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코르셋 이미지를 응용한 현대 패션디자인 연구

Title
코르셋 이미지를 응용한 현대 패션디자인 연구
Other Titles
Study of Contemporary Fashion Design Influenced Corset Image : focused on development brand new product
Authors
이지아
Issue Date
2007
Department/Major
디자인대학원 디자인학과  의상디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
김혜연
Abstract
현대 패션 디자인에서는 이미 성립되어 있는 기존의 틀을 파괴하거나 여러 가지 요소를 융합시켜 새로운 이미지로 창출하는 경향이 주목된다. 속옷 품목인 코르셋 이미지를 응용하는 것은 이러한 경향 중 하나이다. 코르셋은 서구의 전통 패션 품목으로서 현대 패션 디자인의 여성적 이미지 창출의 주요 영감원으로 자리 잡아 다양한 방식으로 꾸준히 활발하게 응용되고 있다. 즉 과거 16세기에서 19세기까지 속옷의 중요한 품목이었던 코르셋이 현대에 와서는 ‘속옷의 겉옷화’ 현상이라는 경향 속에 재등장하여 2000년대 이후부터는 여성미를 극대화 시키는 패션의 한 경향으로 나타나 많은 국내외 브랜드에서 응용 상품화 되어지고 있다. 이러한 추세 속에서 국내 패션 시장에서도 트렌드 반영의 일환으로 코르셋을 응용한 디자인이 상품화 되어 나타나고 있다. 그러나 코르셋 룩에 대한 인지도는 국외 사례에 비해 미약하여 시장 점유율이 상대적으로 낮다. 이에 본 연구는 코르셋 이미지를 응용한 브랜드를 구상하여 체계적이고 분석적인 방법의 과정을 통해 고감도의 제품을 개발하여 차별화된 이미지로 소비자들의 감성요구에 부응하고 나아가 여성복 시장에 활력을 줄 수 있도록 함에 목적을 둔다. 본 연구의 내용은 첫째, 코르셋 역사를 문헌을 통해 연구하고 이를 응용한 패션 디자인 사례를 분석 연구했다. 둘째, 경쟁력 있는 브랜드를 구축하기 위해 브랜드 컨셉 및 포지셔닝을 설정 했다. 셋째, 국내 패션 시장에 대한 정보를 분석한 후 대상 소비자를 설정, 이들을 대상으로 한 설문지 조사를 토대로 주 소비자층의 요구사항을 사전에 예측 분석하였다.넷째, 차별화된 브랜드 구축을 위해 제품을 계획하고 디자인을 개발하였다. 다섯째, 실용성을 바탕으로 크로스 코디가 활용 가능한 아이템별 착장작품 총8벌을 제작했다. 이론적 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 역사적 고찰을 통해 과거부터 현재까지 코르셋의 변화를 알아보고 코르셋 룩 의복을 소재별, 용도별로 비교 분석한 결과 다양해진 현대 패션의 코르셋 룩 사례들을 파악할 수 있었다. 둘째, 국내외 대표 브랜드들의 구체적 실태 조사(product identity)와 국내 시장 조사 결과 브랜드 아이덴티티(identify product)와 브랜드 차별화(product differentiation)에 중점을 두어 상품을 개발해야 할 필요가 있음을 알았다. 셋째, 브랜드 컨셉과 포지셔닝 설정을 통해 Jia.L의 위치를 설정하였으며 대상 소비자 조사를 실시하여 그들의 선호도를 조사한 결과, 다수 소비자들이 코르셋 룩에 관한 고정관념이 있다는 것을 알 수 있었다. 넷째, 제품 차별화(product differentiation)를 위해 기존 코르셋 룩에 실용성을 가미할 필요가 있다는 것을 파악하였다. 다섯째, 국내 정서에 맞는 코르셋 룩 이미지의 디자인 제시가 상품 부가가치를 높일 수 있는 방안이 될 수 있다는 것을 알 수 있었다. 이를 토대로 제작된 작품을 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 디자인 원천으로서 과거 코르셋의 형상 요소를 분석하여 현대 패션에 접목시켰을 경우 다채롭고 새로운 디자인 창출이 가능하며 여성적인 곡선미를 극대화시킬 수 있음을 알 수 있었다. 둘째, 소비자 만족도가 높은 크로스 코디네이션이 가능한 작품들은, 착용자의 의도에 따라 다양한 이미지로 연출될 수 있어 여러 벌의 효과를 줄 수 있음을 알 수 있었다. 셋째, 소비자 선호율이 높고 도시적인 쉬크함을 대표하는 무채색을 이용한 디자인은 코르셋이 지닌 관능적 측면을 부각시키지 않고 통일감과 절제된 이미지로 표현될 수 있었다. 넷째, 코르셋의 원형 이미지를 부각시키는 의미에서 와이어와 캡을 사용하였으며, 실용성을 감안한 신축성 있는 소재 사용과 원단 절개 후 봉합 방식으로 신체를 타이트하게 조여 주어 볼륨감 있는 실루엣 선을 잘 드러나게 하는 방식을 도입함으로서 코르셋의 이미지를 극대화 시킬 수 있었다. 다섯째, 코르셋의 장식기법 중 레이스 업 기법은 코르셋 룩의 상징적 요소이자 디자인에 있어서 장식적, 기능적, 구조적 측면 모두를 만족시킬 수 있는 기법으로서 코르셋 룩 의상에 부가가치를 부여하는 핵심적 요소임을 알 수 있었다.;In modern fashion design industry, a tendency toward destruction of established frame or creation of new image via merging of various elements in fashion can be watched. Applying the image of corsets, an undergarment item, to fashion design is one of the examples representing such movement. Having been one of the traditional fashion items of the west, corsets have marked their place as the major source of inspiration for the creation of feminine images in modern fashion design industry, and have been lively applied in various ways. In other words, corsets, which had been essential undergarments from the 16th century to 19th century, have reappeared in fashion under the name of phenomenon called ‘the outer-garmentization of undergarments’ and have been coming back as applied products that actualize the current toward the maximization of feminine beauty, since the advent of 21st century. Following this trend of the times, products that have adapted corset-look are making their appearances in domestic fashion industry. The corset-look, however, is still faintly recognized in Korea, in comparison to foreign markets, and naturally its market occupancy is relatively low so far. Thus, this research has set its purpose on the conceptualization of a