교육에 대한 교사와 부모의 인식
Other Titles
(The) Perception of kindergarten teachers and parents about reading & writing education for early childhood
Authors
조희수
Issue Date
2002
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Keywords
유아기읽기쓰기유아교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
The purpose of this study is to survey the perceptions of teachers and parents about reading & writing education for early childhood, and to find the differences between them. According to this purpose, the main subjects of study as follows were set up. 1. How are the perceptions of teachers and parents about the necessity of reading & writing education for early childhood? 2. How are the perceptions of teachers and parents about the reading & writing ability and the time to teach reading & writing on early childhood? 3. How are the perceptions of teachers and parents about the teaching method of reading & writing education for early childhood? 4. How are the perceptions of teachers and parents about the problem of reading & writing education for early childhood? In order to this study, I researched 252 teachers and 415 parents of kindergartens in seoul. The questionnaire, which was the method of this study, was made by me though examinations of preceding studies. The questionnaire consised of 53 questions of investigate method and the problem of reading & writing education for early childhood. The questionnaire were verified content validity by early childhood education professors. For analyzing collected data, X^(2)-test and t-test were used. The results of this study are as follows; First, Both of teachers and parents take in for granted that reading & writing education for early childhood is quite necessary. But, there was difference the reason why that is necessary. The teachers perceived that because children get to the stage for reading & writing. The parents perceived that because reading & writing education in early childhood is helpful to elementary education. And Both of teachers and parents perceived that reading & writing education for early childhood is from the requirement of parents. Second, it was shown a different perceptions between teachers and parents about the reading & writing ability that children have to get and the time to teach reading & writing on early childhood. Both of teachers and parents pointed that children have to reach to read simple sentence and to write a short word on early childhood. But, totally, parents perceived the reading & writing ability on early childhood much higher than teachers. About the time to teach, teachers pointed 4 years old is suitable for reading, but, parents pointed 5 years old. And for writing, both of them pointed 5 yeard old is suitable. Totally, teachers perceived the time to teach reading & writing much earlier than parents. Third, There was difference about the teaching