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고등학교 지리 교사들의 Web GIS에 대한 인식과 활용 실태 연구

Title
고등학교 지리 교사들의 Web GIS에 대한 인식과 활용 실태 연구
Other Titles
A Study on High School Geography Teachers' Perception and Use of Web GIS
Authors
박예정
Issue Date
2007
Department/Major
교육대학원 지리교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
GIS는 다양한 기능과 활용에 있어서 다른 멀티미디어 자료 보다 지리 수업에 활용하기 좋다. GIS는 여러 지리 정보들을 입력, 수정, 조작, 분석, 출력이 가능하여 수업의 도구로 활용할 경우 학생들이 지리교과에 등장하는 개념들을 효과적으로 이해할 수 있다. 또한 GIS는 공간 정보 외에도 속성정보를 입력할 수 있다는 점과 지도를 자동적으로 만들어낼 수 있는 점, 여러 개의 레이어를 중첩시켜 필요한 정보만 선택하여 출력할 수 있다는 점 등의 장점이 있다. 이러한 장점을 지리 수업에서 유용하게 활용할 수 있다. 그런데 교육적으로 효과가 있음이 분명한 GIS가 우리나라 고등학교 지리수업에서는 많이 활용되지 않고 있다. 본 연구의 목적은 Web GIS를 활용한 수업이 활성화되기 위한 기초조사로 고등학교 지리교사들의 Web GIS에 대한 인식과 활용 실태를 조사하는 것이다. 이를 위하여 현직 고등학교 지리교사를 대상으로 설문조사를 실시하여 Web GIS의 활용 환경, Web GIS에 대한 교사들의 인식, Web GIS의 활용 현황, Web GIS의 활용 전망에 대하여 조사하고 분석하였다. 본 연구는 전국의 인문계, 실업계 고등학교에 재직 중인 고등학교 교사를 대상으로 설문조사를 하였으며 720부의 설문지를 배부하여 총 239부를 최종으로 분석하였다. 수집된 자료는 SPSS를 이용하여 다양한 기술통계 및 분석적 통계기법을 시도하였다. 집단별 분포의 차이를 보기 위해 교차분석(Chi-Square test)을 실시했다. 또한 평균비교에 적절한 독립표본 T검증(T-test)과 분산분석(ANOVA)를 사용하였다. 본 연구에서 사용된 검정을 위한 유의수준(α)은 .05 이하로 하였다. 본 연구의 분석결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, Web GIS를 활용할 수 있는 환경을 조사한 결과, 컴퓨터 구비와 인터넷 접속 상태, 교사와 학생의 컴퓨터 실력 등의 환경에서는 Web GIS 활용이 가능한 것으로 나타났다. 그러나 학생들이 컴퓨터를 직접 조작해 볼 수 있는 환경이 구비된 고등학교는 많지 않아 학생중심의 자기주도적 수업을 운영하기에는 어려움이 따를 것으로 예상된다. 둘째, 많은 교사들이 GIS를 수업에 활용해야 하는 필요성을 인식하고 있었고, 특히 Web GIS를 수업에 활용할 경우 공간인식 및 활용능력 증진, 이해력 증진, 학습의욕 증진의 효과를 높게 평가하였다. Web GIS는 GIS 소프트웨어와 비교해 볼 때 학생들이 친숙하게 이용할 수 있고 일상생활에서 활용도를 높일 수 있다는 점에서 좋지만, 교육용 프로그램으로 개발된 사이트가 부족하여 학습에 어려움이 있을 수 있다는 단점이 지적되었다. 따라서 Web GIS의 활용이 활성화되기 위하여 교육용 Web GIS 사이트가 많이 개발되어야 할 필요가 있다. 셋째, Web GIS를 활용한 교사들은 전체 교사의 절반에도 못 미치는 수준이라서 아직은 Web GIS가 수업에 많이 활용되지 못하고 있음이 드러났다. 그 장애 요인으로는 교육과정상 GIS가 차지하는 비중이 적기 때문에, 개발된 수업 모형의 부족, 수업 시수의 부족 등의 항목에서 높은 점수가 나타났다. 단원별로 볼 때, 국토와 지리정보 단원에서 가장 많이 활용을 했고, 활용 효과 역시 국토와 지리정보 단원에서 가장 높다고 인식하고 있었다. 교사들이 Web GIS 활용 학습을 통하여 GIS에 대한 학습 효과까지 동시에 기대하고 있기 때문이라고 예상된다. 넷째, 대부분의 고등학교 교사들은 Web GIS를 활용한 수업이 앞으로 활성화 될 것이라고 예상하고 있었고, 앞으로 Web GIS를 활용할 의향이 있는 것으로 나타났다. 그러나 많은 교사들이 교사 주도의 강의식 수업에 멀티미디어 자료로만 활용하려는 의향을 보였다. 따라서 다양한 수업 모형의 개발과 학습 자료의 개발이 필요하다고 생각된다. 또한 Web GIS와 관련된 연수를 원하는 교사의 수가 많음에도 연수가 활성화되지 않았기 때문에 연수 방법과 내용적 측면에서 개선이 필요함이 드러났다. 이러한 결과를 종합해 보면, 고등학교 지리 교사들은 현재 지리 수업에 Web GIS를 활용하고 있지 않지만, Web GIS 활용 수업의 효과에 대하여 긍정적인 평가를 하고 있고 조건이 갖추어진다면 Web GIS를 활용한 수업을 할 의향을 가지고 있었다. 따라서 앞으로 Web GIS 활용 수업이 활성화될 수 있음을 알 수 있었다. 갖추어져야 할 조건으로는 다양한 수업 모형의 개발, 교육용 Web GIS 사이트의 개발, 교사들의 연수기회 확대 등이 있는데 이러한 부분은 교사 한 사람의 노력으로 해결될 수 있는 문제가 아니므로 정책적인 지원이 필요한 것으로 보인다.;The purpose of this study is to examine how high school geography teachers perceive and use Web GIS for a basic study to facilitate practical use of Web GIS in classes. For this purpose, a questionnaire survey was conducted for in-service high school geography teachers. Through the survey, an examination was made on where Web GIS can be used, how teachers perceive Web GIS, how Web GIS has been used, and how Web GIS is prospected in terms of its use. Then, the results of the survey were analyzed. This study targeted geography teachers in academic and vocational