brand utilizing the corset image; the development of products extracting fast sensitivity through systemic and analytical examination on the market, in order to respond to the consumers’ demand for sensitivity and, furthermore, to provide vigorous stimulus to the ladies' apparel market. This research placed its focus on First, the study of history of corsets through literature review and analyses on the cases of their applicationtofashiondesignthroughouthistory.Second,the establishment of brand concepts as well as brand positioning in order to construct a competent brand. Third, the selection of target consumer group based on the results of information analyses regarding domestic fashion market; the predictive analysis on the main target consumer group’s demands, based upon consumer surveys filled by them. Fourth, the design and the development of products that can construct a differential brand. Fifth, the production of 8 creative items that can be cross-coordinated to facilitate practicality. The findings of this theoretical study are as follows: First, diversified cases of corset-look being used in modern fashion design industry were identified, from the historical review of the changes that corsets have gone through from the past to the present as well as the comparative analysis of the corset-look outfit, in terms of its material and use. Second, the need for developing new products was found, which should be done by following the findings of concrete examination on product identity of the domestic and the international major brands, as well as paying much attention to the results of product identification and product differentiation, to be learned from the examination on the domestic market. Third, Jia.L was placed in the market through the establishment of brand concepts and brand positioning; and the existing preconceptions that majority of consumers have on corset-look were identified, shown by the examination on target consumers’ preference. Fourth, the need for elevated practicality to the corset-look, in order to achieve product differentiation, was recognized. Fifth, the presentation of corset-look that suits domestic culture was identified as a way to add value to products. Conclusions learned from the item production, based upon the findings of this research, are as follows: First, diverse new design can be created and the beauty of feminine curvy lines can be maximized, when the elements of corsets’ figural image, as a source of fashion design, are analyzed and conjoined with modern fashion design. Second, the capability of creating multiple effects on one outfit, leading high consumer satisfaction, is found from the products that enable cross-coordination and, hence, allow the item user to present diverse images as she likes. Third, design using gray-scale, which expresses urban chicness and is preferred by consumers, is found to express unity and moderation without stressing the voluptuous aspects of corsets. Fourth, the original image of corsets is to be brought out by the use of wire and push-ups; the image of corsets is to be maximized by the use of stretchy material that adds practicality, and the import of the method that stitches up the textile material together after cutting, which together bring the effect of supporting the curvaceous silhouette by tightening the body. Fifth, the lace-up method, one of the decorative methods of corsets, was found to be the symbolic element of the corset-look; to be the method that can bring well-rounded satisfaction in terms of decorative, functional, and structural aspects; and to be the pivotal element that adds value to the corset-look.
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