method of reading & writing education for early childhood between teachers and parents. In case of the teacher, they perceived that undirective teaching methods is more effective than directive teaching methods. But, in case of the parents, they perceived that a directive teaching methods is more effective than undirective teaching methods. Finally, There was difference about the perceptions about problem of reading & writing education for early childhood between teachers and parents. teachers pointed that most important problem is the gap of children's developmental stage. But, parents pointed that most important problem is the lack of parents' own endurance.;본 연구의 목적은 유아기 읽기, 쓰기 교육을 담당하고 있는 교사와 부모의 읽기, 쓰기 교육에 대한 인식과 그 차이를 알아봄으로써 올바른 유아기 읽기, 쓰기 교육을 위한 방향을 세우는데 필요한 기초자료를 제공하는 것에 있다. 위와 같은 목적을 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다. 1. 유아기 읽기, 쓰기 교육의 필요성에 대한 교사와 부모의 인식은 어떠한가? 2. 유아기 읽기, 쓰기 교육의 수준 및 시기에 대한 교사와 부모의 인식은 어떠한가? 3. 유아기 읽기, 쓰기 교육 방법에 대한 교사와 부모의 인식은 어떠한가? 4. 유아기 읽기, 쓰기 교육의 문제점에 대한 교사와 부모의 인식은 어떠한가? 본 연구는 서울시에 위치한 유치원에 재직 중인 만 5세 학급의 교사 252명과 만 5세 유아의 어머니 415명을 대상으로 하였다. 연구도구는 관련된 선행 연구에서 사용된 질문지와 관련문헌을 근거로 하여 본 연구자가 교사용과 부모용 2가지로 제작한 질문지였다. 연구도구의 구성은 읽기, 쓰기 교육의 전반적인 사항으로 필요성과 그 이유, 요구자, 교육 시기 및 수준, 교육방법 등에 관한 10문항, 읽기, 쓰기 교육 활동 25문항, 읽기, 쓰기 교육 방법 18문항으로 총 53문항으로 구성되었다. 유아교육 전문가로부터 내용 타당도를 검증 받아 설문지를 배부 및 회수하였고, 자료는 읽기, 쓰기 교육의 전반적인 문항들에 관해 교사와 부모의 인식 차이를 알아보기 위해서는 x^2검증을, 읽기, 쓰기 교육활동 및 자료에 관한 문항들은 t검증을 통해 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 유아기 읽기, 쓰기 교육의 필요성에 대해 교사와 부모는 모두 필요하다고 생각하였다. 그러나, 그 이유로 교사는 유아의 발달단계에 적절하기 때문에, 부모는 초등교육의 준비가 되기 때문이라 인식하여 차이가 있었다. 유아기 읽기, 쓰기 교육이 누구의 요구에 의해 이루어지고 있는가에 대해 교사와 부모는 모두 부모의 요구에 의한다는 인식이 높았다. 둘째, 유아기 읽기 교육의 수준에 대해 교사와 부모는 읽기는 간단한 문장 읽기의 수준까지, 쓰기는 단어 쓰기의 수준까지 이루어 져야 한다는 것에 가장 높은 인식을 보였다. 그러나, 부모의 경우 동화책 능숙하게 읽기, 문장 쓰기까지 이루어져야 한다는 생각도 많이 나타났다. 따라서, 전체적으로 부모가 교사보다 더 놓은 수준까지로 인식하고 있어 의미 있는 차이를 보였다. 읽기 교육의 시기에 대해서 교사는 만 4세부터, 부모는 만 5세부터라고 인식하고 있었으며, 쓰기 교육의 시기에 대해서는 부모와 교사가 모두 만 5세부터라고 인식하고 있었다. 전체적으로는 교사가 부모보다 더 이른 시기부터 시작한다고 하여 유의미한 차이를 보였다. 셋째, 유아기 읽기, 쓰기 교육 방법에 대해서 교사와 부모는 일상생활을 통해서 자연스럽게 습득해야 한다는 인식이 가장 높았다. 유아기에 적절하지 않은 성인의 직접적인 지도나 개입, 가정방문 학습지나 학원을 통한 습득에 대해 교사는 부정적인 인식이 높았으나, 부모는 긍정적으로 인식하고 있는 경우도 높게 나타났다. 또한, 지도방법에 있어서 부모와 교사는 단어법이 가장 적절하다 인식하고 있었으며, 교사가 부정적으로 인식한 자모법이나 음절법에 대해서 부모는 어느 정도 적절하다고 인식하고 있음을 보였다. 넷째, 유아기 읽기, 쓰기 교육에 가장 적절한 집단 형태에 대해서 교사와 부모는 개별적으로 하는 것이 가장 바람직하다고 인식하고 있었다. 다섯째, 유아기 읽기, 쓰기 교육에 관한 정보 습득 방법에 대해서 교사는 전문서적이나 정보지를 통하여, 부모는 다른 학부모와의 정보교환을 통하여 얻는다고 인식하고 있는 것으로 나타났다. 여섯째, 유아기 읽기, 쓰기 교육 활동에 대하여 교사가 부모보다 높은 인식을 보인 활동들은 비형식적이고 비지시적인 활동들 이였으며, 부모가 교사보다 높은 인식을 보인 활동들은 형식적이고 지시적인 활동들 이였다. 또한, 유아기 읽기, 쓰기 교육 자료에 대해서도 교사가 부모보다 높은 인식을 보인 자료들은 비형식적이고 비지시적인 자료들 이였으며, 부모가 교사보다 높은 인식을 보인 자료들은 형식적이고 지시적인 자료들 이였다. 일곱째, 유아기에 읽기, 쓰기 교육의 문제점에 대해 교사는 유아 수준의 개인차를, 부모는 부모 자신의 인내심 부족을 가장 큰 문제로 인식하고 있었다.
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