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교사의 질문이 한국어 교실에서 교사-학습자간 상호작용에 미치는 영향

Title
교사의 질문이 한국어 교실에서 교사-학습자간 상호작용에 미치는 영향
Other Titles
The Effects of Teacher's Questions on Interaction between Teacher and Student in Korean Language Classroom
Authors
이진영
Issue Date
2007
Department/Major
대학원 한국학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 제 2언어를 학습하는 데 있어 상호작용의 중요성을 인식하고 진정한 의미의 의사소통을 이끌어내는 방법으로 교사 질문에 대해 살펴보았다. 교실에서 교사의 질문은 학습자들에게 목표어로 된 출력을 생성할 수 있는 기회를 제공하기 때문에 중요성을 가진다. 본 연구에서는 교사의 질문 사용 양상에 따른 제2언어 한국어 교실 상호작용을 살펴봄으로써 교사의 질문 사용이 학습자 발화량의 증가와 교실 상호작용에 미치는 영향을 입증하는 것을 목적으로 한다. 첫 번째 연구 문제는 정보 질문이 많은 수업과 확인 질문이 많은 수업에서 각 수업별 학습자 발화량에는 차이가 있는지를 알아보는 것이며, 두 번째 연구 문제는 정보 질문을 많이 하는 것이 교사와 학습자간 상호작용에 어떠한 영향을 미치는지에 대한 것이다. 연구 문제를 규명하기 위하여 중급 한국어 학습자를 대상으로 한 수업을 실시하였고 각 수업에서 나타난 학습자 발화량과 교사-학습자 간 상호작용을 살펴보았다. 본 연구의 구성은 다음과 같다. Ⅰ장에서는 연구의 필요성과 목적을 서술하고 본 연구에서 사용한 정보 질문과 확인 질문에 대한 정의를 내렸다. 본 연구의 목적은 교사의 질문 사용 양상에 따른 교사-학습자 간 상호작용을 살펴봄으로써 효과적인 교사의 질문 사용이 학습자의 발화량 증가와 교실 상호 작용에 미치는 영향을 입증하는 것을 목적으로 한다. Ⅱ장에서는 교사의 질문에 대한 이론적 배경과 상호작용 가설 및 의미 협상에 대한 이론적 배경을 고찰하였다. 또한 본 연구와 관련이 있는 선행 연구들을 살펴보고 연구 문제와 연구 가설을 도출해냈다. Ⅲ장에서는 실험 참여자, 연구 절차, 실험 도구, 분석 방법, 통계 처리 방법과 사후 인터뷰에 대한 방법을 서술하였다. 교실에서의 수업을 바탕으로 한 전사 자료를 토대로 교사의 질문 및 학습자 발화를 분석, 교사와 학습자 간 상호작용을 분석한 기준에 대해 논하였다. Ⅳ장에서는 실험의 결과를 분석하고 논의하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째 교사의 정보 질문이 많으면 학습자의 발화량이 더 많이 나타나는 것을 알 수 있었으며 이것은 정보 질문이 학습자로 하여금 대화에 참여하도록 하고 자신의 생각이나 경험, 의견에 대한 근거를 생각하도록 만들어서 더 많은 발화를 하도록 이끄는 것을 알 수 있었다. 둘째 교사의 정보 질문은 교사와 학생 간 상호작용을 보다 활발하게 촉진시키며 단선적인 교실에서 이루어지는 교사의 도입과 학생의 반응 구조가 아닌 보다 확장적인 형태의 상호작용이 나타나도록 하는 것을 알 수 있었다. 또한 의사소통 과정에서 문제가 발생하여 의미 협상이 일어나는 경우 문제를 해결하기 위하여 시도되는 교사의 질문 유형이 대부분 정보 질문 유형인 것으로 파악되었다. 이렇듯 학습자의 발화량이나 상호작용에서 차이가 나타나는 것은 교사 질문 유형의 특성이 반영된 결과라고 하겠다. 정보 질문의 경우 학습자들에게 의견이나 의견에 대한 이유를 묻는 질문 또는 경험을 묻는 질문을 함으로써 학습자들이 대화에 참여하고자 하는 동기를 유발하였고 자연스럽게 대화가 확장될 수 있었다. 수업 후 인터뷰를 통하여 학습자들이 정보 질문에 대하여 응답을 할 경우 확인 질문에 대한 응답을 할 때보다 부담을 느끼는 것을 알 수 있었다. 확인 질문은 소극적인 학생에게도 한국어를 사용하여 발화할 기회를 제공하며 수업에 필요한 표현이나 어휘 등을 설명하는데 있어 효과적으로 사용되는 것을 알 수 있었다. 본 연구는 교실에서 상호작용의 시작을 하는 교사의 질문의 중요성을 인식하고 교사 질문에 따른 한국어 수업에서의 상호작용에 대해 살펴보았다. 교사 질문의 기능을 파악하고 이것을 효과적으로 사용하여 교실 수업에서 보다 자연스러운 상호작용이 일어나도록 수업을 구성함으로써 학습자들의 한국어 습득에 도움을 줄 수 있을 것이다.;This study examined the teacher's questions as one method of learning Korean as a second language, recognizing the importance of an interaction and genuine communications. In the classroom, teacher's questions are important because they provide the opportunity to create output with target language to students. The purpose of this study is to examine the interaction in the Korean as a second language classroom and to prove that the teacher's questions would make an effect on increasing the length of learner turns. The first research question is to clarify whether there are any differences with the length of learner turns between the class with referential questions and the class with display questions. The second research question is to examine how impact making more referential questions would be on the interaction between the teacher and the students. To clarify the research questions of this study, the classroom of the intermediate