View : 626 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author김정규-
dc.creator김정규-
dc.date.accessioned2016-08-25T02:08:57Z-
dc.date.available2016-08-25T02:08:57Z-
dc.date.issued1999-
dc.identifier.otherOAK-000000029717-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/175069-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000029717-
dc.description.abstract현대 미술은 20세기를 접어 들면서 조형의 순수성 확립과 다양한 표현 형태로 전개되어 왔다. 이러한 현대 미술의 경향은 의상에 있어서도 예외는 아니어서 다양한 소재 개발 및 표현 기법을 토대로 의상을 단순히 입는다는 기능적인 면에서 한 걸음 더 나아가 인체를 예술의 표현 매체로 하여 소재와의 조화를 통해 개성적인 조형 예술로 표현할 수 있게 되었다. 이에 본 연구는 아름다움을 추구하는 인간의 장식 본능 속에서 표현되어 온 고유한 미술 유산인 와당을 의상 모티브로 선택하였다. 그리고 와당의 다양한 형태와 조형성을 연구하고 재구성함으로써 현대 의상의 창의적 표현 가능성을 모색하고자 하였으며 또한 의상 모티브로서의 조형성을 부각시켜 의상의 창의성과 독창성을 표현하고자 하였다. 본 연구의 이론적 배경으로 우리나라 와당의 역사를 문헌을 통해 고찰하고 와당의 조형적 특성과 미적 개념을 알아 보았다. 이를 토대로 조선시대 와당의 사진 재료를 표집하여 조형성을 연구 분석하였으며 부조 형태를 평면적으로 이해하고 변화시켰으며 문양이 가지고 있는 최초의 의도를 추출하여 형태의 특징을 표현하였다. 또한 현대문화 속에서 활용된 와당문양의 예들을 살펴 보았다. 이를 토대로 하여 충 8점의 작품을 제작하였으며 현대 의상소재 표현기법 중 니팅(Knitting), 컷 아웃(Cut-outs), 패치 워크(Patch Work), 자수(Embroidery) 기법을 와당문양과 응용시켜 조형성을 강조하였으며 새로운 독창성과 한층 더 실용화된 의상 디자인을 추구하였다. 이에 소재는 수직 실크, 공단, 현대적 감각의 본딩 소재, 그리고 인조가죽을 사용하여 보다 현대적이며 고급스러움을 표현하였다. 색상 선택에 있어서도 현대적 이미지가 가장 잘 표현되는 흑백을 선택하여 와당문양을 더욱 강렬하게 현대적으로 재구성하였다. 이러한 연구를 통해 얻은 결과를 종합하면 다음과 같다.;Modem arts have been developed to establish the genuineness in formative arts and express them with various techniques since early 20th century. These trends of modem arts have influenced the clothes without exception. With the foundation of a variety of subjects, materials, and expression techniques, it has been thought that in addition to wear in functional aspect, clothes can express the formative arts with personality via the use of human body as a medium an the harmony with the subject. In this study, tile-ends, being the art heritages with peculiarity, were chosen as a subject for clothes because it has been the driving force for the formative activities by which human instinct of decoration pursues the beauty. It is intended that the ways to take them into the modem clothes are sought by researching and reorganizing the shape and the formativeness of tile-ends and the originality and creativity are made by raising the formativeness of them as the subjects. For the theoretical background in this study, the characteristics and esthetic sense of the tile- ends are examined through the history of tile-ends in Chosun Dynasty by literatures. By collecting and analyzing the photographs of tile-ends and by transforming the embossed patterns in tile-ends into plane, the original designs from tile-ends are extracted and characterized. Some tile-ends that have traditional patterns but not been developed and used well are also observed. Eight works are made based on the study. Combination of knitting, cut out, patch work, and embroidery among modem clothes techniques with tile-ends patterns have the works formative, original, and more practical in clothes design. The materials used for the works are silk, satin, bonding, artificial leather, etc. They give the works more modem and luxurious impression. The black and white color that can best express the modem images are chosen and can reorganize the tile-ends patterns strongly. From this study, the results obtained are as follows. First, the patterns, varieties, and art technologies of Korean traditional tile-ends have been handed down so far and are suitable to create the luxurious clothes designs. Second, the emphasis of the primitive desire of decoration gives the works elegant decorating element. Third, various tile-ends patterns are used to express the formativeness of tile-ends by knitting, cut out, patch work, and embroidery as modem clothes techniques. Forth, the succession of esthetic sense of traditional tile-ends that are liable to be forgotten and applications to modem clothes show the possibility of the valuable subject. It is suggested that traditional art heritage of tile-ends be reviewed consistently and expanded to a new subject of modem clothes design in the area of the formativeness. It is hoped that by the succession of the traditional esthetic sense, the tile-ends give an impetus to represents a new subject of modem clothes, which improve the value-added.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = ⅷ 1. 서론 = 1 1.1 연구 목적 = 1 1.2 연구 내용 및 방법 = 2 2. 이론적 배경 = 3 2.1 기와에 관한 고찰 = 3 2.1.1 기와의 정의와 기원 = 3 2.1.3 와당문양의 종류와 특징 = 13 2.1.4 와당문양의 조형성 = 37 2.2 한국 전통문양과 복식 = 41 2.2.1 전통문양을 응용한 복식디자인 = 42 2.2.2 와당문양을 응용한 복식디자인 = 49 3. 작품 제작 = 54 3.1 제작 의도 및 방법 = 54 3.2 작품 및 해설 = 57 4. 결론 및 제언 = 105 참고문헌 = 107 ABSTRACT = 110-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent4057999 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 디자인대학원-
dc.subject전통문양-
dc.subject와당문양-
dc.subject의상디자인-
dc.subject조선시대-
dc.title와당 문양을 응용한 의상디자인 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle조선시대를 중심으로-
dc.title.translated(A) study on clothing design with the application of patterns in the Tile-ends of Chosun Dynasty-
dc.format.pageix, 111p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major디자인대학원 디자인학과의상디자인전공-
dc.date.awarded2002. 2-
Appears in Collections:
디자인대학원 > 패션디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE