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중학교 과학3의 물질 변화에서의 규칙성 단원에 대한 성취 기준 및 평가 기준 개발

Title
중학교 과학3의 물질 변화에서의 규칙성 단원에 대한 성취 기준 및 평가 기준 개발
Other Titles
(The) Development of Achivement Standards and Assessment Standards upon 'Rules in the change of matter' in Middle School Science 3
Authors
허윤미
Issue Date
2003
Department/Major
교육대학원 화학교육전공
Keywords
과학물질 변화규칙성
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
학교 교육 현장에서 효율적인 교수-학습 활동이 일어나기 위해서는 객관적이고 타당한 기준에 근거한 평가 활동이 이루어져 학습자의 학습 활동을 점검하고 교육 목표 달성도를 판정할 수 있어야 한다. 학습 목표에의 도달 정도를 평가하는 준거 지향 평가를 위해서는 국가 교육 과정에 근거한 학교 수준의 구체적이고 상세한 성취 기준 및 평가 기준 마련이 요구된다. 이 연구에서는 학교 수준의 객관적이고 타당한 성취 기준 및 평가 기준이 개발되어 있을 때, 그 기준을 토대로 하면 타당하고 신뢰로운 수행 평가 도구를 수월하게 만들 수 있을 것이라는 연구 목적을 설정하였다. 따라서 이 연구에서는 중학교 과학 3의 '물질 변화에서의 규칙성' 단원을 연구 영역으로 선정하여 성취 기준과 평가 기준을 개발한 후에, 이 결과를 토대로 하여 다양한 수행 평가 도구를 만들어 보았다. 성취 기준과 평가 기준의 개발에 앞서 선정된 단원에 대하여 우선적으로 필수 학습 요소를 추출하였는데 '물질 변화에서의 규칙성' 단원에서 뽑아낸 필수 학습 요소는 총 16개였다. 이 필수 학습 요소와 함께 학생들이 도달해야 할 학교 수준의 구체화된 성취 기준을 총 24개 개발하였고, 지식(K) 영역, 탐구(P) 영역, 태도(A) 영역에 각각 8개, 13개, 3개였다. 그 다음에는 학생들의 성취 수준을 실질적으로 판단할 수 있는 학교 수준의 상세한 평가 기준을 개발하였다. 이 개발된 평가 기준은 총 22개였으며, 지식(EK) 영역, 탐구(EP) 영역, 태도 (EA) 영역에 각각 8개, 11개, 3개였다. 끝으로 이 연구에서 개발된 성취 기준과 평가 기준을 토대로 학생 개개인의 실질적인 성취 정도를 알아낼 수 있는 다양한 수행 평가 도구(서술형 2개, 논술형 1개, 토의 기록문 1개, 포트폴리오 1개)를 만들어 보았다. 결론적으로 이 연구에서 개발한 '물질 변화에서의 규칙성' 단원에 대한 성취 기준과 평가 기준을 토대로 하면 현장 교사들도 실질적으로 학교 현장에서 사용할 수 있는 다양한 수행 평가 도구를 개발할 수 있었음을 알 수 있었다.;In this study, 「achievement standards」 and 「assessment standards」 have been developed to make 「performance assessment instruments」. It deals with the area of 'Rules in the change of matter' in 'Middle School Science 3' from the 7th national curriculum. The results of this study are as follows : 1. In the first place, the Characteristics of the 7th national science curriculum, and the contents of the six kinds of science textbooks of middle school 3nd grade were carefully analyzed. Then the 16-requisite-learning elements in the units of 'Rules in the change of matter' were extracted from them. 2. The 24 「achievement standards」 that the students should fulfil were developed. The fore-mentioned 「achievement standards」 are divided into three categories; knowledge, process skill and attitude. These can be used as the actual guidelines of teaching and learning in a classroom. 3. The 22 「assessment standards」 were developed to decide the level of students' achievement. Each standard has three levels; satisfactory, average and poor. 4. 「Performance assessment instruments」 were made based on the above-mentioned 「achievement standards」 and 「assessment standards」ㆍVarious types of instruments such as descriptive types, statement types, discussion reports and portfolios were used. The so-developed instruments are 2 descriptive types, 1 statement type, 1 discussion report and 1 portfolio. The conclusion of this study is as follows. Based on the so-developed 「achievement standards」 and 「assessment standards」, science teachers can easily make various 「performance assessment instruments」 that contribute to the effective teaching-learning and assessment activities.
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교육대학원 > 화학교육전공 > Theses_Master
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