View : 11 Download: 0

자기조절 학습전략이 사회과 학업성취도에 미치는 영향

Title
자기조절 학습전략이 사회과 학업성취도에 미치는 영향
Other Titles
The Effects ofthe Self-Regulated Learning Strategies on Social Studies Academic Achievement
Authors
이소정
Issue Date
2007
Department/Major
교육대학원 일반사회교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
The purpose of this study was to examine the effects of the Self-Regulated Learning Strategies on Social Studies Academic Achievement. To achieve these purposes, the research questions were established as follows ; First, was the Self-Regulated Learning Strategies effective for the middle school student academic achievement? Second, Do the element of the Self-Regulated Learning Strategies influence on the Social Studies Academic Achievement? Third, we will see different change in using Self-regulated learning strategies according to the level of academic achievement. In order to verify these hypotheses , the subjects of the middle school third student selected from Seoul. and then the Self-Regulated Learning Strategies test and Social Studies test were given to the middle school third student. The experimental test used in this study were drawn from Self-Regulated Learning Strategies by Zimmerman and Martinez-Pons(1988). The data were by computerised using SPSS. The fact analysis, multiful regression analysis were used to verify the hypothesis in this study. The results of analyses are as follows : First, In result, four factors, in the factors of Self Control Learning Strategy that are newly induced, were meaningfully related with the Degree of Learning Achievement of Social Subject. Especially, in the four factors, Demanding Social Help, Organization and Conversion, Searching Information and Self Evaluation, the Demanding Social Help was the most related. Thus, in the seven factors that were deduced from Self Control Learning Strategy by factor analysis, four factors, Demanding Social Help, Organization and Conversion, Searching Information and Self Evaluation were meaningfully related. Especially, the result of 23 questions in 46 questions were meaningful with the Degree of Learning Achievement of Social Subject. In according to this result, it can be considered that Self Control Learning Strategy is meaningfully related with the Degree of Learning Achievement of Social Subject. Secondly, in according to the result of analysis for the difference between the Degree of Learning Achievement of Social Subject and the Self Control Learning Strategies used by the low, middle and high groups, the six factor in the seven factors of Self Control Learning Strategy were meaningfully related with the low, middle and high groups of the Degree of Learning Achievement of Social Subject. The six factors were Searching Information, Demonstration and