high schools around the country, 720 questionnaires was distributed and total 239 questionnaires was collected. The collected data were analyzed by various descriptive statistics and analytical statistics based on SPSS. To identify difference in distribution by groups, Chi-Square test was conducted. In addition, independent samples T-test and ANOVA were used for comparison of the means. For its verification, a significance level of 0.5 was used. The results of the analysis are summarized as the following: First, in terms of environment where Web GIS can be used, the results showed that it is possible to use Web GIS in places which fulfill conditions such as the presence of computers, Internet connection, and teachers' and students' ability to use computers. However, there were not many schools where students could operate computers personally. Accordingly, it is expected to be difficult to operate student-centered classes. Third, many teachers perceived the necessity of using GIS in classes and highly valued the effects of Web GIS on increases in space perception, ability to use it, understanding, and learning desires. With regard to comparison of Web GIS and GIS software, students can use Web GIS more easily even in daily lives. However, its weak point was identified that insufficiency of sites developed as educational programs might cause difficulty in learning. Therefore, it is necessary to develop Web GIS sites for education to facilitate the use of Web GIS. Third, the number of teachers who used Web GIS was less than half of the total number of teachers who responded to the questionnaire, which indicates that Web GIS has not been used a lot in classes. Since GIS accounts for a small percentage of geography curriculum, class models have not been developed enough, and classes about GIS are insufficient. By units, it was used most in a unit of territory and geographical information and teachers perceived that the effect of its use also was highest in the unit. This may be because teachers expect effects of learning GIS through the use of Web GIS. Fourth, most high school teachers expected that the use of Web GIS in classes would be facilitated, and they had a mind to use Web GIS in the future. However, many teachers were inclined to employ it as multimedia data in teacher-centered lectures. Accordingly, it is desirable to develop various class models and learning materials. In addition, even though many teachers wanted to be trained in Web GIS, the train had not been facilitated. Therefore, it is necessary to improve how and what to train teachers. In sum, high school geography teachers are not frequently using Web GIS in geography classes, but they positively value the effects of using Web GIS in classes and they want to use it in classes if conditions are fulfilled. Therefore, the classes using Web GIS can be facilitated in the future. Required conditions include development of various class models and sites of Web GIS for education, and expansion of training for teachers. Since these conditions cannot be achieved by a teacher, the government has to support them through policy.
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