level - KSL students it is investigated the length of all learner turns and the interaction between the teacher and the students. The contents of this study are as follows: Chapter 1 described the necessity and the purpose of the study and defined referential questions and display questions used in this research. The purpose of this study is to examine the interaction in the KSL classroom and to prove that the teacher's questions would make an effect on increasing the mean length of learner turns and activating the interaction. Chapter 2 considered the theoretical backgrounds of teacher‘s questions and interaction hypothesis and negotiation of meaning. Also this chapter examined the previous studies related with this study and deduced the research questions and hypothesis of the study. Chapter 3 described the participants of the experiment, the study procedure, experiment tools, analyzing methods, statistic processing methods and the methods for subsequent interviews. Based on transcription data of classes, it is analyzed teacher's questions and student's speaking and discussed the standard which analyzed the interaction between the teacher and the students. Chapter 4 analyzed and discussed the results of the experiments. The results are: First, the more referential questions the teacher asks the more words the students answer. Referential questions make students participate in the communications and think the foundations toward their thought, experience, or opinion and then speak more words; Second, it can be seen that referential questions stimulate the interaction between the teacher and the students more actively and make more extended interaction which is not the intiation of the teacher and the simple response structure that students make in the linear class. Also, if there is a negotiation of meaning resulting from the problems during communication, it is recognized that the type of the teacher's questions which encouraged students to try to solve problems is the referential questions Like these, the difference in the length of learner turns and interaction is reflected by the type of the teacher's questions. In the case of referential questions by asking opinions, the reason for opinion, and the experiences, it can stimulate the students' motivation to participate in conversations and extended conversations spontaneously. If the students respond to referential questions by interviewing, it may be a burden for them comparing to response of display questions. Display questions provide the opportunity for speaking Korean language to even passive student, and be used effectively in explaining necessary expressions and vocabularies. This study recognized the importance of teacher's questions which encourage the interaction in the classroom and observed the interaction in the Korean language classroom in the aspects of the teacher's questions. Recognizing the functions of teacher's questions and using this effectively would be hepful for the teachers to organize more interactional class and consequently it will be helpful for the students to learn Korean language effectively.
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