Memorization, Demanding Social Help, Maintaining Record and Checking, Organization and Conversion and Self Evaluation. Especially, it was appeared that the Searching Information contributed the most highly to Degree of Learning Achievement. In according to this result, it could be found out that the Searching Information contributes the most highly to Degree of Learning Achievement and the group of higher Degree of Learning Achievement uses more Self Control Learning Strategy. The results of this study were as follows, In conclusion, the Self-Regulated Learning Strategies was effective on enhancement the Social Studies Academic Achievement.;학생이나 교사, 그리고 학부모 학교에 이르기까지 대한민국에서 가장 중요시하게 여기고, 많은 관심을 불러일으키는 것은 “성적”일 것이다. 따라서 교육현장에서 학생의 학업성취도에 영향을 미치는 변인에 대해서 많은 이론과 연구가 행해지고 있다. 학업성취도에 영향을 미치는 변인을 보면, 개인적인 요인, 가정적인 요인, 환경적인 요인등 수없이 많은 요인들이 학업성취도에 영향을 준다고 한다. 학업성취도에 수많은 변인들 중에서도 특히, 모든 학생들이 고민하는 공부하는 방법 즉, 학습전략에 대해서 논하고자 이 주제를 택하게 되었고, 많은 학습전략 중 초인지 전략에 해당하는 자기조절학습전략이 사회과 학업성취도에 미치는 영향에 대해서 알아보고자 한다. 자기조절 학습전략은 학습을 보다 효과적으로 잘하기 위하여 학습자가 취하는 모든 사고와 행동이라고 정의되어지는데, 교육학에서 자기조절 학습전략에 대한 연구가 많이 진행되고 있지만, 학업성취도 측정의 연구에서도 대부분의 과목이 국어과와 영어과에 중점적으로 진행되었으며, 수학과나 과학과 자체에서의 자기조절 학습전략에 관한 연구는 이루어지고 있지만, 사회과에서는 이루어지지 않았다는 점에서 이 연구의 주제를 정하게 되었다. 이에 이론적 배경과 선행 연구를 기초로 하여 학업성취에 영향을 미치는 여러 가지 요인 중 학업성취에 영향을 미치는 요인으로 자기조절 학습전략을 정하고 이 각각의 요인들이 학업성적에 어떤 영향을 미치는지에 대해서 알아보고자 이 연구를 하게 되었다. 본 연구의 연구문제는 다음과 같다. 연구문제 1.자기조절 학습전략과 사회과 학업성취도와 의미있는 관련이 있는가? 연구문제 2. 자기조절 학습전략의 요인 중 사회과 학업성취도에 가장 큰 영향을 미치는 요인은 무엇인가? 연구문제 3.사회과 학업성취도가 상위, 중위, 하위 집단이 사용하는 자기조절 학습전략의 요인과 차이가 있는가? 연구방법은 자기조절 학습전략과 사회과 학업성취도와 의미있는 관련이 있는가의 연구 문제를 위해서 자기조절 학습전략의 차원을 요인분석을 한 후에 새로운 개념을 붙인 후에, 새로운 개념을 독립변수로 하고 학업성취를 종석변수로 한 후 자기조절 학습전략과 사회과 학업성취도와 의미있는 관련이 있는가의 연구문제와 자기조절 학습전략의 차원 중 사회과 학업성취도에 가장 큰 영향을 미치는 요인은 무엇인를 알아보기 위해서 회귀분석을 하였고, 사회과 학업성취도가 높은 집단과 낮은 집단이 사용하는 자기조절 학습전략의 요소와 차이가 있는가의 연구문제를 알아보기 위해서 사회과 학습 성취도 집단은 사회과 학업성취도 상위집단(55점~85점)은 52명인 20.7%, 사회과 학업성취도 중위집단(16점~54점)은 146명인 58.2%, 사회과 학업성취도 하위집단(0점~15점)은 153명인 21.1%로 각각 세 집단으로 구분하여 회귀분석을 시행하였다. 이 연구의 결과를 보면 다음과 같다. 첫째, 학습전략과 사회과 학업성취도와 의미있는 관련이 있는가의 연구문제의 결과로 자기조절 학습전략의 차원 중 학업성취에 미치는 영향을 살펴보면 사회적 도움 구하기의 경우에 회귀계수 (B=4.161, t=2.935)로 유의수준 p<.01 수준에서 유의한 정적인(+) 영향을 미침을 알 수 있다. 조직과 변환의 경우에 회귀계수 (B=2.796, t=2.049)로 유의수준 p<.05 수준에서 유의한 정적인(+) 영향을 미침을 알 수 있다. 정보탐색의 경우에 회귀계수 (B=3.26, t=2.54)로 유의수준 p<.05 수준에서 유의한 정적인(+) 영향을 미침을 알 수 있다. 자기평가의 경우에 회귀계수 (B=3.63, t=2.89)로 유의수준 p<.05 수준에서 유의한 정적인(+) 영향을 미침을 알 수 있다. 둘째, 사회과 학업성취도가 높은 집단과 낮은 집단이 사용하는 자기조절 학습전략의 요소와 차이가 있는가의 연구문제 결과는 자기조절 학습전략의 7개의 요인 중 6개의 요인은 정보탐색, 시연과 기억, 사회적 도움 구하기, 기록유지와 점검, 조직과 변환, 자기평가의 요인이 사회과 학업성취도의 상중하 집단에 의미 있는 관련성이 있음을 알 수 있었다. 특히 정보탐색이 가장 크게 학업성취도에 기여하는 것으로 알 수 있었다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 일반사회교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE