View : 765 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author이영림-
dc.creator이영림-
dc.date.accessioned2016-08-25T02:08:58Z-
dc.date.available2016-08-25T02:08:58Z-
dc.date.issued1997-
dc.identifier.otherOAK-000000029726-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/175078-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000029726-
dc.description.abstract최근 과학 기술의 발달로 사회의 관심이 집중되고 있는 멀티미디어는 엄청난 교육적 잠재력을 가지고 있으며 교육에 큰 변화를 가져올 것이라고 예견되고 있다. 멀티미디어는 가정, 학교, 기업체에 널리 보급되어 교복용 CD-ROM 타이틀이나 인터넷 학습 사이트 등에 파고 들고 있으며 일반인들에게도 빠르게 보급되고 있다. 따라서 양질의 멀티미디어 프로그램에 대한 관심이 높아지고 이를 이용한 학습 커뮤니케이션이 중요시 되고 있다. 본 연구는 이러한 사회적 요구에 부응하기 위한 것으로 한국에 대한 경제, 문화, 교육 등에 관심이 세계적으로 집중되고 있는 즈음, 한국학 및 한국어를 배우고자 하는 수요층이 증가함에 따라 국내 홍보와 함께 보다 알찬 교육내용으로 초보단계의 청소년에서 성인을 대상으로 하는 한국어 교계를 위한 CD-ROM타이틀 제작을 하였다. 또한 교육학적 이론 연구 보다는 시각 효과의 표현 연구를 통해 화면 디자인에 있어 좀더 효과적인 조형적 해결에 목적을 두어 다음과 같이 전개하고자 한다. 첫째, 인터페이스 디자인을 중심으로 한 학습 내용을 사용자가 편리하고 흥미롭게 진행 할 수 있는 네비게이션 구조 개념 및 원칙을 정립해 본다. 둘째, 시각적 표현 즉 조형적 측면의 폭넓은 개념적 접근을 위한 CD-ROM 타이틀의 제작과정 및 제작에 있어 필요한 디자인 구성요소들을 정리해 보고, 세째, 효율적 학습을 위한 시각적 표현에 있어서 인터페이스 디자인에 적용될 수 있는 원칙을 제시한다. 네째, 앞의 이론적 고찰을 토대로 한 CD-ROM 타이틀의 활용사례와 한국어 교육용 CD-ROM 타이틀을 제작해 보고 적절한 시각요소들의 사용을 통해 효과적인 화면 디자인을 전개해 나가고자 한다. 이에 본 타이틀의 디자인 전개 방향에 있어서는, 첫째, 시청각 교육의 장점인 반복 학습 효과에 있어서 지루할 수 있는 요소를 흥미로운 시각 표현 방법인 애니매이션 활용으로 극복하였다. 둘째, 교육효과를 높이기 위한 각 페이지의 내용 전개와 상황 설정은 다양한 색상의 화려함보다는 통일감을 주려고 하였으며 각 페이지의 그리드 또한 통일된 규정에 맞추어 배치하여 일관성을 주었다. 세째, 한국적 정서를 바탕으로 한 이미지를 살리기 위해 자연스러움과 편안한 분위기가 되도록 하였으며, 화면 배경에 있어서 한지 텍슈츄어를 바탕으로 한 친근감과 차분함을 전달하고자 하였다. 반면 정적 구성에서 동적 구성 요소를 찾기 위해 사운드와 이펙트를 활용하였다. 따라서 본 연구자는 컴퓨터 상에서 모든 형태의 텍스트, 그래픽, 영상, 오디오, 비디오같은 매체를 하나의 단일 객체로 한 의사전달의 표현수단인 멀티미디어 제작을 진행하면서, 단순한 프로그램을 강조한 기계적, 기능적 요소가 아닌 심미성과 조형성이 인정된 인터페이스 디자인을 위한 요소들의 연구로 멀티미디어의 교육적 잠재력의 큰 변화 요인으로서 인터페이스 디자인의 필요성을 강조하였다.;Recently, Multi-media, which is drawing popular attention with the development of scientific technology , is expected to cause drastic. Changes in education with its enormous potential for education. Multi-media, which is being used to produce "CD-ROM title for education" and "Inter-net site for studying" is gaining wide popularity at home, school, & in businesses. Therefore, in this context, the interest in Multi-media program of good quality is increasing and the importance of communication for education is growing. Nowdays, the world is paying attention to the korean economy, culture, and education, and, as a result, the number of people who want to learn the Korean language and its studies is gradually Increasing. This paper, written in accordance to and in support of such circum stance is focuse on the production of "CD-ROM title" for the Korean text-book for the audiences of all ages around the world. I will develop this research as follows, by focusing on the development of affective and formative resolution to the interface design through research on the expression of visible effect rather than through research on education at theories. First, in order for the lessons, which is centered around the interface design, to be used In an user-friendly atmosphere, the structural concept of navigation will be defined. Second, to make broad conceptual approach to the visible expression , I will look into the production process of "CD-ROM title" and into the design -constituents necessary for its production. Third, how interface design should be arranged to maximize the visible expression for efficient studying will be dealt with. I will present the concept & rules of good navigation which enables the users to comfortably use the contents of interface for studying. Forurth, after studying the examples of "CD-ROM" on the basis of the theoretical investigation, mentioned above, I will produce CD-ROM title for Korean language and developan efficient interface design by using the appropriate visible factors. And, the interface designs in this paper will be developed in the following ways. First, to avoid the boredom of repeticious studying-one of the merits of audio-visual education, the animations were used to enhance the visual effect. Second, in this paper, 1 tried to furnish a sense of unity rather than colorful splendor to increase the educational effect of interface design. And, to provide Coherence, I arranged grids of each pages in line with the unified rules. Third, I tried to deliver a feeling of intimacy and serenity-the image reflecting Korean sentiments-by using the Korean paper for screen-setting. And, the sound and effect was employed to draw dynamic constituents from passive constitution mentioned above. Therefore, in the process of producing Multi-media, a way of communication, by using all the forms of media on computer, such as text, graphic, screen, audio and video I tried to emphasize the necessity for interface design not as a mechanical and functional factor stressing a simple program, but as a factor that is aesthetic and formative in nature.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = ⅷ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구목적 = 1 B. 연구의 범위 = 2 C. 연구의 방법 = 3 Ⅱ. 이론적 배경 = 4 A. CD-ROM 타이틀의 제작과 디자인 구성 요소 = 4 B. 네비게이션(Navigation) 구조 개념 및 원칙 = 12 C. 인터페이스 디자인(Interface Design) 의 법칙 = 16 D. CD-ROM 타이틀 활용 사례 = 21 Ⅲ. 작품 제작 및 분석 = 30 A. 제작의도 = 30 B. 디자인 전개 과정 = 31 C. 인터페이스 디자인 표현 및 방향 = 46 Ⅳ. 결론 = 57 참고문헌 = 59 참고 관련 사이트 = 60 ABSTRACT = 62-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2428381 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 디자인대학원-
dc.subjectCD-ROM-
dc.subject인터페이스-
dc.subject디자인-
dc.subject광고디자인-
dc.titleCD-ROM타이틀 인터페이스 디자인에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle한국어 교육용CD-ROM타이틀 제작을 중심으로-
dc.title.translated(A) study on the interface design of CD-ROM titles-
dc.format.pagex, 65p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major디자인대학원 광고디자인전공-
dc.date.awarded1997. 8-
Appears in Collections:
디자인대학원 > 광고디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE